Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle jeg først kjøpt en trasig bil hadde jeg nå kjøpt noe pålitelig og driftssikkert. Toyota eller noe sånt.

Ford = Fiksing Og Reparasjoner Daglig

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er jeg ute etter kjøreglede, kvalitetsfølelse, ( spesielt på interiør ) utseende som faller i smak og grei ytelse på motor, kjøper jeg Bmw.

Vil jeg ha noe som er driftsikkert der utseende og kjøreglede ikke spiller noe rolle, hadde jeg kjøpt meg en Toyota.

Dersom jeg ikke bryr meg noe særlig om noe av dette, tror jeg jaggu meg at jeg hadde kjøpt meg en Mondeo. :wink:

Jeg har ingenting annet å bygge på her, enn egne meninger/erfaringer og det jeg har hørt og fanget opp i løpet av mitt snart 32 år lange liv.

Påstår overhodet ikke at det er slik det er, og forventer ikke at alle er enige med meg i dette.

Skrevet

Hei har selv hatt 3 e39 og 1 ford focus stv. Kjører mondeo daglig i jobbsammnheng da jeg driver bedrift i tilknytning til en Ford forhandler.

E39 og Ford mondeo er to vidt forskjellige biler.

E39 er komfortmesteren med silkemyke motorer og en automat kasse som girer silkemykt. Meget god bil å kjøre. Bakdelen med biler i 100 tusen klassen av e39 er etter min mening at de begynner å bli såpass gamle og langt kjørt at utgiftene begynner¨å løpe. For 100 tusen får du kanskje en 97/98 modell med rundt 200 tusen på telleren. Selvfølgelig kan du finne godt holdte eksemplarer, men selv en Bmw holder ikke evig.

Hvis du kjøper en som er gått f.eks 220tusen og kjører den noen år til den er gått 250-260 tusen hvor attraktiv er den da på bruktmarkedet?

De fleste biler som har 10 -12 år på nakken har hatt flere eiere, og du bilene begynner å gi preg av å ha gått 200tusen +

+ Fine motorer og girkasser

+ Komfort og støyniva

- Bilene begynner å bli gamle, og langt kjørt.

- Høyt bensinforbruk ved by kjøring.

- Forholdsvis dyre deler

- Bmw er en mye mer avansert konstruksjon enn Forden, mer ting som kan feil, mer å bruke penger på.

- E39 stv er en TRANG stasjonsvogn. Kikk i bagasjerommet og du ser hva jeg mener

Ford mondeoen er en god bil å kjøre. Den kan ikke konkurrere med Bmw'en på støynivå og opplevd kvalitestfølelse, men mer en god nok for de fleste. Bilen har mye mer volum enn e39'en. Mye større i bagasjerom.

Den store fordelen med Mondeoen er at du får en nyere bil med mye lavere km stand. Legger du ut 100 tusen kan du få en bil som er gått 80-90 tusen km. Dette er en stor fordel. Både i fremtidige service utgifter og ved et fremtidig salg. Mondeo har hatt et rustproblem i falsene på dørene. Dette blir ordnet på garanti. Ford har 12 års garanti mot rust på disse bilene. Bmw har vel 6 år på e39, og de har jo heller ikke vært rustfri.

Ford har lavere priser på deler enn Bmw.

Hadde jeg valgt med fornuften hadde jeg tatt Mondeoen. Tror nok den kommer til å bli billigst i lengden.

Velger du med hjerte tar du Bmw'en så får det heller koste noen ekstra kroner i året.

Men, hadde det vært meg så hadde jeg bladd om noen ti-tusener til hvis jeg skulle valge Bmw. Ville kjøpt en med km rundt 150tusen så har du noen år igjen med kjøring før den runder 200tusen. Blir mye mer attraktiv på markedet enn en som gjerne er gått 250-260 tusen.

Du har ikke sett på Volvo v70 da. Har hatt et par av dem. Kjekke biler med god plass. Dyrere enn Mondeoen, men Volvoen har mye bedre kvalitet på interiør og støydemping osv.

Har jo en her f.eks

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18864266

Km blir jo i samme område som en e39 til rundt 100 tusen, men Volvoen er en mye mer moderne konstruksjon enn e39'en som er begynt å bli litt "datert" etter min mening.

Skrevet

passat modellen jeg sikter til heter forøvrig 3bg

Nå er jo litt av ønsket til trådstarter å ha en driftsøkonomisk praktisk bil, hvor lavest mulig utlegg er et vesentlig moment, og da mener jeg at en passat facelift kan være et bedre kjøp enn en eldre preface e39. Selvom ja-e39 er en MYE bedre bil når alt kommer til stykke, hvis man har råd. Det er jo ikke bare innkjøpskostnaden han bryr seg om her.

Skrevet

Hadde jeg skulle hatt en driftsøkonomisk bil hadde jeg ikke satsa på VW. Men det er mine erfaringer med merket.

Er ikke så rent sjelden det lyser røde og gule lamper i dashen av forskjellige årsaker der heller.

Vært borti en del ABS-lamper, airbaglamper,antispinnlamper, og ikke minst gule motorlamper med påfølgende nødmodus på VW.

Bmw har sine feil, men jeg har hørt og opplevd flere skrekkhistorier med VW enn med Bmw. Ofte gjelder dette biler som har vært innom verksted ett utall ganger og byttet følere, sensorer og slanger på måfå, før problemet har løst seg.

Dette kan jo like gjerne være uflaks, kombinert med dårlig kompetanse på selve verkstedet, men det går jo uansett ut over eieren av bilen.

Skrevet

Jeg tror desverre at scoda er meget tungsolgt. Jeg tror det er de færreste som trenger 4x4 som kjøper en slik. men det er da min oppfatning. Ja, vw har sine feil de og, som mange andre biler. Men de fleste fellesfeilene på passat fra 97-05 ble jo utbedret når denne faceliften kom i 01. Ellers har de også helgalvaniserte karrosseri. Min erfaring med vw som bil (godt separert fra møller som forhandler, men det er her ikke-merkeverksteder kommer inn i bildet) er god. Min mor hadde en golf 1,6. Vi kjøpte den ny i 98, og solgte den etter 155k km, 2eldre brødre (som voldtokbilen) og en søster, som brukte denne fra de fikk lappen, til de flyttet ut. De feilene vi hadde med den var: Bilen hoppet ut av revers ved stor belastning. Så vi byttet girkasse ved 130k. Dette skal visstnok være en kjent feil med girkassen hvis bilen brukes til å spinne reversedonuts med..et drivledd og et hjullager etter 140k km. Drivleddet gikk som følge av at jeg skulle spinne. Kjøper var veldig bilkyndig, og det var med stor skepsis om hvilke feil han klarte å finne da jeg gikk med på å ha bilen på bukk før salg. Bilen var da plettfri, bortsett fra at han beregnet bremseskivene til å måtte byttes innen 30 000km. Det viste seg at det var sønnen til kjøper som skulle ha bilen, og han er en bekjent av meg. Bilen har i dag gått 180k, uten noen fler kostnader enn at han har byttet bremseklossene.

Passaten jeg hadde, som var før faceliften, hadde ødelagt viskosekobling eller hva det heter til ac når jeg kjøpte den. Det var den eneste feilen med bilen som jeg mener vw ikke utbedret når faceliften kom. Dette innebærer bærearmer, returrøret til oljen fra turbo, og en ting til mener jeg. Ellers hadde naboen en tilsvarende passat fra den var ny til den var passert vel 100k, med 1,9tdi- uten feil. Moren til en kompis har polo, som de også er fornøyd med. Egentlig er erfaringene mine bedre med vw enn med bmw.

Skrevet

Toyota-kvalitet er oppskrytt... MANGE som har måttet bytte D-4D motoren sin i forrige gen. Avensis pga ASTRONOMISK oljeforbruk...

Skrevet
Nå er jo octavia basicly en golf da...

ja, og det er absolutt ingen dum bil, men det er no også slik at markedet heller vil ha en golf, enn en octavia hvis de har muligheten. Fordi de TROR at de får mer bil for pengene i en golf. Men det eneste de får, er vel egentlig mer eller midre, merket "vw".

Skrevet
Toyota-kvalitet er oppskrytt... MANGE som har måttet bytte D-4D motoren sin i forrige gen. Avensis pga ASTRONOMISK oljeforbruk...

Har de fått dekt dette?

Skrevet

hmm... har lest gjennom hele og MÅ bare uttale meg som pappa..

Har eid forder, audier, Vw'r og bmw har kjørt mye annet rart i tillegg..

Audi til 100k kan du glemme.

Passat : kjøp for 50' så har du noe å reparere for

Vw ellers.. tja eller nei.

Volvo: joda, men DYRT på service. Audi priser på dritt som ryker og det skjer på de også

Skoda: Oktavia er glimrende hvis plassen holder. Pass på å kjøpe hos en seriøs forhandler i tilfelle det skulle komme noe dritt. Helt ok biler som gir deg det du betaler for.

BMW: Gode løsninger, med teknologi og løsninger som ligger minst 1.gen foran de fleste. Større marked for ettermarkedsdeler enn mange andre merker. E46/E39 er biler som kan skrus på og man får det som regel til hvis man vil. Mye tilgjengelig info og hjelp.

Ting å være obs på:

Servicehefte

KM

At biler ligger i samme prisleie som øvrige like biler

NAF-test, mange mener mye om denne, men kan gi en indikasjon.

Hvordan bilen fremstår ved visning. rotete/møkkete osv.

Gennerelt om diesel og automat. Dette er noe reel dritt når det drar seg mot 200.000km. Turboer ryker, veivehusventilasjonsfilter går tett, kasser kan begynne å slite og dette er dyre ting som kan ødlegge hele gleden av å ha bil. Derfor kjører jeg gammal man.bensin.

Å kjøpe bil er noe dritt, det er mye penger og man vet ikke om de er velbrukt før man kvitter seg med bilen.

Skal man kalle en spade for en spade skal man ikke glemme at man kan bygge en suburban om til besin/gass drift og ha voldsomt med plass, 4x4, billig forsikring, rimelige deler og en god del komfort ;)

Skrevet
Toyota-kvalitet er oppskrytt... MANGE som har måttet bytte D-4D motoren sin i forrige gen. Avensis pga ASTRONOMISK oljeforbruk...

Har de fått dekt dette?

Selvfølgelig har de fått det dekt, men tillitten til Toyota blir nok aldri den samme...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...