Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en kollega som har en BMW 320D 2003mod som har fått et heftig motorhavari. Han leverte bilen inn til Bavaria for å få vita hva som var galt og hva det ville koste.

Han fikk da beskjed om at det var et spjell i manifolden som hadde løsnet å tatt turen innover i stempler og greier å laget en masse med problemer.

Tilbakemeldingen fra Bavaria var at dette ville koste rundt 140 000,-

Da snakker man om en helt ny motor. Dette syntes han naturlig var veldig dyrt, og begynte derfor å undersøke litt rundt.

Han har nå endt opp hos en i Tyskland som skal sette i en ny motor for 51 000,-

Spørsmålene er da:

Hvordan vil dette fungere rent toll og avgiftsmessig for at alt skal være lovlig og godkjent?

Bavaria mente at dette var et velkjent problem på de motorene. Er det noen som har erfaring med dette?

Skrevet

dette er en kjent svakhet ja,,og det har med egr ventilen å gjøre at det tettes igjen.men det er noe man kan gjøre for å unngå at det tettes igjen..

men det er ikke spørsmålet ditt..

det mest optimale hadde vært å kjørt dit å bare byttet motoren å kjøre hjem igjen "uten at du har kjøpt motor" hvis du skjønner :wink:

en annen ting han/dere kan gjøre er å få de som selger motoren til å skrive kjøpsprisen til feks. 10.000kr istedenfor 50.000kr,dermed betaler du kun avgifter for 10.000 istedenfor 50.000,-

ellers vet jeg at man slipper unna med at selger sender det som en gave..men dette blir kanskje for stort for det..men dette kan jeg ikke si sikkert..

en annen ting er evt å sende den i masse deler...

*edit*

hadde det vært meg hadde jeg heller sett etter en brukt motor i norge..bilopphuggeri eller privat..

Skrevet

Mulig det blir en brukt motor i Norge også. Vet ikke enda.

Så det er ikke noe hk avgift eller noe han må betale også hvis det blir i Tyskland?

Hva kan gjøres for at det ikke skal tettes?

Hvis dette er en svakhet som kan forekomme igjen. Så fikser han bilen og selger den. Men hvis det er noe å gjøre med det så vil han beholde bilen siden han er så fornøyd med den ellers.

Skrevet

Problemet er innsugsklaffene på BMW´s første common-rail dieselmotorer og såvidt jeg vet gjelder dette både M57 og M47 (med common-rail) motorene. Når det gjelder E46 320d er det kun 150 HK utgaven (altså etter 2001) som har dette problemet.

http://www.pmwltd.co.uk/swirl_flaps.pdf

Denne diskusjonen er hentet fra BMWCCN´s forum og omhandler de aktuelle innsugsklaffene.

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=555851

Skrevet

Brodern var redd han hadde havarert motoren på sin 530d 1998mod. Da fant han et sted i tyskland som solgte overhalte motorer. De kunne også skifte over motoren for deg. Mener han sa at det kom på ca 25.000,- Husker ikke hvilken nettside han fant det på.

Om det er interessant så send ham(eller meg) en pm. Hans nick er Bassik her på forumet eller på BMWCCN 02/Classic

Skrevet
Problemet er innsugsklaffene på BMW´s første common-rail dieselmotorer og såvidt jeg vet gjelder dette både M57 og M47 (med common-rail) motorene. Når det gjelder E46 320d er det kun 150 HK utgaven (altså etter 2001) som har dette problemet.

http://www.pmwltd.co.uk/swirl_flaps.pdf

Denne diskusjonen er hentet fra BMWCCN´s forum og omhandler de aktuelle innsugsklaffene.

http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=555851

Det vil si at man "bare" kan fjerne spjellene og sette inn en blindplugg som forklart i pdf'en eller en motor produsert etter juli 2005 hvor feilen er borte?

Skrevet

faen, og jeg som nettopp har montert på igjen innsug :(

Har gjort rent rundt disse flapsene da, og kunne ike se noen antydninger til noe som var løst. Bør jeg allikavel bekymre meg og bestille plugger til å blende med asap?

Skrevet

Hvorfor ikke bare dra ned å få jobben gjort også dra hjem igjen? er jo ikke noe poeng å kjøre innom tollen og tolle inn det. Er jo ingen lover som sier at man må godkjenne at man bytter til en identisk motor, så skjønner ikke problemet :)

Skrevet

Er jo ikke vits i verden å stoppe i tollen for dette. De hadde flira av deg:P

Skrevet
Hva kan gjøres for at det ikke skal tettes?

Er det noen som kan svare på dette?

Jeg spurte nylig på et verksted, og svaret var at jeg ikke skulle bekymre meg om jeg fulgte opp service, samt gjerne byttet olje en ekstra gang mellom hver vanlig oljeservice.

Kan bruk av f.eks. kjøring med chip/tuningbox forverre problemet? Det vil vel bli mer soting med fare for tett EGR i disse tilfellene?

• 5 weeks later...
Skrevet

Min kollegas bil har fulgt alle servicer hos Bavaria, og problemet oppstod for det om.

Brukt motor som er kjørt 56k er kjøpt for 26k fra Nederland.

Disse dingsene som man bytter ut spjellene med koster 12 pund pr stk. Dette er billig, og en billig forsikring dersom det skulle skjedd noe. Arbeidet for å skifte disse er også godt forklart i link til Fredrik.

Ny motor fra BMW hadde 4-5 måneders leveringstid. Nyoverhalte motorer med garanti er ikke å oppdrive pr dags dato (kanskje på grunn av spjellvandring i motorene).

Skrevet

tror løsningen er å blende egr ventilen..

ikke noe problem på min, jeg har kjørt 60tkm med blendet egr.. =) eneste som er litt dumt med det er at man får lys i avgasslampa...

Skrevet

Høres bra ut. Dette har spredd seg godt, til og med nerover i europa. Etter at noen på jobb fikk vite om det, så har de snakket med folk som de kjenner som har utsatt bil som igjen har spredd ryktet. Alle har sagt av de vil bytte disse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...