Fliid Skrevet Oktober 24, 2009 Skrevet Oktober 24, 2009 Yngvejos, takker for ett konstruktivt svar. Men la oss si at vi to er i rundkjøringen, så ser jeg fint med mine øyne at du er til venstre. Er ikke ett behov for å vise det ytterligere, ved bruk av blinklys. Svenskene har visstnok holdt på med dette i flere år og syntes dette er en knall idè. Om alle er med på det, så er det nok det. Men foreløpig, så lenge veldig få skjønner dette (og jeg, helt til nå, blir kun forvirret). De skal øke trafikkflyten og sikkerheten, men så lenge brorparten av landet ikke vet hva de "idiotene" som blinker inn i rundkjøringen holder på med, så er det imot sin hensikt. Folk blir mer passive og vet ikke riktig hva de skal gjøre og vi har flere muligheter for kollisjoner. Aggressive og passive folk i trafikken, det er noe man ser daglig. Jeg rett å slett hater passive folk, som ikke klarer og kjøre når folk faktisk gidder å bruke blinklys, så du skal få kjørt. Og uten "forvarsel" så kommer man med en " ny" ting, å blinke inn i rundkjøringer. Nå henger ikke jeg med lenger heller. Å det er ikke så lenge siden jeg tok lappen.. Føler meg gammel, allerede. Til poenget, blinkingen er sikkert en god idè, men man må først få på plass det å blinke ut av rundkjøringen og plassering i rundkjøring før man begynner med noe nytt. Jeg kommer ikke til å blinke inn rundkjøring før de to tingene jeg har nevnt, er på plass. Hos alle.
Yngvejos Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Yngvejos, takker for ett konstruktivt svar. Men la oss si at vi to er i rundkjøringen, så ser jeg fint med mine øyne at du er til venstre. Er ikke ett behov for å vise det ytterligere, ved bruk av blinklys. Svenskene har visstnok holdt på med dette i flere år og syntes dette er en knall idè. Om alle er med på det, så er det nok det. Men foreløpig, så lenge veldig få skjønner dette (og jeg, helt til nå, blir kun forvirret). De skal øke trafikkflyten og sikkerheten, men så lenge brorparten av landet ikke vet hva de "idiotene" som blinker inn i rundkjøringen holder på med, så er det imot sin hensikt. Folk blir mer passive og vet ikke riktig hva de skal gjøre og vi har flere muligheter for kollisjoner. Aggressive og passive folk i trafikken, det er noe man ser daglig. Jeg rett å slett hater passive folk, som ikke klarer og kjøre når folk faktisk gidder å bruke blinklys, så du skal få kjørt. Og uten "forvarsel" så kommer man med en " ny" ting, å blinke inn i rundkjøringer. Nå henger ikke jeg med lenger heller. Å det er ikke så lenge siden jeg tok lappen.. Føler meg gammel, allerede. Til poenget, blinkingen er sikkert en god idè, men man må først få på plass det å blinke ut av rundkjøringen og plassering i rundkjøring før man begynner med noe nytt. Jeg kommer ikke til å blinke inn rundkjøring før de to tingene jeg har nevnt, er på plass. Hos alle. I Haugesund hvor jeg bor, er mange av rundkjøringene så små at det blir vanskelig å se om folk ligger til venstre eller høyre. Kommer det en bil mot deg inn mot rundkjøringen, må du se an farten for å forutse om han skal rett fram eller til ventre. Siden ikke alle praktiserer venstreblinking når de skal rundt, blir man nødt til å stoppe hver gang en annen kommer inn i disse små rundkjøringene. Blinker vedkommende venstre, eller blinker ut til høyre i god tid, slipper man å stoppe helt opp. Jeg tok lappen for 3 år siden (og lett mc for 5 år siden) og der lærte jeg å blinke meg inn og ut av rundkjøringen. Men det er gjerne lokal praksis siden vi har så mange "blomsterpotter" i distriktet. Kjører jeg i store rundkjøringer, blinker jeg ved filskifte.
Fliid Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Når jeg tok førerkort, så lærte jeg å kjøre aktsomt, å i det legger man en rolig fart mot rundkjøringen, blandt annet. Det skal altså være unødvendig å bedømme noe fart til andre trafikanet, som kommer inn mot rundkjøringen, da det skal gå så sakte at kjøringen din foregår aktsomt. Men jeg ser selvøfleig problematikken med at de fleste "ræser" igjennom rundkjøringen og rett å slett gir faen. Men blinkingen demmes blir som regel tull også, særlig når man skal rekke venstreblinking i alt hastverket. Før i tiden, så hadde de kun den regelen (Aktsom kjøring) og "vanlige" trafikk regler. Husk en ting, trafikken flyter best når 70% av trafikantene bryter trafikk reglene. Det taler vel for seg selv.
-Sammy Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Blir plutselig litt mer spennende å komme til jobb om morgenen Det beste er bare å ha førstegiret klart og foten på gassen å lukke øynene endel ganger hehe! hahaha dra en donut i samme slengen da så skal jeg komme å se på ta det i 4-tiden nede i sentrum.
hylle Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Blir plutselig litt mer spennende å komme til jobb om morgenen Det beste er bare å ha førstegiret klart og foten på gassen å lukke øynene endel ganger hehe! hahaha dra en donut i samme slengen da så skal jeg komme å se på ta det i 4-tiden nede i sentrum. Udenfor teateret..
E.H.D Skrevet Oktober 25, 2009 Skrevet Oktober 25, 2009 Rett her ved jeg bor (rundkjøringen ned til Kopervik for de som er kjent) er det en trearmet rundkjøring. Kommer man fra sør i denne, kan man velge å kjøre rett frem eller ned til høyre. Denne rundkjøringen er typisk norsk, og har bare et felt.Kommer man mot denne fra sør og det samtidig kommer en bil imot (fra nord) er det totalt umulig å se hvor denne skal om den ikke blinker. Dette medfører at man må bremse inn mot rundkjøringen uansett, da man kanskje må stoppe. Om alle hadde blinket der jeg mener de skulle, kunne man stoppet fint, eller bare kjørt fint rett frem. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at folk blinker til venstre når de skal rett frem, hverken i Stavanger-distriktet eller her oppe som stort sett gjør likt. Har selvfølgelig sett det, men det er ytterst sjeldent, og jeg passerer 11 rundkjøringer hver vei, hver dag til/fra jobb. Akkurat jeg blinker også til venstre i rundkjøringer (og til høyre når jeg skal ut), i alle fall i de som vi har her i distriktet som ikke akkurat er 30m i diameter.
Trond e30 cab Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Blir plutselig litt mer spennende å komme til jobb om morgenen Det beste er bare å ha førstegiret klart og foten på gassen å lukke øynene endel ganger hehe! hahaha dra en donut i samme slengen da så skal jeg komme å se på ta det i 4-tiden nede i sentrum. Hehe! Tror du sliter med donuts i 4 tiden. Blir en stående burning bare det. Står jo dønn stille i byen da , men til litt alvor, hadde vært bra hvis folk brukte blinklys skikkelig i rushtiden her. Flyten i trafikken ville blitt mye bedre
Pelton Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 I såkalte "minirundkjøringer" gjelder visstnok regler som i et vanlig kryss. Problemet er bare å skille mellom minirndkjøring og rundkjøring.....
oddis Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Syns ikke akkurat dette med blinking i rundkjøring er så georafisk betinget. Jeg ser idioter hver eneste dag jeg er ute å kjører, hvor enn det må være. Stoler ikke på en kjeft som blinker, med mindre bilen tydelig slår av farten og posisjonerer seg riktig tar jeg det ikke for gitt at han har til hensikt å gjøre det han indikerer. Spesielt å ligge bak "usikre" biler (gamlinger, toyota, nissan + traktorer etc) gjør meg usikker. Mer enn en gang de har blinket til høyre langs landeveien, og dratt rett over og svingt inn til venstre. Forbikjørinng da... = bang. Må jeg forbi er det alltid fullys på, venstrebeinet klar over bremsepedalen og nistirring på venstre forhjul. Verste jeg ser er folk som kommer i rasende hastighet inn til rundkjøringer, ikke gir signal om at de skal rett til høyre i første fil, slik at jeg må bråbremse først fordi de har svært høy fart, og fordi de ikke signaliserer tidlig. Da kommer det fort litt håndgesikuleringer og tut fra min side... jeg skal lure på om de forstår et døyt av hva jeg mener.. Betrakt alle som idioter i trafikken var det en som sa, og det er lurt.
Olelink Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Bruker aldri blinklys inn mot rundkjøring, men det er nok fordi vi her i Verdal (sjenerelt i Trøndelag) stort sett i alle rundkjøringer har en inngang til rundkjøringen som endten er en såpass bred en-felt at man kan plassere seg til høyre/venstre eller to-felt. Den feilen som forekommer oftest her er feilplassering, mange som legger seg til venstre når de skal rett fram eller at de legger seg til høyre før rundkjøringa men som tar snarveien rett fram gjennom rundkjøringa ved å kutte svingen.
kbteknik Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 har kjørt en del rundt i stavangerområdet, og det virker som at folk der selv kan velge åssen de skal blinke i rundkjøringer, noen blinker inn , noen inn og ut , og noen blinker ikke i det hele tatt, det er jo veldig speciellt at de lærer at bruke venstreblink i en rundkjøring, det er jo egentlig mot vegtrafikkloven, blinklys er jo til å vise hvilken vei man har til hensikt å svinge, eller ved filskifte og man skal være rimelig flink for å ta ett venstresving i en rundkjøring.. men det er jo bare min mening... jeg liker ihvetfall ikke rundkjøringer i stavanger
kbteknik Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 står jo faktisk her at det er lov.. skremmende http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasj ... dkjoringer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå