aton Skrevet Oktober 13, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2009 det var difor eg skreiv UTDRAG, for eg fann bilen min og da står det -19 kasse E39 97- men etter å ha lest lit så er det vist vanlig med -18 kasse på bensinutavene og -19 på diesel ??? Men det er ikkje så nøye... Tusen takk for hjelpa!! Da blir det innkjøp av filterkit og esso atf lt 71141
hillmar Skrevet Oktober 13, 2009 Skrevet Oktober 13, 2009 Jeg har inntrykk av at det er motsatt. Min 97- tds har 18-kassa og ikke tiptronic. 530d har en GM-kasse med tiptronic, og 520d vet jeg ikke no om. Uansett så får du ha lykke til, og hvilken kasse du har finner du jo ut når du skal skifte olja og ligger under bilen. Her har du iallefall forklaring på hvordan oljen skal skiftes på både 18, og 19-kassene: 5HP18:http://www.zf.com/na/content/media/import/zf_na/startseite/sso/passenger_car___light_truck/car_driveline/product_catalog/5HP18.pdf 5HP19:http://www.zf.com/na/content/media/import/zf_na/startseite/sso/passenger_car___light_truck/car_driveline/product_catalog/5HP19.pdf Edit: Ser nå at det bare er forklaring for å sjekke oljenivået, men det er det som er det kritiske... Edit2: Her er også en god forklaring http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=166
Aroid Skrevet Oktober 13, 2009 Skrevet Oktober 13, 2009 Det er iallefall helt feil Aroid. Mulig det er samma hva du dytter på hvis kassa er helt tom, men hvis du skal hutføre et enkelt oljeskift der ikke all olja blir skifta ut må du bruke riktig olje...Kassa til aton skal ha ESSO ATF LT 71141, BMW delenr.: 83 22 9 407 807. Har du lest deg opp på hvordan olja skiftes aton? Overføring, automat ZF 5/1 · Kjøreforhold : Normale · Anbefaling : MaxLife ATF Når jeg meiner vanlig. Valoline MaxLife ATF. som er tilberegnet til Automatkasser og servo olje til BMW
hillmar Skrevet Oktober 13, 2009 Skrevet Oktober 13, 2009 Er du sikker på at denne kan blandes med longlife olja? Alle steder jeg har lest, og alle jeg har prata med sier at det er viktig at man fyller den olja som er foreskrevet...
aton Skrevet Oktober 13, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2009 har lest under bilen for andre gang og der står det 5HP-18... og når det gjelder blanding av oljer så er eg skeptisk.... er jo ikkje noe vits å bruke anna olje når det er samme pris og HAVARI koster flesk....bruker atf LT 71141 Takker for info
540is Skrevet Oktober 13, 2009 Skrevet Oktober 13, 2009 Det er iallefall helt feil Aroid. Mulig det er samma hva du dytter på hvis kassa er helt tom, men hvis du skal hutføre et enkelt oljeskift der ikke all olja blir skifta ut må du bruke riktig olje...Kassa til aton skal ha ESSO ATF LT 71141, BMW delenr.: 83 22 9 407 807. Har du lest deg opp på hvordan olja skiftes aton? Overføring, automat ZF 5/1 · Kjøreforhold : Normale · Anbefaling : MaxLife ATF Når jeg meiner vanlig. Valoline MaxLife ATF. som er tilberegnet til Automatkasser og servo olje til BMW Valvoline KAN brukes på noen automater og servoer.Men har du Valvoline på servo som skal ha CHF-11S og automat som skal ha LT 71141 har du mest trolig gjort det store.. Det som står i tabeller fra oljeleverandører er bare villedende, sjekk hva som står på servokopp/instruksjonsbok og merking på girkasse.
Aroid Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Det er iallefall helt feil Aroid. Mulig det er samma hva du dytter på hvis kassa er helt tom, men hvis du skal hutføre et enkelt oljeskift der ikke all olja blir skifta ut må du bruke riktig olje...Kassa til aton skal ha ESSO ATF LT 71141, BMW delenr.: 83 22 9 407 807. Har du lest deg opp på hvordan olja skiftes aton? Overføring, automat ZF 5/1 · Kjøreforhold : Normale · Anbefaling : MaxLife ATF Når jeg meiner vanlig. Valoline MaxLife ATF. som er tilberegnet til Automatkasser og servo olje til BMW Valvoline KAN brukes på noen automater og servoer.Men har du Valvoline på servo som skal ha CHF-11S og automat som skal ha LT 71141 har du mest trolig gjort det store.. Det som står i tabeller fra oljeleverandører er bare villedende, sjekk hva som står på servokopp/instruksjonsbok og merking på girkasse. Oki. vist du sei det så. ATF er dyr olje. det som er oppgitt fra bil produsenten er billigere produkt så lenge det ikke er spesial produkt. Bil produsenten er ute etter å få billigs mulig olje og best mulig kvalitet. sånn er det når man skal serie produser ting. En gearkasse som skal ha GL-5 75w-90. kan også ha ATF automat gear olje. ATF har bedre kvalitet. og ha samma viskositet i alle folholdt. det har ikke GL-5. Rart alle som overhaler gearkasser anbefaler ATF i steden for standar olje som skal var GL-5. vi kan godt diskuter det her om igjen og om igjen uten kom noen plass. alle har forskjelig meininger. her er bare anbefaling av dem som holder på med gearkasse vær dag.
540is Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Les hva Valvoline skriver selv: http://www.valvoline.no/%5Cimages%5Cproducts%5CMaxLife%20ATF.pdf "Ikke anbefalt brukt i CVT-kasser, i automatgearkasser der det er krav om lavviskositetsoljer Mercedes-Benz NAG-2 MB 236.10, 12, 20 ZF Lifeguard 6 og 6 Plus AUDI G055-162-A6 AUDI G055-005-A2 BMW med grønn sticker " ----------------------------------------------------------------------------------- LT 71141 er da en ATF olje, men en med spesielle egenskaper for bla de fleste automatkasser i BMW. Den som vil forstyrre de egenskapene må bare få gjøre det.. En av tingene jeg ikke gambler med , og det er automatgirbokser. Står det ikke greit i instruksjonsboka hva som skal på, er det å få tak i originale oljer eller ESSO LT 71141 der det er mulig å bruke.
Aroid Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Les hva Valvoline skriver selv: http://www.valvoline.no/%5Cimages%5Cproducts%5CMaxLife%20ATF.pdf"Ikke anbefalt brukt i CVT-kasser, i automatgearkasser der det er krav om lavviskositetsoljer Mercedes-Benz NAG-2 MB 236.10, 12, 20 ZF Lifeguard 6 og 6 Plus AUDI G055-162-A6 AUDI G055-005-A2 BMW med grønn sticker " ----------------------------------------------------------------------------------- LT 71141 er da en ATF olje, men en med spesielle egenskaper for bla de fleste automatkasser i BMW. Den som vil forstyrre de egenskapene må bare få gjøre det.. En av tingene jeg ikke gambler med , og det er automatgirbokser. Står det ikke greit i instruksjonsboka hva som skal på, er det å få tak i originale oljer eller ESSO LT 71141 der det er mulig å bruke. sånn jeg forstår det så står det en automat ZF 5/1 i den her bmw. Max-life ATF er akkurat samme som du kaller ESSO LT 71141 Møter kravene i GM Dexron IID, IIE, III, VI, 9986195 Toyota T, T-111, T-IV,WS Audi G-052-025-A2, G-052-162-A1 Ford Mercon, Mercon V, SP, LV, FNR 5 Chrysler: ATF+3 Hyundai Allison: C-4, TES 389, TES 295, (lange skiftintervall, bare ved tilstrekkelig oljeanalyse). Mitsubishi Diamond SP-II Diamond SP-III ZF TE-ML 14B, 16L, 17C SUBARU ATF, ATF-HP BMW LT 71141, LA 2634 Honda/Acura ATF-Z1 (ikke CVT) JWS 3309 MAN 339 type F MercedesBenz 236.1,2,6,8,9, 11. NAG-1, ikke 10, 12, 20 Voith H55.6335.33 G 607, H55.6336.33 G 1363 Mazda M-V Nissan D,J,K,-matic Volvo 1161521,1161540 KIA SP-II & SP-III Mini Cooper VW TL 52162 ATF 3403 M 115
Aroid Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 som jeg trur så har aldri vært CVT gearkasse i E39 (trinnløs variabel utveksling)
hillmar Skrevet Oktober 15, 2009 Skrevet Oktober 15, 2009 Synes det er litt merkelig at Valvoline skriver at den møter kravene til esso-olja, men at den ikke anbefales brukt i BMW kasser med grønn merkelapp. Det er jo nettom disse kassene som skal ha esso-olja... Kan det være at valvolineolja møter alle kravene til essoolja, men at de ikke tåler å bli blanda?
Mons1 Skrevet Oktober 15, 2009 Skrevet Oktober 15, 2009 E39 520d 136hk leveres ikke med automatkasse. Kanskje i USA siden de er så late at de ikke gidder å gire manuelt, men i Europa leveres ikke 520d 136hk med automat. Jeg tror det er stor forskjell på automatkasser mellom USA og Europa. Det eneste som er den riktig er å krype under og lese av på etiketten. Jeg gjorde det på min 320d og fant ut at kassa trenger Texaco ELT 4045E. RS Jeg har inntrykk av at det er motsatt. Min 97- tds har 18-kassa og ikke tiptronic. 530d har en GM-kasse med tiptronic, og 520d vet jeg ikke no om....
hillmar Skrevet Oktober 15, 2009 Skrevet Oktober 15, 2009 Hvis jeg skulle tippe så ville jeg sagt at 520D ikke blei levert i USA i det hele tatt, siden de fleste av de små motorene ikke blei levert der... Hvorfor tror du at det er forskjell på kassene mellom USA og Europa?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå