Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg har bestemt meg for Skoda Octavia nå, da blir det en litt dyrere enn først planlagt. Muligens 120.000,- Da får jeg en 2003, med ESP, Cruise ol. km ca 140-150.000. Det må vel bli bra med bil for noen år..

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Tror jeg har bestemt meg for Skoda Octavia nå, da blir det en litt dyrere enn først planlagt. Muligens 120.000,- Da får jeg en 2003, med ESP, Cruise ol. km ca 140-150.000. Det må vel bli bra med bil for noen år..

En god kollega av meg kjøpte en 2004 Octavia stasjonsvogn 1.9TDI 4x4 med manuell kasse tidlig dette året. Tror den hadde gått rundt 120.000km. På service hos Møller ble det avdekket en knekt fjær foran og metallspon i girkassen, med konklusjon om at girkassen var i ferd med å ryke og måtte byttes. Ny kasse kostet ca. 60 lapper + jobben. Forhandleren de kjøpte hos tok på seg skyld (bruktbilgaranti) inntil 30k, og fant etter en stund brukt kasse i Tyskland. Da alt var gjort gikk plutselig clutchen i gulvet, bilen ble levert tilbake for rep og nå har de vel vært uten den i 3-4 uker. Nå er altså min erfaring begrenset til denne ene bilen, men det er jo allikevel litt urovekkende. Moralen må vel være å ihvertfall kjøpe hos en seriøs forhandler slik at du har reklamasjonsmuligheter.

Skrevet

Jeg har holdt på å krasje, fordi antiskrensen slo inn, men den har også reddet meg. Hvordan jeg oppfatter antiskrensen, er avhengig av hvilken bil vi snakker om. Jeg for min del, syns jeg er flink nok til å handle riktig i en situasjon hvor jeg mister grepet, at jeg ikke trenger det- og spørsmålet om du/hun? du skal dele bilen med, mener at det er verdt å betale mer for en bil som har det, hvis dere ikke er trygge nok på dere selv i situasjoner hvor elektronikk av denne typen kan forhindre ulykker..Bakdelen er at bilen ikke vet hva konsekvensene av handlingsmønsteret sitt i den spesielle situasjonen er. Nå ser ikke jeg på meg seg som petter solberg heller, men har da lært meg tips og triks på snøføret i mitt forholdsvis korte liv som sjåfør.

Skrevet
Jeg har holdt på å krasje, fordi antiskrensen slo inn, men den har også reddet meg. Hvordan jeg oppfatter antiskrensen, er avhengig av hvilken bil vi snakker om. Jeg for min del, syns jeg er flink nok til å handle riktig i en situasjon hvor jeg mister grepet, at jeg ikke trenger det- og spørsmålet om du/hun? du skal dele bilen med, mener at det er verdt å betale mer for en bil som har det, hvis dere ikke er trygge nok på dere selv i situasjoner hvor elektronikk av denne typen kan forhindre ulykker..Bakdelen er at bilen ikke vet hva konsekvensene av handlingsmønsteret sitt i den spesielle situasjonen er. Nå ser ikke jeg på meg seg som petter solberg heller, men har da lært meg tips og triks på snøføret i mitt forholdsvis korte liv som sjåfør.
Antiskrensen kan skrus av hvis de er en plage....
Skrevet
Antiskrensen kan skrus av hvis de er en plage....

Ikke på yaris. Da må det i tilfelle å ta ut sikringen eller noe slikt. Jeg liker uansett å ha den på, sånn "just in case" jeg ikke forventer at ting skal slippe. Det er jo trossalt greit å ha når en ikke kjører med full insats og skjerpet konsentrasjon.

Skrevet
nå snakker vi om biler,ikke fremkomstmidler... :lol:

Jeg vil ikke kalle octavia noe spesielt mye mer bil enn yarisen, da den er sterkt undervurdert- så lenge du kjenner grensene for hvor hardt du kan presse den i svinger, uten at antiskrensen slår inn. For den slår inn HARDT- og gjør at du taper verdifulle sekunder. Yarisen er på ingen måte noen estetisk og spennende bil hverken utseendemessig, eller inspirerende osv, men den er relativt godt velbalansert- da jeg har hatt 4hjulssladd med den, flere ganger når jeg presser den såpass som jeg vil (antiskrensfunksjonen på yarisen er ikke mer avansert enn å bremse automatisk på abs med bakhjulene når den slipper framme i 0,5sek ca når den registrerer for et for stort avvik av rulleomkrets på 1 eller flere hjul) og er en bil som kan satses hardt med, og er meget tilgivende for feil (korrigerende bremsing ved inngang av sving) Og den er forholdsvis stiv i demperne, og kan være gøy med gode dekk. Den er også relativt sprek (som konebil) med lav vekt og 1,5td. Jeg regner med at octaviaen er omtrent som passaten jeg hadde, og a4 fra samme tidsepoke, som alle går rett fram, og er langt i fra velbalansert. Og både a4 og passat er biler jeg virkelig har prøvd. Skulle jeg noen sinne få sladd på bakhjulene uten brekk, forutsatte det snø (for å ikke ha for stor risiko) stor parkeringsplass og aktiv framprovosering mtp vektfordeling, uten særlig kontroll på bredde osv sammenlignet med yaris. De er dog selvfølgelig bedre biler på de punktene som virkelig betyr noe for en bruksbil, og jeg misliker sterkt at avgjøreselen om yaris ble tatt over hodet på meg, og er egentlig en nedtur- sammenlignet med golf4en vi hadde..

Skrevet

Jeg ville valgt 2003modellen. Den har byttet regreim. Noe som må gjøres snart på 2001modellen, og som utgjør nesten hele prisdifferansen. Ellers syns jeg kmforsjellen veier opp for hvilken bil som er eldst. At 2001modellen har de ekstra hk som du vil savne i 2003 modellen- kan du endre ved å chippe 2003modellen. 1,9tdi motoren skal være ganske ok.

2003modellen har også et penere interiør syns jeg. (stoffvalg blant annet)

Ellers går jeg utifra at du bor på nordvestlandet siden begge bilene befinner seg her?

Jeg ser disse bilene har samme ac som jeg hadde i min. Få det ned i kjøpskontrakten at bilen ikke har problemer med ulyder av ac, da det er en lyd som kommer og går (derfor ikke du nødvendigvis merker den ved prøvekjøring) og koster rundt 6000kr å reparere på verksted. Lyden forsvinner også om du trykker på "econ" knappen. Vær obs på at selger ikke har gjort dette for å lure deg.

Skrevet

Det vil jeg si. Jeg er ikke helt inni passelat markedet no lengre, menn jeg syns prisen virker fornuftig. Du klarer kanskje å prute litt også? Dersom du tar bilen på nafkontroll, så gir mekanikeren der deg en noenlunde verdivurdering. Jeg har hvertfall fått det de gangene jeg har gjort det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...