bmwj Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Ja, då vr det på tide å lakke gullet mitt Lakkering er et tema som mange har forskjellige meninger om/måter å gjøre det på. Derfor spør jeg enkelt og greit, Hvor mye må jeg matte lakken? Hvilken "korn-str" bør jeg bruke? Plastikk som skal lakkes, skal det pusses òg? Har dere erfaringer eller gode råd for å lette arbeidet så kom med de Takk takk
Sturlis Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Har du 0 erfaring med det vil jeg heller anbefale deg å sette det vekk til noen som kan det. Billakkering er en vanskelig og nøye prosess for å få det strøkent og holdbart
S.Arnesen Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Lakkering er et tema som mange har forskjellige meninger om/måter å gjøre det på. Derfor spør jeg enkelt og greit, Hvor mye må jeg matte lakken? Hvilken "korn-str" bør jeg bruke? Plastikk som skal lakkes, skal det pusses òg? Har dere erfaringer eller gode råd for å lette arbeidet så kom med de Takk takk Må du spørre om de tingene så er det ikke vits å prøve selv, vil aldri bli bra dessverre...
Yngvejos Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Lakkering er et tema som mange har forskjellige meninger om/måter å gjøre det på. Derfor spør jeg enkelt og greit, Hvor mye må jeg matte lakken? Hvilken "korn-str" bør jeg bruke? Plastikk som skal lakkes, skal det pusses òg? Har dere erfaringer eller gode råd for å lette arbeidet så kom med de Takk takk Må du spørre om de tingene så er det ikke vits å prøve selv, vil aldri bli bra dessverre... Så alle lakkerere er født med denne kunnskapen?
Sturlis Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Helt enig med bmwj. Hallo lissom, hvis man ikke skjønner sånne enkle grunnleggende ting kommer aldri resultatet til å bli bra..
cheron Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Lakkering er et tema som mange har forskjellige meninger om/måter å gjøre det på. Derfor spør jeg enkelt og greit, Hvor mye må jeg matte lakken? Hvilken "korn-str" bør jeg bruke? Plastikk som skal lakkes, skal det pusses òg? Har dere erfaringer eller gode råd for å lette arbeidet så kom med de Takk takk Må du spørre om de tingene så er det ikke vits å prøve selv, vil aldri bli bra dessverre... Enig med den. Har prøvd å slipe ned biler selv og så overlevere den "ferdig slipt" til kompisen min som lakkerer. Får grisekjeft hver gang, så nå overlater jeg alt til fagfolk for best resultat. Man går på skole for å lære å lakkere. Ser lett ut, men jaggu om det er
|Ole| Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Alle må da begynne en plass!! Gje no fyren nokken tips da så han får prøvd seg om han vil GeorgN reagerte på dette 1
cheron Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Alle må da begynne en plass!!Gje no fyren nokken tips da så han får prøvd seg om han vil Greit Som lakkeren min sier; Matt ned med 320 papir og deretter 500 papir. Er det rust må den slipes ren og sandblåses for best resultat. En gang rust, alltid rust. Vask bilen med tynner ( skikkelig tynner ) og til slutt med sånn "klisterfille". Thats it visstnok. Men jaggu om lakkeren min er fornøyd med mine jobber!
S.Arnesen Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Så alle lakkerere er født med denne kunnskapen? Nei, det er noe som heter skole og lærlingstid.
JoCCe Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Skal ikke komme her og være negativ, men og skal hel lakkere en bil selv, og spørre om disse, vitale spørsmålene... kan hende du går deg på en smell her. Er selv bil lakkerer og leser daglig om folk som har prøvd og lakke div ting og ikke får til, fordi de ikke fårstår hvordan dette fungerer. Ei heil lakkering er en omfattende jobb, hvor du bør ha tunga rett i munnen for og få ett pent resultat. Har sett alt for mange misslykka "restureringer" pga for dårlig arbied. Men om du nå skal lakke e30'n din ta en kjikk på denne tråden http://www.bilforumet.no/lakk-karosseri ... lv-se.html Og så kan du ta en titt i prosjekt trådene mine, der blir begge bilene lakka på første side
Superbeetle Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Alle må da begynne en plass!!Gje no fyren nokken tips da så han får prøvd seg om han vil Greit Som lakkeren min sier; Matt ned med 320 papir og deretter 500 papir. Er det rust må den slipes ren og sandblåses for best resultat. En gang rust, alltid rust. Vask bilen med tynner ( skikkelig tynner ) og til slutt med sånn "klisterfille". Hva er skikkelig tynner da? Finnes jo X antall tynnere... Dessuten skal du vaske med silikonfjerner, og så bruke en slik klistersak.. Jeg har lakket en del, skal litt til for å bli fornøyd.. Men det viktigste er grunnarbeidet. (noe jeg som regel ikke blir fornøyd med) Men om jeg skal komme med noe tips så er det å bruke en GOD sprøyte som en som kan det har stilt inn. Da klarer alle å lakkere noenlunde! Billige sprøyter uten særlig justering/kunnskap er dømt til å bli dårlig!! (jeg har selv kjøpt 6 sprøyter på clas ohlson og biltema) Edit: tror quoten min levde sitt eget liv...
cheron Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Alle må da begynne en plass!!Gje no fyren nokken tips da så han får prøvd seg om han vil Greit Som lakkeren min sier; Matt ned med 320 papir og deretter 500 papir. Er det rust må den slipes ren og sandblåses for best resultat. En gang rust, alltid rust. Vask bilen med tynner ( skikkelig tynner ) og til slutt med sånn "klisterfille". Hva er skikkelig tynner da? Finnes jo X antall tynnere... Dessuten skal du vaske med silikonfjerner, og så bruke en slik klistersak.. Jeg har lakket en del, skal litt til for å bli fornøyd.. Men det viktigste er grunnarbeidet. (noe jeg som regel ikke blir fornøyd med) Men om jeg skal komme med noe tips så er det å bruke en GOD sprøyte som en som kan det har stilt inn. Da klarer alle å lakkere noenlunde! Billige sprøyter uten særlig justering/kunnskap er dømt til å bli dårlig!! (jeg har selv kjøpt 6 sprøyter på clas ohlson og biltema) Edit: tror quoten min levde sitt eget liv... Jeg bruker Würth sin tynner. Samme som de bruker på Møller sitt skadesenter.... Men som du sier, finnes mange ulike ja! Litt greiere for meg å bruke samme utstyr/kjemikaler som lakkeren min. Slipper litt kjeft av den grunn
JoCCe Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Skal vaskes med silikon fjærner ja, for og fjærne silikon, det gjør ikke tynner. Finnes mange tynnere ja, vasketynner brukes feks til og reingjøre sprøyte, sparkelspade osv, 2k tynner, msb tynner.. osv "klistreklut" som dere sier, er en støvklut vi tørker over bilene med før lakking, etter at bilen er vaska og maskert i lakkboksen, så det er ikke noe dere kan gjøre før dere tar bilen i boksen
Håvard Hårstadsveen Skrevet Oktober 10, 2009 Skrevet Oktober 10, 2009 Her får jeg støtte trådstarter litt. Enig at det er en omfattende prosess å hellakkere en bil, men en stand må man begynne. Det er sånn man lærer, å som lærling innenfor faget, mener jeg at det er ingen bedre måte å lære på enn å prøve selv. Men kanskje det er en ide å få med deg en som kan det, til å hjelpe deg litt. Du kan sikkert lære mye av det.
NeonMuffler Skrevet Oktober 10, 2009 Skrevet Oktober 10, 2009 jeg ville først prøvd meg på noen plater eller lignende før du ebegir deg utpå en hellalkkering, for det er mye jobb. hilsen en som lever av det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå