Hyggmaister Skrevet Oktober 8, 2009 Share Skrevet Oktober 8, 2009 Naei, tro vel kanskje bugattien ville tapt 0-100 om den var generelt høyrere giret, men du kan jo ha ett poeng iom at bugattien kan ha ett par ekstra gir på lager? Men sånn generelt sitter jeg med ett inntrykk av at de kjøretøyene som er raskest i verden, først og fremst har mye HK, og at total HK-mengde blir viktigere etter hvert som farten blir større, mens lettere kjøretøy med mindre hk, dog bra forhold, gjør det bra 0-200, men stopper så etter hvert...? En gsxr 1000 har ett forhold på over 1hk/kg i tørr vekt...men skal likevel ikke nå over 300 km/t. (mulig den såvidt gjør det ) Nå er riktignok denne på to hjul da, men under greie vindforhold så burde det være mulig å holde den stabil i høyere hastighet enn som så...? Noen som har høyeste utveksling på veyron og caterham? Godnatt foresten edit: sen igjen! Ser deg på det hawkon, men vindforhold mtp. stabilitet har jo som sagt en del å si Men vil tro at det er mer enn aerodynamikk som gjorde at mc'n ikke greide dra forbi porscha, er her jeg mener du trenger mer total power, og at forholder hk/kg ikke gjør seg like gjeldende lengre...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Oktober 8, 2009 Share Skrevet Oktober 8, 2009 Når kjøretøyet butter som følge av luftmotstand er det vel egentlig bare to oppskrifter som gjelder, lette motstanden som følge av farten, eller øke skyvet i kjøretøyet. Ja, du har vel rett i at ikke det nødvendigvis er det kjøretøyet med best vekt/effektforhold som er det kjappeste når luftmotstanden øker. Dette har jo med fysiske lover og gjøre. Farten til porschen var mer eller mindre konstant, og rundt toppfart, hvertfall slik jeg hørte den. Motorsykkelen hadde da flere forsøk på å kjøre forbi, og oppnådde høyere fart enn porchen som følge av slipstream, men når han fikk lik luftmotstand som porschen, mistet han fart drastisk. Luftmotstand osv er faktisk ikke noe å tulle med hvis en har lette kjøretøy. Er jo "mange" på motorsykkel som har hatt DRØY hastighet inn i tuneller osv, med et annet lufttrykk enn utenfor, som gjerne har fått sykklene til å lette såpass at føreren mister kontrollen.. Ellers så blir en motorsykkel mer stabil, jo mer farten øker. Og det blir tyngre å "kontrastyre". Dette opplevde du sikkert som liten også, at det var lettere å sykle uten hender på rattet når farten var litt høyere. Samt at du måtte bruke mer kraft for å kunne svinge like mye når farten økte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian_B Skrevet Oktober 9, 2009 Share Skrevet Oktober 9, 2009 effekt trenger ikke ha noe å si i denne sammenheng, kjørte fra flere e46m3 med min e30 m3, kun fordi jeg hentet mer fart ut av svingen... så samme det 5`eren kan ha hatt bedre fart ut av svingen og ut på sletta.... Sjåfør er mer verdt en hk og nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet Oktober 9, 2009 Share Skrevet Oktober 9, 2009 Synes denne testen gjort av Fifth Gear hvor dieselbilen henger godt på M3en taler for seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hyggmaister Skrevet Oktober 9, 2009 Share Skrevet Oktober 9, 2009 Men da er vi jo ganske enige Hawkon Var slik jeg og trodde det ville være... Luftmotstand osv er faktisk ikke noe å tulle med hvis en har lette kjøretøy. Er jo "mange" på motorsykkel som har hatt DRØY hastighet inn i tuneller osv, med et annet lufttrykk enn utenfor, som gjerne har fått sykklene til å lette såpass at føreren mister kontrollen.. True story Stian_B: Vi snakker her om rett strekke, ikke sving/banekjøring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 9, 2009 Share Skrevet Oktober 9, 2009 Er det moderator-Fredrik du mener? Om det er slik du oppfatter han, som en fan av dieselmotorer/stasjonsvogner/kjedelige biler så tror jeg du har oppfattet han så feil som det overhodet er mulig! Hehehe... det tror jeg også... Vi har dieseldyret kun fordi den er billig å ha når man kjører nesten 40000 km i året... eller totalt ca. 250000 km i løpet av 6 år så langt. Jeg er ikke spesielt interessert i vår 2003 E46 318d Touring utover at den er svært billig i drift. Bilen har blitt brukt og blir brukt til pendling mellom Århus i Danmark og Oslo (ca. 1000 Km én vei)... samt til typisk daglig bruk i familiesammenheng (jobb, skole, butikker etc.). Kilometerkostnaden er under 1 Kr. pr kilometer og det er minst 3-4 kroner pr. kilometer under det som er en gjennomsnitlig kostnad for å ha en alminnelig bil idag. Jeg tror at nettopp en 318d eller 118d er den billigste måten å kjøre en BMW på når alt kommer til alt og det er det viktigste for meg. Stort hus, kone, barn, BMW, ingen lån og små kostnader... det gir fornuftige muligheter for fremtiden slik jeg ser det. Porsche... ikke BMW... er bilmerket for meg. Jeg har hatt 4 Porscher og jeg hadde en Porsche 928S med 300 hestekrefter allerede i 1986. En Porsche med 300 HK var mer imponerende i 1986 enn f.eks en BMW med 507 HK er idag (E60/61 M5)... og dermed burde man forstå hva som er mine interesser når det gjelder biler... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
paukri Skrevet Oktober 10, 2009 Share Skrevet Oktober 10, 2009 gøy med økonomisk og sprek bil samtidig... men personlig har ikke jeg råd til en 535d med første... hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå