Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg har mine tvil om at Mercedes-Benz 63 AMG Black Series appelerer til de samme kundene som evt. vurderer en Porsche 997 GT3... til det er Porschen for spesialisert og rettet mot nesten kun banekjøring. Porsche 997 Turbo og/eller GT2 vil jeg derimot tro er i samme liga.

Heng litt på amerikanske forum med pengesterke folk (f. eks. Ferrari og Porsche sider), da ser du fort ett stort antall tråder hvor det står mellom GT3 og CLK BS.

Når det kommer til banekjøring har eiere som eier både CLK BS og Ferrari Challenge Stradale sagt at CLKen er minst like rask og god, det bør si noe om CLKens potensiale... Mener å huske at Challenge Stradale ligger dønn likt som 996 GT3 RS i banetider, av de jeg har sett. Mercedes er ingen pingler.

BMW er absolutt ikke nede for telling totalt sett, men E60/61 M5 har blitt temmelig redundant i forhold til Porsche Panamera. Som jeg har skrevet tidligere har BMW stadig 3 og 5 seriene mer eller mindre for seg selv i relasjon til Porsche (les: Panamera er stor som en 7-serie), men den dagen Porsche bygger en mindre Panamera (noe som er mer enn sannsynlig nå som VAG eier Porsche) blir situasjonen en helt annen for BMW. VAG er strategisk meget godt plassert for fremtiden iom. de nå bl.a har Bugatti, Lamborghini, Porsche og Audi under samme tak. Audi R8 har f.eks allerede fått en Lamborghini motor... så synergieffektene med den nye konstellasjonen vil utvilsomt bli store for VAG.

Porschen baserer seg på mange års nyere teknologi. Og de årene betyr enormt. Se som eksempel på Enzo fra 2004 vs 430 Scuderia fra 2008/9: Banetidene er farlig like selv om Enzoen er det absolutte Ferrari klarte å prestere for noen år siden. Nevnte eksemplet for å understreke om den aller siste teknologiens overlegenhet betyr enormt mye.

Jeg tror neppe BMW lå og sov i timen når Panamera ble lansert. Med lansering av nye 5-ern neste år så er det ikke så altfor lenge til ny biturbo M5 heller, og det blir en mer rettferdig sammenligning. Etter min mening er Panamera i en annen klasse: Begge er "supersaloons" og omtrent der slutter sammenligningen også. Hvorav bimmern koster mye mindre, tilbyr plass til fem og er en fullgod bil i hverdagen, er Panameraen som nevnt en sportsbil med to ekstra seter. En direkte sammenligning rettes mot Quattroporte og Rapide. Rapide er også en sportscoupe med plass til fire, enn en komplett bil slik som Cayenne (Gud forby!!) eller M5/M5 Touring. Også er Porschen stygg som juling...

Det er ikke noe nytt at VAG gruppen deler godene, du har jo sett det i årevis med Audi-klistremerker på Lamborghini Gallardo biter (tror det var tifellet med en Gallardo eier som skulle bytte ut askebegret og så Audi-ringene), Porsche har tatt til seg PDK/DSG kassene og det er utallige eksempler på motorer som befinner seg i forskjellige merker. Er det en eneste gruppe med bilmerker der ute som ikke deler teknologi og plattformer da? Holdt på å si Ferrari eierne (FIAT), men de har Maserati under paraplyet og de bilene har hatt Ferrari V8ere i mange, mange år. For all del, slik en Gallardo eier en gang sa når R8 ble lansert; Oh great, now I can pick up new doors at Audi for 1/2 the price. :lol:

VAG er knallsterke akkruat nå, men det er allerede for stor kannibalisering innad i merkene (Phaeton vs A8, R8 V10 vs Gallardo, Leon vs Golf osv.) - selv om det til en stor grad har fungert ganske greit hittil. Ironisk nok begynte Porsche med å kjøpe seg oppover i VAG, men nå ser det ut til å bli motsatt tilfelle.

BMW har et strategisk samarbeide med Peugeot (PSA) når det gjelder mindre motorer, men trolig trenger BMW også en tilsvarende partner når det gjelder de større modellene. Produksjonsvolumet må opp for å få tilstrekkelig lønnsomhet (economy of scale)... det er spesielt på dette området VAG nå skårer stort økonomisk. Vi kan allerede observere dette fenomenet ved at BMW stadig forsøker å utvikle nye markedsnisjer som f.eks X1, X6, Mini samt spesielle modeller innenfor de allerede etablerte seriene. Spørsmålet er om det holder når VAG virkelig får opp tempoet.

Er VAG en trussel da? Audi som direkte konkurrent er en trussel, siden de fleste kunder som vil ha en tysk premiumsbil mest sannsynligvis vil vurdere mellom den tyske trioen, og ikke vurdere en Porsche, Lamborghini, Bugatti, VW (kanskje Golf vs 1-serie da de havner farlig likt på grunnpris) osv.

Er man i stand til å ha råd til en BMW, tror jeg neppe Passat vil være noe trussel. Kanskje i Norge, pga. BMWene har knøtt motorer og ligger lavt i pris i forhold til tyske mellomklassebiler (dog med mye mer utstyr på sistenevnte), men i det store utland betyr BMW mye motorkraft og der kommer Passatene f. eks. til kort.

BMW har aldri vært en gruppe med utallige merker, og det at VAG spytter ut mange modeller i direkte kamp betyr bare økt konkurranse og det er til fordel for oss forbrukere. Jeg har svært stor tro på at BMW alltid vil klare å henge med i utviklingen, er tross alt ingen liten produsent heller.

Det eneste sinnsyke eksemplet fra den senere tid er Veyron, som BMW kanskje ikke hadde klart (eller har behov for) å replikere, men det klarer neppe noen andre heller. Veyron understreket poenget sitt bra nok: VAG har muskler om de vil. Nå er det bare å vente på at BMW smeller til med M1, så får nok VAG-campen se at BMW også kan lage superbil. Igjen, så har mange amerikanere (det største markedet som vanlig) byttet ut sine 911 Turboer med R8ere...

Eller så er det sikkert dere kjent at i fremtiden vil det bli færre og færre stand-alone merker, og mer og mer sammenslåinger for å overleve. Jeg tror ikke det er lenge til at vi ser et knallsterkt japansk samarbeid vs. europeiske giganter (allerede på vei, med Fiat-gruppen interessert amerikanske merker for å bruke forhandlernettverket der til å selge sine knøtt biler). Ingen ville påstått at Porsche, som en av de siste og robuste stand-alone merkene, ville latt seg sluke i denne bollen. Men det har nå skjedd og vil fortsette å skje med andre og. Range Rover, Jaguar og Aston Martin solgt til arabere og indere. Pluss koreanere som begynner å nå japanske høyder i kundetilfredshet og kvalitet. Samt ekstremt pengesterke kinesere som også vil ha en del av kaka og byr på knallsterke merker som Volvo. Alt dette = Det er veldig mye annet å tenke på enn at VAG vokser!

Det med så mange modeller under merkeparaplyet syns jeg ikke er noe særlig, men så lenge kundene er der for å kjøpe latterlige konsepter som X3, 5 GT (eller hva den helt nye heter), X6 osv. så betyr det mer penger i kassen for BMW og det betyr mer til utvikling av enda bedre biler til oss som entusiaster. Så lenge BMW holder seg unna horeriet til Mercedes-Benz når det gjelder å pøse ut flest mulige modeller, så støtter jeg markedsføringsfolka i BMW hovedstaden.

PS: Apropos Economy of Scale: Jeg tror BMW folka har gjort nøye markedsundersøkelser før de har lansert bilene.

Skrevet

noekult: Ditt innlegg er iallefall et godt forsvar for BMW og den strategi de har... og innlegget er godt skrevet... 8)

Mercedes-Benz kjører deres løp med diverse AMG modeller, men på en eller annen måte kjører de i det samme sporet som de alltid (nesten) har kjørt... kjempestore og kraftige motorer i deres tradisjonelle sedanmodeller. Tradisjonen følger W109 300 SEL 6,3 anno 1968... som forøvrig ble utviklet av nettopp AMG (vel... mer korrekt av herrene Aufrecht og Melcher fra den tyske byen Grossaspach - AMG).

Et unntak fra denne tradisjonen er den mer kreative modellen W201 190E 2,3-16, men den ble utviklet i et samarbeide med britiske Cosworth. Dagens Black Series har forøvrig en annen slektning... Mercedes-Benz W124 500E... Mercedes-Benz by Porsche. Jepp... modellen ble utviklet i et samarbeide med Porsche. Mercedes er absolutt ingen pingler, men jeg tror allikevel at de skal slite litt med å bli kvitt gubbestempelet.

Porsche Panamera er en helt ny modell... den er ikke videreutviklet fra en allerede eksisterende standardmodell som f.eks E60 M5. Dette gir naturligvis Porsche store friheter når det gjelder utviklingen av modellen, men det som allikevel virkelig er imponerende med Panamera er hvor kompetent den er tiltross for at både størrelsen og vekten er som en 7-serie. BMW har helt sikkert fått noe å tenke på i denne sammenhengen. Modeller som f.eks Maserati Quattroporte Sport GT S stiller i en helt annen klasse iom at kun 440 HK fordelt på knapt to tonn ikke er nok i denne sammenhengen (les: 0-100 Km/t på over 5 sekunder).

Etter mye frem og tilbake eier VAG nå Porsche, men iom. at familiene Porsche/Piëch har kontrollen over VAG er vi/de like langt... til stor forkleinelse for bl.a oljefondet... :lol:

BMW sover naturligvis ikke i timen, men hvis den nye F10 M5 blir over 17 sekunder hurtigere rundt Nürburgring enn Porsche Panamera spiser jeg den hatten jeg ikke har. Porsche Panamera er en fantastisk oppvisning i tysk ingeniørkunst på sitt aller beste... hverken mer eller mindre. F10 M5 må derfor bli bra hvis BMW virkelig mener noe med M-konseptet.

VAG er helt klart en sterk konkurrent til BMW... ikke bare har de en "M1" som BMW ikke har i form av R8 V10, men de har også Bugatti Veyron og samtlige modeller fra Lamborghini og Porsche i stallen. Selv en ordinær modell som dagens Golf GTI er på de fleste områder bedre enn 1-serien på sitt beste. VAG har også mer fremtidsrettede motorer og gearkasser... iallefall når det gjelder den folkelige delen av markedet der volumet og således også pengene er. Når dette er nevnt føler jeg meg sikker på at BMW også kommer med bl.a mer kompetente firesylindrede motorer (for ikke å snakke om tresylindrede motorer). Forøvrig... hverken Aston Martin, Volvo, Range Rover eller Jaguar representerer idag en signifikant trussel for BMW og/eller de andre tyske premium bilprodusentene.

Vedr. BMW og markedsundersøkelser... X6... [-(

Skrevet

Mercedes har ingen behov for å kvitte seg med gubbestempel, de vet som meg og deg at kundene flest er gamle folk. Avantgarde versjonen f eks er der for å tiltrekke seg noen yngre sjeler eller forvirra folk som tror de har verdens beste bil fordi de har en Mercedes. AMG er der for å rette opp litt på sakene, uten AMG hadde Mercedes hatt 0 sportslighet over merket sitt.

Forstår din begeistring for Panamera, men samtidig så er det en bil som er så å si bortkasta med mindre du skal krysse kontinentet med tre venner som ikke har bagasje og at du samtidig skal kjøre gris hele veien med de andre i bilen. Ikke har du sportsbil, ikke har du vanlig sedan! Samtidig vil du vise verden at du har mer penger enn fornuft og kjøper en stygg bil bare merket er bra nok.

Panamera er forøvrig helt dønn lik Cayenne: Begge kjøpegruppene vil neppe bruke bilen sin slik den er ment for. Men heller plukke opp ungene i barnehagen med den og cruise ned opp og ned Europas Karl Johans gater.................................... Og kjøpe bilen fordi den har det merket den har.

Jeg kjører forbi Porsche-senteret her i byen hver kveld og den er like stygg hver gang.

Panamera er en egen klasse men det hvertfall ikke direktørklassen der 7-serien befinner seg. 7-serien er max-komfort flaggskip med noen sportslige aner.

Panamera er i en klasse som består av styrtrike folk som tror at de kan kalle en to tonns sedan for sportsbil. Klassen består foreløpig av kun tre biler: Quattroport, Panamera og nå snart Rapide. Det kan diskuteres om CLS55AMG også kan settes inn der (som forøvrig er sånn 27 ganger penere enn en Panamera).

Er nye M5en bekrefta 17 sekunder raskere rundt ringen enn Panamera!? I såfall hvilken Panamera-versjon?? Og er nye 5-ern i det hele tatt ferdigutvikla?? Hvilken bil er F10 M5? Forvirra.

VW Golf Mk5 GTi har en stor FAIL stempla i panna allerede ved fødsel (fwd). Hva som er best kommer jo 100% ann på øyet som ser. For min del er Golfen det ultimate hvis du absolutt hater å få oppmerksomhet på bilen din og vil bare grisekjøre i fred. Jeg skal innrømme at jeg tror de fleste 1-serie kjøpere enten 1) Ikke har råd til 3-serie og gikk for det nestbeste eller 2) Er statusjegere eller 3) Bare har lyst på en kompakt bil med lave driftskostnader med foretrekker gleden av bakhjulstrekk.

1-serien er latterlig trang i baksetet og bagasjerom (forstår jo hvorfor). Mine penger hadde gått til Golfen...

Nevnte Jaguar & Co for å vise poeng om at det er veldig mye forandring på gang i bilverden og potensielle trusler fra mange kanter, og at VAG vokser ikke er den å bry seg mest opp nå i forandringenes tid!

PS: Apropos at Jaguar, Range Rover og Aston Martin ikke er trusler for BMW:

X5/X6 vs.

range_rover_sport_limited.jpg

M6 vs.

2005-Aston-Martin-DB9-jet-black-E.jpeg

1-2007-Jaguar-XKR-Convertible-1.jpg

M5 vs.

jaguar-xfr.jpg

(her snakker vi DIREKTE konkurrent)

X6 syns jeg er sexy på innsiden og ut, men den er som modellnavnet sier, 2x så tragisk som X3 og havner i forvirra-bilkjøpere-dunken... "La oss kjøpe en SUV Coupe!" WTF...

Skrevet

noekult: Uff... i ditt siste innlegget er det i motsetning til ditt tidligere innlegg dessverre mye tullball. Porsche Panamera har for det første et bagasjerom på 432 liter... dagens 7-serie (F02) har et bagasjerom på 420 liter. Panameras hatchbackløsning gir i tillegg muligheten for å utvide bagasjreommet til 1250 liter. Ergo er Panamera ikke bare en kontinentkrysser av rang for fire personer med bagasje, men den banker også BMW´s heftigste modell (og det er ikke en 7-serie) ned i støvlene på Nürburgring. Det er naturligvis Panamera Turbo med 500 HK som står for denne bragden... og rett rundt hjørnet venter Panamera Turbo S som iht. til ryktene skal ha nærmere 600 HK... 8)

BMW E60 M5 er for folk utenfor BMW miljøet helt lik en E60 520d... at Panamera derfor slekter på de andre Porschemodellene er derfor ikke så merkelig. Man ser jo tydelig slektsskapet mellom en 316i og en 750iL også.

Det er mye mulig at jeg er litt merkelig, men i min verden er en Golf GTI en vesentlig mer kompetent kjøremaskin enn f.eks en 120i. Dagens GTI med 210 HK går faktisk meget bra og har fornuftige kjøreegenskaper tiltross for at den har forhjulsdrift.

Vedr. Jaguar vet jeg ikke helt... mye kan tyde på at indiske Tatra for tiden har nok med lanseringen av Nano. Når dette er nevnt håper jeg virkelig at Jaguar igjen blir en skikkelig konkurrent for de tyske premium bilprodusentene. Jaguar har mange fine modeller på samvittigheten og det vil derfor være trist hvis de faller ned i Volvo´s markedssegment.

Skrevet

^ Tullball fordi jeg vet at dette er diskusjon som kan vare inn i evigheten, gadd derfor ikke å legge så mye energi i det ;) Kommer tilbake til dette med mer ork, akkurat nå er jeg for rastløs :)

Skrevet
^ Tullball fordi jeg vet at dette er diskusjon som kan vare inn i evigheten, gadd derfor ikke å legge så mye energi i det ;) Kommer tilbake til dette med mer ork, akkurat nå er jeg for rastløs :)

Din beskrivelse av Panamera var ikke akkurat noe å skryte av, men velkommen tilbake når det måtte passe... :D

Skrevet

Vel det har sammenheng med at jeg har elsket Porsche utrolig høyt så lenge jeg har vært autofil og synes bare Panamera/Cayenne retninga er bare helt feil... Selv om det betyr penger i kassa.

Skrevet
Vel det har sammenheng med at jeg har elsket Porsche utrolig høyt så lenge jeg har vært autofil og synes bare Panamera/Cayenne retninga er bare helt feil... Selv om det betyr penger i kassa.

Jeg kan styre min begeistring for Porsche Cayenne (samt BMW X1, X3, X5 og X6), men akkurat Panamera er uten tvil et stort skritt i riktig retning for Porsche. Porsche har ikke hatt en Grand Tourer med V8 motor siden modellen 928 og den kom på markedet allerede i 1978. Porsche 928 er en 2+2 seter med tre dører, men det ble faktisk bygget en prototype av modellen som en ren fireseter. Modellen heter 942 og ble levert til Ferry Porsche i forbindelse med hans 75 års dag. Senere bygget bl.a AMG en 928 prototype med to ekstra halve bakdører a la Mazda RX8. Som disse eksemplene viser er Panamera en naturlig utvikling for Porsche.

Jeg mener at Porsches frontmotoriserte kvartett... 924, 928, 944 og 968 representerer Porsche slik Porsche egentlig burde ha vært i dag også. Hypingen av 911 konseptet er forståelig, men ikke nødvendigvis rasjonelt og objektivt forankret. I denne konteksten er Panamera en verdig arvtaker etter modellen 928 (som jeg forøvrig selv har hatt gleden av å eie) og derfor er det svært hyggelig at den er så bra som den er.

Skrevet

hvorfor ikke bare kjøpe en "vanlig" bil til 1.1-1.5 i stedet og kjøpe en "reinspikka" banebil til 3-500 000kr? det er jo mye bedre, da kjører du fletta av andre på bane i tillegg til å ha en registrert bra bil, men det er jo ikke denne nisjen de satser på, men sunn fornuft tilsier jo at det kanskje er det luraste. Men helt klart kulere å spotte "grombiler" etter veiene, hehe. Det blir mer og mer line ekstention for tida.. noe som bærer masse negativt og litt positivt med seg. De lager masse stygge biler, men tilfredsstiller kanskje flere sitt behov eller krav.

Skrevet
synes diskusjonen her har blitt en porsche diskusjon isteden for en m3 gts diskusjon jeg :)

Akkurat det er vel ikke så merkelig iom. at GTS´en i likhet med E46 M3 CSL´en bl.a vil bli målt opp mot div. Porscher. Vi vet jo heller ikke så mye om GTS´en ennå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...