RamstadTech Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Var på tur-retur Ålesund-Oslo for noen uker siden og benyttet turen til å få en god snittforbruk måling. Kjørte som vanlig på 95 oktan sør-øst over og brukte 0,69 l/mil med min E39 520. Før jeg skulle opp igjen måtte jeg fylle tanken i Oslo og på en Jet stasjon ble jeg fristet til å se om det var penger å spare på å fylle 92 oktan. 92 oktanen kostet 10 øre mindre, så hvis forbruket ikke økte så ville det vert penger spart. Men nei, det ble ikke penger spart. På turen tilbake brukte bilen 0,75 l/mil. Det blir 9% mer og 92 oktanen måtte kostet 1 kr mindre dersom 92 oktan skulle lønt seg økonomisk. Uten å ha sjekket fakta, så tror jeg heller ikke at produksjon av 95 oktan er 9% mer energikrevende enn produksjon av 92 oktan. Så dersom jeg ikke tror feil er det miljøfiendtlig å kjøre på 92 oktan.
Andreasnicolai Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Står vel i innstruksjonsboka for e39en at for optimal drivstofføkonomi og ytelse så bør man fylle 98 Oktan.
Lars89 Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Fyller ikke annet enn 98 på min. Har rimelig mye å si på forbruket ja. Bruker fort 0,1 mer med 95 med min kjøring... 92 tar jeg ikke i med ildtang...
Mexos Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Dette har jeg faktisk aldri tenkt på. Fyller alltid 95 da det står i tanklokket mitt at den skal ha fra 92-98 oktan.
CS Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Jeg har kun fyllt 98 på de bmw´ene jeg har hatt. Synes bilen går marginalt bedre samt mindre forbruk.
TheBirg Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Vel, bruker bilen 10% mindre med 98 oktan kontra 95 oktan hadde det vel eksistert bevis på det ?
oyvind26 Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Bruker kun 99 oktan V-power Racing. Om bilen går så mye bedre vet jeg ikke. Men de gangene jeg har fylt 95 oktan i mangel på noe annet føler jeg tanken har tømt seg en del raskere med samme kjøring. Kjekt å se at andre har tilsvarende erfaring
Mexos Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Blir 98 oktan fra nå av da Mexos? Har fyllt det 1 gang tidligere uten merkbar forskjell på effekt, men når dere sier det så er det ikke umulig at jeg kom lengre på den tanken. Tanken min er snart tom så får fylle den opp med 98 så får vi se hva nåla sier
CS Skrevet Oktober 30, 2009 Skrevet Oktober 30, 2009 Blir 98 oktan fra nå av da Mexos? Har fyllt det 1 gang tidligere uten merkbar forskjell på effekt, men når dere sier det så er det ikke umulig at jeg kom lengre på den tanken. Tanken min er snart tom så får fylle den opp med 98 så får vi se hva nåla sier Må ofte gå ett par tanker for å gå seg til også..
nimitz Skrevet Oktober 31, 2009 Skrevet Oktober 31, 2009 Var på tur-retur Ålesund-Oslo for noen uker siden og benyttet turen til å få en god snittforbruk måling. Kjørte som vanlig på 95 oktan sør-øst over og brukte 0,69 l/mil med min E39 520. Før jeg skulle opp igjen måtte jeg fylle tanken i Oslo og på en Jet stasjon ble jeg fristet til å se om det var penger å spare på å fylle 92 oktan. 92 oktanen kostet 10 øre mindre, så hvis forbruket ikke økte så ville det vert penger spart.Men nei, det ble ikke penger spart. På turen tilbake brukte bilen 0,75 l/mil. Det blir 9% mer og 92 oktanen måtte kostet 1 kr mindre dersom 92 oktan skulle lønt seg økonomisk. Uten å ha sjekket fakta, så tror jeg heller ikke at produksjon av 95 oktan er 9% mer energikrevende enn produksjon av 92 oktan. Så dersom jeg ikke tror feil er det miljøfiendtlig å kjøre på 92 oktan. Møringene er no seg sjøl lik((
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå