Cerik Skrevet November 10, 2009 Share Skrevet November 10, 2009 Har en 2004 model 320d som går merkelig. Greit nok at merkeverksted påsto at de skiftet veivhusfilter ved siste stor service noe de ikke gjorde. Resultat var nedsotet innsug. Har rengjort innsug og EGR ventil samt byttet LMM ventil og veivhus filter. Nå går den som den skal når den er kald men når den blir varm så begynner problemene. Får ikke høyere turtall en 3000. Da er det full stopp i 1, 2 og 3 gir men det gir seg etter litt kjøring. Begynner å bli en smule frustrert så trenger absolutt tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmMm3 Skrevet November 10, 2009 Share Skrevet November 10, 2009 Går den videre etter 3000 på flat mark eller nedover bakker? Høres jo ut som noe er stein tett. Er turboen sjekket foresten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TexWiller Skrevet November 10, 2009 Share Skrevet November 10, 2009 Er feilminne slettet? Høres ut som den muligens går i nødmodus. Ryker det svart røyk når du prøver og presse den?, har bilen partikkelfilter? Ting som kan vær greit å vite for og svare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 10, 2009 Share Skrevet November 10, 2009 Hmmm... turboen på denne modellen er kjent for å ikke holde i en evighet, men sjekk først om motoren får nok diesel. Hvis du er heldig er problemet kanskje bare høytrykkspumpen alternativt fødepumpen i tanken. Problemet kan imidlertid også være elektronisk. Et skikkelig verksted burde kunne gi deg svaret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet November 10, 2009 Share Skrevet November 10, 2009 Har du fått kodet den nye LMM? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cerik Skrevet November 11, 2009 Forfatter Share Skrevet November 11, 2009 Bilen har ikke partikkel filter. Den går videre på flat mark eller nedover bakke og det er bare periodisk at den henger. Spesielt ille er det om jeg har kjørt den varm og så stoppet i ti minutter for så starte opp å kjøre videre. Det kommer godt med svart røyk av den av og til når den "løsner" og jeg drar på. Nye LMM skal være kodet i følge han som gjorde dette. Får vel ta meg en tur å få diagnose på den så håper jeg at det ikke er blir for dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TexWiller Skrevet November 11, 2009 Share Skrevet November 11, 2009 Sjekk om innmaten i catalysatoren er løsnet, dette må du gjøre når den er helt kald. vist den er løs så kan den stenge for eksosen når den blir varm for og så løsne av og til når du eventuelt slipper gassen, da vil du få masse sort røyk og den går greit helt til den stenger igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cerik Skrevet November 14, 2009 Forfatter Share Skrevet November 14, 2009 Da har bilen vært inne for diagnose og de fant ingenting der. Fikk snike mellom noen kunder bare for å få sjekket bilen så noe særlig feilsøking fikk de ikke gjort, annet enn diagnose. Så da får jeg krype under bilen når den er blitt kald og sjekke om katalysatoren er løs. Får begynne et sted.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet November 14, 2009 Share Skrevet November 14, 2009 Hvordan gjorde du innsuget rent? La du merke om det kom mye olje opp røret fra Intercooleren? Kan jo være følerfeil. Turbotrykk-føleren står på innsuget og tok du den ut og gjorde den ren? RS Har en 2004 model 320d som går merkelig. Greit nok at merkeverksted påsto at de skiftet veivhusfilter ved siste stor service noe de ikke gjorde. Resultat var nedsotet innsug. Har rengjort innsug og EGR ventil samt byttet LMM ventil og veivhus filter. Nå går den som den skal når den er kald men når den blir varm så begynner problemene. Får ikke høyere turtall en 3000. Da er det full stopp i 1, 2 og 3 gir men det gir seg etter litt kjøring. Begynner å bli en smule frustrert så trenger absolutt tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
en325ic Skrevet November 15, 2009 Share Skrevet November 15, 2009 du sa det var mye koks i innsuget? hvordan var d i innsugskanalene? Desverre så er egr innkoplet på tomgang så man såter igjen innsugskanalene! dette er ikke så unormalt problem! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cerik Skrevet Desember 3, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2009 Insuget ble vasket med mildt såpevann. Vet ikke om insugsmanifolden ble tatt av og rengjort skikkelig da jeg ikke var til stedet hele tiden. Har vært under bilen og sjekket om katalysator er løs men det virker ikke slik. Mulig det er innsugsmanifolden som er problemet her. Bilen har blitt bedre nå når det har vært kaldt og blitt varmt igjen men nå setter kulden inn og da er den blitt mer trøblete. Så mye tyder på at problemet mitt ligger der. Ser ikke vanskelig ut å plukke av innsugs manifolden og legge den i diesel eller noe får å få den ren. Er det noe jeg må passe på? Er det noe moment på tiltrekking? Tenkte jeg skulle ta den for meg i helgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jijensen Skrevet Desember 3, 2009 Share Skrevet Desember 3, 2009 Ser at mange som skriver om 320D har problemer. Har selv en 320D 2003 Facelift. Vært eier av den i 1 år nå med null problemer. Er disse bilene egentlig mye problemer med eller er bare folk uheldige? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cerik Skrevet Desember 3, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2009 Mitt problem begynte da Jæger i Bergen ikke byttet veivhusfilter på min under service selv om jeg ba spesifikt om det. Problemet er vel at man bør ta service litt oftere enn intervallene. En ting som går igjen er tilsoting og kosing av innsuget. En tidligere BMW mekaniker sa til meg at tok man service en gang i året så holdt bilen bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cerik Skrevet Desember 11, 2009 Forfatter Share Skrevet Desember 11, 2009 Endelig er bilen i orden og feilen funnet. Defekt AGR ventil og en tilhørende ventil pluss hull i vakuum slange. Endelig er bilen tilbake i god gammel form igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E30 ex Skrevet Desember 11, 2009 Share Skrevet Desember 11, 2009 I bladet BIL står det en interessant artikkel om turboer og havari, der hevder GIK at 30000km er dobbelt så langt som en turbo har godt av på oljeskiftet. Og som jeg har messet om ved alle anledinger burde vært skiftet sammen med filter ved max 15000km uansett hva bilprodusenten sier. Det ville sammen med oljefilter øke livslengden på turboen vesentlig. Om vi kombinerer det med nytt veivusfilter på hver 30K og 30-60sek tomgang før du slår av motoren, vil du fjærne nesten alle disse havariene på BMW turboene rundt 130-40K Nå er jo koksing og dertil rengjøring av EGR og innsug noe man bør ta på ca 100K for å ha kontroll på sotingen, samt man da kan sjekke de swirl flapsene om man er litt bekymret for dem. Dette re jo enklest(billigst) for de bilinteresserte med evner og interesse for å skru litt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå