Gå til innhold

2`er feil på M-tech understell på eu-kontroll.


Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Supert.

Rent hypotetisk:(da jeg kommer til å ta etterkontrollen ett annet sted)

Eneste problemet da er hvordan bevise at fjørene som sitter på er M-tech fjører.

De er jo bare helt svarte. Sitter sikkert ett nummer på dem,men hvordan knytte det opp mot at det er M-tech?

Skrevet

Eneste grunnen til at de kicker på dette må jo være med tanke på at den skulle vært justert etter bytte til m-tech fjærer da hjulvinklene på m-tech ikke er de helt samme som standard.

Men hvem i huleste ser om det er m-tech eller standard på en eu-kontroll og hvis man ser at det er det så kan man jo ikke vite om det var på bilen originalt da dette ikke står i vognkortet i uansett :?

Makan til eu-kontrollør!

Skrevet
Supert.

Rent hypotetisk:(da jeg kommer til å ta etterkontrollen ett annet sted)

Eneste problemet da er hvordan bevise at fjørene som sitter på er M-tech fjører.

De er jo bare helt svarte. Sitter sikkert ett nummer på dem,men hvordan knytte det opp mot at det er M-tech?

Som du selv sier. Hvordan bevise at fjærene er m-tech?

Spør verkstedet om dette. ;) Har de telt ringer og målt trådtykkelse?

Dempere er det ikke krav til godkjenning på, så de kan ikke si noe på at de er kraftigere.

Kanskje like greit å levere bilen til et annet verksted for etterkontroll. De må være ekstremt sære på det verkstedet du viste bilen hos.

Skrevet
Supert.

Rent hypotetisk:(da jeg kommer til å ta etterkontrollen ett annet sted)

Eneste problemet da er hvordan bevise at fjørene som sitter på er M-tech fjører.

De er jo bare helt svarte. Sitter sikkert ett nummer på dem,men hvordan knytte det opp mot at det er M-tech?

Det er ett delenummer på de, det delenumemret forteller deg at det er m-tech fjører. De må ha vært ute etter feil om de tok seg tid til å sjekke delenummer, da det ikke er mulig å se forksjellen på fjørene når de står på bilen.

Jeg hadde tatt kontakt med Jan steinar på brennes og forklart saken. Jeg har m-tech understell på min, og når vi utførte eu kontrollen på min så spurte han om det var m-tech og om det var orginalt. aner ikke sa jeg da, men regner med det. Han tenkte ikke emr på det, da han vet at m-tech understell er typegodkjent, og krever dermed ingen godkjenning...

Regner med at det var lærlingen som utførte kontrollen på din bil? Han har litt mye rart for seg. Da han tror at det fungerer slik han lærte på skolen....

Skrevet
Såvidt jeg vet, er det opp til bileier hvilke hjulvinkler han vil kjøre med.

Hvorfor krever de papirerer på hjulstilling da? Kan jo bare argumentere at man VIL kjøre med helt tilfeldige vinkler..

Forøvrig; etter min mening bør hjulstilling tas hvis noe har vært endret i hjulopphenget. Justerer man høyden på coiloverne - ny hjulstilling. Tar man av et understell og setter det samme settet på igjen - ny hjulstilling.

Skrevet
Såvidt jeg vet, er det opp til bileier hvilke hjulvinkler han vil kjøre med.

Hvorfor krever de papirerer på hjulstilling da? Kan jo bare argumentere at man VIL kjøre med helt tilfeldige vinkler..

Forøvrig; etter min mening bør hjulstilling tas hvis noe har vært endret i hjulopphenget. Justerer man høyden på coiloverne - ny hjulstilling. Tar man av et understell og setter det samme settet på igjen - ny hjulstilling.

Hvorfor Statens vegvesen krever papirer på hjulstilling må du nesten spørre dem om.

Så lenge du har understellet i vognkortet, eller kjører originalt understell, er det ingen som følger opp hjulvinklene dine.

Jeg tar 4-hjulskontroll ved godkjenning av nytt understell. Ved bytting av opphengsdeler, justering av coilovers etc, justerer jeg spissingen selv med bukker og tanntråd.

Når man får feil på foringer på eu-kontroll, er det heller ikke noe krav til 4-hjulskontroll når en kommer på etterkontroll med bilen.

Skrevet

Strengt tatt skal vel vinklene være innenfor det fabrikken sier, men det ville jo blitt helt håpløst å følge det opp.

Justering med bukker og tanntråd er jo selvsagt bedre enn ingenting, og burde holde på f.eks E30 som tross alt har veldig begrensede justeringsmuligheter. Jeg er dog overrasket over hvor mange som ser på hjulstilling som noe som må til for å få understellet godkjent, når det egentlig har mer å si for kjøreegenskapene enn det understellet selv har...

Skrevet
Strengt tatt skal vel vinklene være innenfor det fabrikken sier, men det ville jo blitt helt håpløst å følge det opp.

Justering med bukker og tanntråd er jo selvsagt bedre enn ingenting, og burde holde på f.eks E30 som tross alt har veldig begrensede justeringsmuligheter. Jeg er dog overrasket over hvor mange som ser på hjulstilling som noe som må til for å få understellet godkjent, når det egentlig har mer å si for kjøreegenskapene enn det understellet selv har...

Det holder i massevis på e30.

Jeg justerte med tanntråd en gang. Da trodde jeg at den skulle ha bittelitt toe-out, så jeg justerte sånn at de peika bittelitt ut.

Leverte den til 4-hjulsmåling etterpå, og tallene for første måling var 0 grader og 15 minutter på begge sider. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...