Gå til innhold

Holder på å skifte H. bærearm. Trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å skifte bærearm på min BMW 318is 97 mod.

Men har problemer med å få løs bærearmen. Jeg klarer ikke å løsne der bærekulene er. Var på biltema å kjøpte meg en brytegaffel, men det sitter bom fast!

Bilde av brytegaffel:

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-1240_l.jpg

Var eneste brytegaffelen de hadde på biltema i trondheim.

Noen som har peil hvordan man klarer å løsne desse punkta. Er vell pga kon formen som gjør at den sitter bom fast!

Skrevet

Bank som f*** med en hammer på noe gods rundt der kulene er skrudd? (etter å ha løsnet møtterne)

Eller er problemet å dra av den gummi foringenen med gaffelen? Varme bør hjelpe litt..

Skrevet

For en tid tilbake byttet jeg abs tannhjul for gamla her hjemme, kjøpte en spindelavdrager !

kjøpte den på mekonomen for 58 kroner , den tror jeg skal passe ganske bra til å få av bærearmen, for de pleier å sitte ganske godt !

Legger opp et bilde så du ser hvordan den ser ut om du evnt vil prøve å kjøpe den !

Lykke til :)

0tnvlmp34fgcdos9y9uy_thumb.jpg

Skrevet
For en tid tilbake byttet jeg abs tannhjul for gamla her hjemme, kjøpte en spindelavdrager !

kjøpte den på mekonomen for 58 kroner , den tror jeg skal passe ganske bra til å få av bærearmen, for de pleier å sitte ganske godt !

Legger opp et bilde så du ser hvordan den ser ut om du evnt vil prøve å kjøpe den !

Ser fin ut denne.

Må støtdemperen demonteres fra navet for at jeg skal kunne bruke verktøyet? Festet til høyre på bildet sitter veldig nær støtdemperen. Festet i midten av bildet er ganske lang, er det mulig å bruke dette verktøyet på det?

Bilde av bærearm: http://www.koed.no/functions/billede.as ... .jpg&map=1

Fant noe liknende på biltema, gjør sikkert samme jobben.

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-1254_l.jpg

Skrevet

Kan hende det blir litt vrient å sette på verktøyet ja !

Men du får også mange størrelse på disse, så bare pass på at den passer rundt kula, om støtdemperen er i veien så er ikke det noe problem, bare løsne de 2 skruene som holder traversen ( men sett jekk under traversen først ) også når du har løsnet disse kan du slippe den 5 cm ned, ikke noe serlid lenger i og med at du har ledningner fra motoren som sitter kobla i torpedoveggen, også kan du løsne demperen i toppen, og de 3 skruene den sitter med nede, så vips kan du flytte den så mye du vil :) .. Skruene sitter ikke noe særlig heller, hadde av demperene mine på bilen min idag og byttet over til coilovers, skruene løsner med et litt maktfullt dunk på skralla :) .

Så skulle det ikke være noe problem å sette på avdrageren :) ..

Men den du viste meg på bilde så ganske grei ut til å komme til med !

Så det er nok verdt å prøve for pleier å sitte noe jævlig !

Skrevet

Jeg brukte den nederste brytegaffelen igår.. Fungerte faktisk ganske bra!

Tidligere/som regel bruker jeg kun en stor hammer, samt at noen kanskje presser på armen med en spett/stort skrujern..

Bank på siden av godsen som kulen sitter i, ikke på selve kulen..

Til han som mente at en presse var tingen, det funker jo ikke når du ikke får av bærearmen som kulen sitter i :wink:

Skal du bytte hele bærearmen? Da er det jo bare å gi en god F*** i hele kulen og skjære den av 8)

Skrevet

Hvis du har stor nok slegge og slår hardt nok, vill nok saken ordne seg med gaffelen.

Ellers så har jeg best erfaring med det verktøyet på det siste bildet ("tashen" eller hva det nå heter).. Men pass på liv og helse hvis alt sitter steinhardt og kula spretter av i et hattfokk :wink:

Skrevet

Ser fin ut denne.

Må støtdemperen demonteres fra navet for at jeg skal kunne bruke verktøyet? Festet til høyre på bildet sitter veldig nær støtdemperen. Festet i midten av bildet er ganske lang, er det mulig å bruke dette verktøyet på det?

Bilde av bærearm: http://www.koed.no/functions/billede.as ... .jpg&map=1

Fant noe liknende på biltema, gjør sikkert samme jobben.

Archive%5CProduct_images%5C19%5CLarge%5C19-1254_l.jpg

'

Den fra biltema duger KUN til endeledd, bærekule så knekker den i to ( i've tried )

Kjøp brytegaffel på biltema, den lange, Og hold igjen bærearmen med noe metall så den ikke fjærer, da pleier den å komme :)

Skrevet

Bare å slå inn en meisel e.l i sporet der kula sitter kilt og slå med slegge på godset, gjerne samtidig med at du bender ned armen med spett e.l.

Funker hver gang :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...