GangstaP Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 Har akkurat kjøpt meg E46 99-mod 320d. Har lest rundt forbi at bilen skal gå rundt 0,5 på langkjøring og 0,6 på småkjøring. Har hatt bilen på noen langturer og jeg får den ikke under 0,66. Da passer jeg på å kjøre MEGET fint. Har hørt rykter om småtett EGR-ventil, veivhusfilter og lmm som kan forårsake dårlig drag, noe jeg også føler det er. Lmm ble byttet for 1,5år siden, så den burde være grei. Kan det være veivhusfilter som forårsaker litt høyere forbruk og litt halvdårlig drag?
mspec Skrevet Oktober 26, 2009 Skrevet Oktober 26, 2009 0.6 på småkjøring? hvis du mener bykjøring med småkjøring så ligger min på ca. 0.7-0.8 på mila..(ifølge computern)
Fredrik Skrevet Oktober 27, 2009 Skrevet Oktober 27, 2009 Hmmm... det er relativt enkelt å komme ned på et gjennomsnitlig forbruk på rundt 0,5 liter/mil på landeveiskjøring med disse bilene. Ren bykjøring krever noe mer drivstoff så regn med rundt 0,7 liter/mil litt avhengig av om bilen har automatgear eller ikke. EGR ventilen har ingen innvirkning på bilens drivstofforbruk og jeg tviler på at veivhusfilteret har det. Vi har nå kjørt 230000 Km med vår 2003 E46 318d Touring som har den samme motoren som E46 320d med 136 HK og veivhusfilteret har aldri vært et tema.
BmMm3 Skrevet Oktober 27, 2009 Skrevet Oktober 27, 2009 Jeg har hatt mange av disse, og ligger lett på ca. 0,5 på langkjøring om ikke mindre, og på bykjøring ligger jeg på 0,55
GangstaP Skrevet Oktober 28, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2009 På computeren min får jeg den ikke under 0,66 på langkjøring. Virker som om den ikke fungerer og "måler".
Mexos Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Mener det filteret påvirker oljeforbruket mer enn drivstofforbruket. Fikk beskjed på Bmw om at dette filteret burde byttes på servicene i ny og ne for å unngå høyt oljeforbruk. Mitt skal byttes på neste service. Kan jeg spørre hva slags hjul du har på bilen? forbruket øker fort en dl mila med større felger. Tror jeg har senket forbruket mitt med 1-2 dl mila etter jeg la på vinterhjul.
SubSonic Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 På computeren min får jeg den ikke under 0,66 på langkjøring. Virker som om den ikke fungerer og "måler". Resetter du måleren da? Da ser du jo enkelt om den virker eller ikke. Etter måleren er nullstilt vil du se at forbruket varierer hyppig før du har kjørt noen mil og målingen faktisk blir representativ.
Fredrik Skrevet Oktober 28, 2009 Skrevet Oktober 28, 2009 Kan jeg spørre hva slags hjul du har på bilen? forbruket øker fort en dl mila med større felger. Tror jeg har senket forbruket mitt med 1-2 dl mila etter jeg la på vinterhjul. Vi kjører med 195/65-15 dekk både sommer og vinter (dog ikke på Autobahn... der bruker vi 205/55-16 felger/dekk) og det er ingen tvil om at dette påvirker dieselforbruket i positiv retning. Hvis man også skrur av AC´en når det ikke er varmt/fuktig i været samt bruker gearet fornuftig burde det være mulig å komme ned på godt under 0,50 liter/milen ved blandet kjøring. Vi klarer iallefall dette med vår 2003 E46 318d Touring som nå har kjørt over 230000 Km. Vi har heller ikke takrails og bruker cruisekontrollen når dette er fornuftig i forhold til trafikken... kjedelig, men svært økonomisk.
GangstaP Skrevet Oktober 29, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2009 Mener det filteret påvirker oljeforbruket mer enn drivstofforbruket. Fikk beskjed på Bmw om at dette filteret burde byttes på servicene i ny og ne for å unngå høyt oljeforbruk. Mitt skal byttes på neste service. Kan jeg spørre hva slags hjul du har på bilen? forbruket øker fort en dl mila med større felger. Tror jeg har senket forbruket mitt med 1-2 dl mila etter jeg la på vinterhjul. Jeg har jo 19" felger, så det kan jo påvirke litt ja. Skal bytte veivhusfilteret nå til helga, så får jeg se om jeg finner noe annet som kan forårsake det da.
BMW 2002 Fredrik Skrevet November 1, 2009 Skrevet November 1, 2009 Store felger/dekk og gjerne i kombinasjon med billige dekk med svært høy rullemotstand kan ha ufattelig mye å si på forbruket. Pappa byttet inn noen dekk nettopp pga av et sett med dekk økte forbruket med 0,2 liter.
GangstaP Skrevet November 5, 2009 Forfatter Skrevet November 5, 2009 Er ikke akkurat billig dekk jeg har. Vredestein Sessanta i 225/35/19.
E.H.D Skrevet November 5, 2009 Skrevet November 5, 2009 Er ikke akkurat billig dekk jeg har. Vredestein Sessanta i 225/35/19. Tror ikke det er dekkene sin skyld. Hadde inntil nylig de dekkene i dim 235/35/19 og 265/30/19 på min e90 320d med manuell gir, og da brukte den ca 0.5 på langkjøring og 0,60 - 0,63 på blandet kjøring her hvor jeg bor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå