Gå til innhold

X5 - Hvilken motor ?

Bmw mann
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å gå til innkjøp av en X5. Noen der ute som har erfaringer de ønsker og dele ? Da tenker jeg på hvordan den oppfører seg på vei, kvalitet, problemer, hva type motor som fungerer best, forbruk mm. diesel eller bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun kjørt 3.0d, men må si det er en frisk og fin motor som fungerer godt nok i bilen :) Tørr ikke tenke på forbruket på bensinbilene, men regner med en 4,4L bensin er morsom i bilen, men ikke spesielt økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Søsteren min har en 3 liter bensin. Går jo greit , men kan ikke måle seg med 2004 mod 320dat til faderen.

Ikke akkurat billig i drift heller, hvis du tenker bykjøring. Bruker godt over literen, nesten uannsett hvordan du kjører :lol:

Føles som en god og trygg bil iforhold til mange andre suv`er. Prøvde en ganske ny Vitara nettopp, og det er en helt annen følelse. Bmw sitter godt på veien, du må bare bli vannt med at den "homper" litt mer enn vanlig.

Hadde jeg hatt cash, hadde jeg nok gått for en litt nyere dieselversjon, men har du penger til bilen, har du nok penger til bensin også hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-litern duger til bilen (mao. forbikjøringer). Jeg har det hvertfall megakos bak rattet på en, og den jeg snakker om er en av de tidligste utgavene... Du vet at bilen er tung, men likevel er den ganske grei i svingene...

Det smarteste du kan gjøre er å ta en NAF test før kjøp. Han jeg kjenner som har slik bil, fikk regning på 25000 kr. (noe med toppen som ble avdekket, pluss litt til) en uke etter :P

Men fra erfaring er at bensinforbruket er ganske villt i forhold til vanlig personbil, pga mye vekt, automatgir, stor bensinmotor og firehjulstrekk... Jeg ville sett på diesel, om du klarer deg med dieselturbo-lag'en som jeg hater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X5 er som dere sier en tung bil, og med 4x4 så drikker den jo helt klart mer enn en vanlig person bil.

Det vi er på jakt etter er en bil som duger godt på vinter føre, opp i snøen ofte, langt turer, og en trenger plassen.

Hvordan er støy nivået ved kjøring på motor vei f.eks ? Hvor mange gear leveres den med på automat ? Gjør ikke så mye om det er diesel, forbruket spiller ikke noe alt for stor rolle, men er ikke interessert i den aller største å heftigste heller, men heller ikke en 2.0 hell om den blir levert med det.

En motor som det er litt mer enn det som trengs slik at det ikke må slite seg opp i fart med tyngden, som får bilen til og virke frisk og rask er ønskelig. Har hørt mye bra om 3.0l diesel, så muligens det blir det, om ikke en enda større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv dette er en kelt kanon bil, hvis du glemmer forbruket. :lol:

Søsteren min sin bil har alt av utstyr og det jeg synes er den aller kjekkeste er hill descent control. Her setter du foten på bremsen trykker ned knappen og slipper pedalen. Nå er det bare å styre nedover og slippe pedaler. Bilen styrer alt av bremsing og selvoppretting og ikke minst holder hastigheten stabil.

Kjekk funksjon når det er en speilblank nedoverbakke med sving f.eks.

Bilen på motorvei er dønn stille, iallefall de dekka hun kjører med.

3 literen er vel den minste motoren den kommer med, men fungerer greit med den maskinen.

Ville nok ha valgt sportskinn siden du da sitter litt mer stødig med sidestøttene i stolene. sitter jo høyt og dermed blir jo bevegelsene fra veien litt mer enn vanlig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart satset på en facelift, 2004 modell og nyere da de kom med X-drive(forbedret firehjulstrekk), ny motor og ikke minst en ny 6 trinns automatkasse som holder( før 2004 har ett frynsete rykte).

Det er da 3 liter diesel jeg snakker om her. Har selv en 2004 modell X5 facelift med 3 liter diesel. Det er 218hk/500nm i denne mot 184hk/410nm i dem før 2004. Bilen går godt og forbikjøringer med fullastet bil i stigninger forbi trailere osv. er ingen problem og går kjapt.

På ferietur i sommer med 4 personer i bilen og fullt bagasjerom viste forbruksmåleren 0,68 l/mil. Dette var jo fin kjøring og fulgte trafikken og mye bruk av cruisekontroll. Blandet kjøring ligger den på literen.

Skulle du gå for bensin ville jeg valgt V8 da bensinforbruket er tilnærmet like mye på treliteren. (1,7l/mil. 3L. og 1,8l/mil. 4,4L på bykjøring)

Vil og nevne at jeg hadde en E61 2005 mod. 530d M-sport før jeg gikk over til X5 og trodde dette skulle bli en ordentlig nedtur kjøremessigt.

Det ble det ikke. Hentet min X5 på østlandet og kjørte over Haukelifjell hjem til Haugesund og den tunge bilen imponerte meg med sin veiholdning. Jeg har sportspakke på min og synes dette er ett must.

Lykke til i ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...