Sturlis Skrevet Oktober 22, 2009 Skrevet Oktober 22, 2009 Dette begynner virkelig å bli en interessant diskusjon... jeg følger med fra sidelinjen enn så lenge... +1
Farrukh M Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 Dere begge har rett på sin side. Venn av meg har 1999 ferrari 355F1 for mill,hver gang jeg kjører den eller sitter på med han frister/imponerer meg den ikke når jeg ser på pris lappen. Men seff å kjøre ferrari er morro og noe herlig følser.Har man råd så er det grei......har jo sett rikunger i dubai som har puttet turbo på ferrari,lambo osv....og bruker den som søppel bil.
Larsinnj Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 ABS: Reduserer bremsestrekningen under de fleste kjøreforhold. Ryker ABS'n så blir det ikke skummelt, men det blir akkurat som å bremse med en gammel diesel-merce(ja, da har du forrestten rett..da blir det jo litt skumlere). For å være pirkepetter her. ABS forlenger faktisk bremselengden, men gjør at du (de som får panikk når hjulene låser seg) har mulighet for å svinge under kraftig nedbremsing. Ja, jeg har lite å gjøre!
Ingeftw Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 ABS: Reduserer bremsestrekningen under de fleste kjøreforhold. Ryker ABS'n så blir det ikke skummelt, men det blir akkurat som å bremse med en gammel diesel-merce(ja, da har du forrestten rett..da blir det jo litt skumlere). For å være pirkepetter her. ABS forlenger faktisk bremselengden, men gjør at du (de som får panikk når hjulene låser seg) har mulighet for å svinge under kraftig nedbremsing. Ja, jeg har lite å gjøre! Det vil ikke jeg tør å påstå. Du må ta og så teste på glattisen tror jeg, med og uten ABS, og se hva som skjer. Tror du får deg en aldri så liten "aha-opplevelse" da ja.
Larsinnj Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 Jeg fikk det i sommer på glattkjøringsbanen da jeg kjørte opp. Jeg trodde også at ABS kortet inn bremselengden, men fikk det motsatte bevist, da jeg, en annen kjøreskoleelev og kjørelæreren prøvde gjentatte tester. Tror vi hadde ca 15 meter lenger med abs i 60 km/t. Dette er jo selvsagt fordi at dekkene ikke bremser hele tiden, men bremsene går av/på hele tiden mens abs'en slår inn. Så du får teste litt selv du..
Ingeftw Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 Jaja, men når du går av sted med låste hjul da? Jeg syns den der er vanskelig å bevise, for jeg fikk kortere bremselengde med ABS på. Jeg vil på ingen måte påstå at det er jeg som har rett her, men tror det er mange andre faktorer som er med i bildet, som avgjør utfallet. Btw: Jeg trodde de rike kjøpte seg Ferrari fordi det drar så sykt med damer jeg! Hadde aldri sett for meg at noen av dem var entusiaster. Jaggu lærer man noe nytt hver dag
hagenisse Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 ABS forlenger faktisk bremselengden Eh nei. ABS sliter litt på løse underlag da det kan være en fordel å grave hjulene ned, men på faste underlag er moderne ABS fullstendig overlegent. I min verden er det ganske opplagt hva som er best av en datamaskin som kan regulere hvert hjul individuelt bøttevis av ganger i sekunder vs deg med én pedal..
Gjest Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 selvfølgelig er det ikke noen automatikk i at abs er overlegent. rent fysisk så er det jo ikke det (standfriksjon vs rullefriksjon). det du tar opp, hvor et og et hjul låses er jo hvis du har "heng" i bilen.. kjører du 100% beint og i balanse så skal det ikke skje. (matematisk og toeretisk) når det gjelder å teste litt så har jeg gjort dette mye, på samme bil. Jeg stopper raskere på glatta uten abs, og det var en bil jeg ikke var så fælt kjent med. abs er fint når man panikkbremser, for fremdeles å kunne styre. Det er fint (som hagenisse påpeker) når et hjul låser seg. det er også fint på helt ekstremt glatt føre , mtp nye biler som har helt overdreven bremseservo, som går på bekostning av pedal følelsen. men er det greit å panikkbremse da? sier ikke at ikke folk kan få panikk, men holder man hodet kaldt så går det som regel mye bedre..
Torek Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 For å være pirkepetter her. ABS forlenger faktisk bremselengden, men gjør at du (de som får panikk når hjulene låser seg) har mulighet for å svinge under kraftig nedbremsing. Ja, jeg har lite å gjøre! Hjulet bremser jo mye bedre når det faktisk "får tak i bakken", noe som abs'n hjelper til med. Det blir jo litt av det samme med akselerasjon, at hvis dekket har grep så kommer den fortere opp i hastighet. Hvis et dekk har dårlig friksjon så er jo ikke det særlig heldig. Grunnen til at vi kan styre selv om vi panikkbremser med ABS er jo fordi at hjulet ikke konstant står i en låst posisjon, men derimot slipper opp litt og litt og litt hele tiden slik at hjulet får tilbake grep som resulterer i at vi kan styre bilen og samtidig redusere hastigheten kjappere vs. en bil uten ABS som da aldri vil få tilbake grepet uten å måtte "pumpe" på bremsen.
Gjest Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 tror ikke du skjønner argumentet her.. det er nettopp det faktum at man bremser fortere UTEN låste hjul som gjør at absen faller gjennom. abs systemet låser hjulet for så å slippe opp, gjentatte ganger. mens en flink sjæfør kan greie å holde det "helt opp til grensa" for låsing, dermed stopper han raskere uten abs..
Torek Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 Ja selvfølgelig, men det er jo lov å være litt realist i tankegangen også?
Gjest Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 lov å være realistisk i tankegangen? det første er at fysikken ikke tar feil. så kan man gå på det praktiske.. jeg vet ikke hvordan DU er til å kjøre bil, eller alle andre.. jeg skal ikke påberope meg noen spesielle ferdigheter.. men jeg har testet dette, og jeg stanser utelukkende fortere uten abs.. det finnes selvfølgelig situasjoner der det hjelper (eks et låst hjul), men i vanlig bremsing så stopper jeg fortere uten... hva du gjør er jo revnende likegyldig for min oppfatning av abs, som støttes av fysikkens lover.
Ron Jeremy Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 Forøvrig syns jeg Lexus har det mest pretensiøse bilnavnet av alle, patetisk, og ganske amerikans navn på et bilmerke som skreddersyr resirkulerte Toyotabiler med et annet badge for det amerikanske markedet. Sjelløst er vel også et ord som kan brukes om denne dritten her.
Torek Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 lov å være realistisk i tankegangen? det første er at fysikken ikke tar feil. så kan man gå på det praktiske.. jeg vet ikke hvordan DU er til å kjøre bil, eller alle andre.. jeg skal ikke påberope meg noen spesielle ferdigheter.. men jeg har testet dette, og jeg stanser utelukkende fortere uten abs.. det finnes selvfølgelig situasjoner der det hjelper (eks et låst hjul), men i vanlig bremsing så stopper jeg fortere uten... hva du gjør er jo revnende likegyldig for min oppfatning av abs, som støttes av fysikkens lover. Utvilsomt, men ABS'n er jo der for å hjelpe folk. Det jeg mente med det hele var at ABS er et hjelpemiddel man helst ikke vil være foruten(iallefall på vinterstid). Har du aldri låst hjulene noen gang?
hagenisse Skrevet Oktober 23, 2009 Skrevet Oktober 23, 2009 Og du tror virkelig du greier ligge opp mot grensa hele tiden? Bremser du litt for mye og må slippe opp, så slipper du opp på alle hjul. I alle race-serier der reglene tillater det kjører man med ABS. Det er nok fordi man bremser bedre uten.. På førerkurset på Våler i høst var Stian Sørlie også veldig klar på at ABS er bedre enn deg og meg.. og det er vel det de profesjonelle sjåfører sier også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå