Gå til innhold

Anlegget vil ikke spille!?


 Share

Anbefalte innlegg

I helga nå, så har jeg montert opp anlegg i bilen. Det består av;

1x Mono forsterker

2x 12"

1x 2 Kanals forsterker

2x 5"

2x 6.5"

1x Kondensator.

Måten det er koblet på;

Det er trokket strøm (+) fra batteriet, med sikring, helt ned til mono'en. Minuspungtet er hentet fra setebelte bolten. Fra mono'en går det to litt mindre ledninger til 2 kanals forsterkeren, fra den går det ledninger videre til kondensatoren. Så kondensatoren er sist på rekken. Remote er trokket fra spilleren og inn i begge forsterkerene. Singnal (phono) kabel er trokket fra spilleren til mono in, og ut på mono out til den andre forsterkeren. 5" i front døra er trokket til 2 kanaleren, og det samme er 6.5". Subben til mono'en har jeg ikke koblet til enda, etter som jeg støtte på dette problemet.

Problemet er, når jeg starter tenninga/bilen skjer det lite. Spilleren starter og viser visuelt at den gjør det den skal. Kondensatoren lyser og lader godt. Men ingen av forsterkerne viser tegn til liv, de lyser ikke engang på "power" lampen. Og ja, jeg har leita godt etter off/on brytere på de..

Er det noen der ute som har en løsning på problemet mitt? Alt mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket spenningen på forsterkerene?

Har du brukt remote til forsterker? (og ikkje remote til radioantenne)

Det er strøm til forsterkeren ja, kondensatoren lader med 12.0v. Koblet meg på den eneste remoten jeg fant.. Men prøvde også å koble ut remote, da burde jo anlegge spilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du gjør for og finne utav om det er remoten er bare og tar en liten ledning stump, avisoler på begge sider, så holder du den på +, på forsterkeren, og over på remote.

har du målt at det er strøm i hovedledningen med strøm, ifra batteri og bak til forsterkerne?

rk5wkfyw1y5f37353pxm.png

Kanskje ikke den beste tegningen, men det er hvordan jeg ville satt det opp.

Så ville jeg kjørt remote ifra spiller, inn til forsterker nr1, så ifra forsterker nr1 til nr2.

Håper dette hjelper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du ikke remote ut fra spiller og er villig til å klippe litt i en ledning fra spileren kan du koble deg inn på den røde kabelen som kommer ut fra spilleren. Denne har 12V som remote skal ha, samt at den går gjenom tenninga. Altså når du slår på spilleren vil også forsterkeren slå seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke + fra batteriet inn på kondensatoren først, før de går til forsterker?

Det trodde jeg også........ :?

Det er vel sånn de fleste gjør det, men det har vel egentlig ingen ting å si? Jeg mener om forsterkeren trenger litt ekstra strøm så spiller det ingen rolle hvor det kommer fra..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jording jording jording.

Jeg har mange ganger sett tidligere kunder som har koplet opp anlegg og jordet i setebeltebolten. Noen få ganger har det funka. Men flytt jordingspunktet til en annen plass rett i gods. Husk å slipe bort lakken slik at du får bart metall der kabelskoen til jordingen skal ligge mot.

Mener du at det viser 12V på kondis når bilen lader. Det er da alt for lite. Viser egentlig at det ikke er funksjon i det hele tatt. Mål ladespenningen på batteriet, så måler du kondisen. Det skal være så og si likt. 12V er som regel hvilespenning.

Pluss fra batteri til kondensator. Så kan du forgrene en kabel til hver forsterker. Minusen til hver enhet jorder du rett i gods. Og husk riktig dimensjon på kablene. Og minusenskal alltid være lik eller tykkere enn plusskabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jording jording jording.

Jeg har mange ganger sett tidligere kunder som har koplet opp anlegg og jordet i setebeltebolten. Noen få ganger har det funka. Men flytt jordingspunktet til en annen plass rett i gods. Husk å slipe bort lakken slik at du får bart metall der kabelskoen til jordingen skal ligge mot.

Mener du at det viser 12V på kondis når bilen lader. Det er da alt for lite. Viser egentlig at det ikke er funksjon i det hele tatt. Mål ladespenningen på batteriet, så måler du kondisen. Det skal være så og si likt. 12V er som regel hvilespenning.

Pluss fra batteri til kondensator. Så kan du forgrene en kabel til hver forsterker. Minusen til hver enhet jorder du rett i gods. Og husk riktig dimensjon på kablene. Og minusenskal alltid være lik eller tykkere enn plusskabelen.

Jordingen funker fint den, skrapte vekk lakk førs selvfølgelig. Kondensatoren viser 12v med tenning på ikke motor i gang, da er den høyere. Resten har jeg gjort ca slik som du forklarer. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...