Gå til innhold

chipping av 525dat ,er automatkassa holdbar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel kanskje 10% var litt i overkanten. 5%?

Mener å ha lest her at GM-kassene hadde en god del sikkerhetsmargin sammenlignet med ZF, men det er en stund siden og nå er jeg ikke sikker om husken min er til stedet.

Ja jeg tror også det er den kassa, men hvor tar du de 10% fra Mons1?
Skrevet

Mener å ha lest her at GM-kassene hadde en god del sikkerhetsmargin sammenlignet med ZF, men det er en stund siden og nå er jeg ikke sikker om husken min er til stedet.

Vel... det er GM-kassene som det har vært flest problemer med... chippet som ikke chippet. Det er nok ingen tilfeldighet og jeg tror derfor at man gjør klokt i å se bort fra at det er en 10% sikkerhetsmargin når det gjelder hvor mye moment disse automatgearkassene tåler.

Skrevet

Nå husker jeg en mengde problemer med de eldre ZF-kassene der noen plastkuler bruke å sette seg fast. Verkstedene anbefalte å bytte kasse, men de tøffe reparerte kassene for bare en 1000lapp.

Men automatkasser har vært et problem på mange biler og merker. Det er ikke bare BMW som har hatt problemer og det er svært få verksted som har kompetanse eller tør å skru på en automatkasse.

Men jeg er enig i at man må være obs ved chipping. Problemet er at man kan hente så mye effekt på en turbodiesel.

RS

Vel... det er GM-kassene som det har vært flest problemer med... chippet som ikke chippet. Det er nok ingen tilfeldighet og jeg tror derfor at man gjør klokt i å se bort fra at det er en 10% sikkerhetsmargin når det gjelder hvor mye moment disse automatgearkassene tåler.

Skrevet

Hmm, er det ikke 410nm i en E39 530D? Mener å ha lest det..

Frem til faceliften så ble det brukt, i følge realoem, A5S 360R. Deretter A5S 390 R. Mener at det var GM som leverte automatkassene frem til faceliften, og at ZF deretter tok over? Ergo at ZF kassene er de mest sikre i denne sammenheng.

Skrevet
E39 530d har 410nm originalt ja..

M57D30 motoren kom med 184 HK og 390 Nm ved 1750 rpm i 1998... kort tid senere økte momentet til 410 Nm ved 2000 rpm. I 2000 økte effekten til 193 HK, men stadig maksimalt 410 Nm. I 2003 økte effekten igjen... denne gangen til 204 HK... dog stadig med 410 Nm.

Skrevet

Satte inn en tuningboks i min 530dat ved 190K km ca, mot alle råd og tips. Jeg valgte en fra AC-Schnitzer som ikke tar ut så enormt mye, men ender på 218hk/480Nm. Har kjørt 15 000 med den nå, og gir, turbo og dyser funker helt fint enn så lenge (bank i bordet!). Må likevel innrømme at jeg ikke har helt "roen" for det jeg har gjort, men går den 15 000 til uten problemer, da vil jeg påstå det er helt forsvarlig.

Bilen min har forøvrig M57TUD30 motoren, altså 193hk originalt.

Skrevet

Har samme motor selv, bilen hadde gått 222000km når chip ble montert. Ikke boks.. Chip fra Chipsenter-Ålesund. Bilen har nå rundet 250.000km. Alt fungerer smertefritt...

Har forøvrig aldri vært byttet turbo på denne bilen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...