Esbos Skrevet November 22, 2009 Share Skrevet November 22, 2009 I helga nå, så har jeg montert opp anlegg i bilen. Det består av; 1x Mono forsterker 2x 12" 1x 2 Kanals forsterker 2x 5" 2x 6.5" 1x Kondensator. Måten det er koblet på; Det er trokket strøm (+) fra batteriet, med sikring, helt ned til mono'en. Minuspungtet er hentet fra setebelte bolten. Fra mono'en går det to litt mindre ledninger til 2 kanals forsterkeren, fra den går det ledninger videre til kondensatoren. Så kondensatoren er sist på rekken. Remote er trokket fra spilleren og inn i begge forsterkerene. Singnal (phono) kabel er trokket fra spilleren til mono in, og ut på mono out til den andre forsterkeren. 5" i front døra er trokket til 2 kanaleren, og det samme er 6.5". Subben til mono'en har jeg ikke koblet til enda, etter som jeg støtte på dette problemet. Problemet er, når jeg starter tenninga/bilen skjer det lite. Spilleren starter og viser visuelt at den gjør det den skal. Kondensatoren lyser og lader godt. Men ingen av forsterkerne viser tegn til liv, de lyser ikke engang på "power" lampen. Og ja, jeg har leita godt etter off/on brytere på de.. Er det noen der ute som har en løsning på problemet mitt? Alt mottas med takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet November 22, 2009 Share Skrevet November 22, 2009 Har du sjekket spenningen på forsterkerene? Har du brukt remote til forsterker? (og ikkje remote til radioantenne) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Esbos Skrevet November 22, 2009 Forfatter Share Skrevet November 22, 2009 Har du sjekket spenningen på forsterkerene?Har du brukt remote til forsterker? (og ikkje remote til radioantenne) Det er strøm til forsterkeren ja, kondensatoren lader med 12.0v. Koblet meg på den eneste remoten jeg fant.. Men prøvde også å koble ut remote, da burde jo anlegge spilt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenM2 Skrevet November 22, 2009 Share Skrevet November 22, 2009 Det du gjør for og finne utav om det er remoten er bare og tar en liten ledning stump, avisoler på begge sider, så holder du den på +, på forsterkeren, og over på remote. har du målt at det er strøm i hovedledningen med strøm, ifra batteri og bak til forsterkerne? Kanskje ikke den beste tegningen, men det er hvordan jeg ville satt det opp. Så ville jeg kjørt remote ifra spiller, inn til forsterker nr1, så ifra forsterker nr1 til nr2. Håper dette hjelper.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØrjanL Skrevet November 22, 2009 Share Skrevet November 22, 2009 prøv med remote fra + på batteri til forsterker 1 og 2.. bare for å teste at forsterkerene funker.. kan vere brudd på remoten du har trukket eller du har koblet til feil.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet November 22, 2009 Share Skrevet November 22, 2009 Finner du ikke remote ut fra spiller og er villig til å klippe litt i en ledning fra spileren kan du koble deg inn på den røde kabelen som kommer ut fra spilleren. Denne har 12V som remote skal ha, samt at den går gjenom tenninga. Altså når du slår på spilleren vil også forsterkeren slå seg på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Esbos Skrevet November 22, 2009 Forfatter Share Skrevet November 22, 2009 Takk for alle gode svar! Prøvde meg litt fram og tilbake med remote'en og fant ut at den jeg brukte het "remote input". Altså antenne? Mens det var en annen liten kabel der som var isolert, som het remote. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet November 22, 2009 Share Skrevet November 22, 2009 Skal ikke + fra batteriet inn på kondensatoren først, før de går til forsterker? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet November 22, 2009 Share Skrevet November 22, 2009 Skal ikke + fra batteriet inn på kondensatoren først, før de går til forsterker? Det trodde jeg også........ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Esbos Skrevet November 23, 2009 Forfatter Share Skrevet November 23, 2009 Skal ikke + fra batteriet inn på kondensatoren først, før de går til forsterker? Det trodde jeg også........ Det er vel sånn de fleste gjør det, men det har vel egentlig ingen ting å si? Jeg mener om forsterkeren trenger litt ekstra strøm så spiller det ingen rolle hvor det kommer fra..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet November 23, 2009 Share Skrevet November 23, 2009 Jording jording jording. Jeg har mange ganger sett tidligere kunder som har koplet opp anlegg og jordet i setebeltebolten. Noen få ganger har det funka. Men flytt jordingspunktet til en annen plass rett i gods. Husk å slipe bort lakken slik at du får bart metall der kabelskoen til jordingen skal ligge mot. Mener du at det viser 12V på kondis når bilen lader. Det er da alt for lite. Viser egentlig at det ikke er funksjon i det hele tatt. Mål ladespenningen på batteriet, så måler du kondisen. Det skal være så og si likt. 12V er som regel hvilespenning. Pluss fra batteri til kondensator. Så kan du forgrene en kabel til hver forsterker. Minusen til hver enhet jorder du rett i gods. Og husk riktig dimensjon på kablene. Og minusenskal alltid være lik eller tykkere enn plusskabelen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Esbos Skrevet November 24, 2009 Forfatter Share Skrevet November 24, 2009 Jording jording jording.Jeg har mange ganger sett tidligere kunder som har koplet opp anlegg og jordet i setebeltebolten. Noen få ganger har det funka. Men flytt jordingspunktet til en annen plass rett i gods. Husk å slipe bort lakken slik at du får bart metall der kabelskoen til jordingen skal ligge mot. Mener du at det viser 12V på kondis når bilen lader. Det er da alt for lite. Viser egentlig at det ikke er funksjon i det hele tatt. Mål ladespenningen på batteriet, så måler du kondisen. Det skal være så og si likt. 12V er som regel hvilespenning. Pluss fra batteri til kondensator. Så kan du forgrene en kabel til hver forsterker. Minusen til hver enhet jorder du rett i gods. Og husk riktig dimensjon på kablene. Og minusenskal alltid være lik eller tykkere enn plusskabelen. Jordingen funker fint den, skrapte vekk lakk førs selvfølgelig. Kondensatoren viser 12v med tenning på ikke motor i gang, da er den høyere. Resten har jeg gjort ca slik som du forklarer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
h4ns3n Skrevet November 24, 2009 Share Skrevet November 24, 2009 Multimeter er tingen, start med å måle + kabelen, eller sjekk sikringen:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Esbos Skrevet November 26, 2009 Forfatter Share Skrevet November 26, 2009 Multimeter er tingen, start med å måle + kabelen, eller sjekk sikringen:P Gjorde det også. Når du måler med et multimeter måler du pluss og minus samtidig, hvis ikke får du ikke et resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet November 26, 2009 Share Skrevet November 26, 2009 Så du har 12V eller mer på pluss og remote på forsterkerene? Hvordan er det med ohm mellom minusterminalene og gods forskjellige plasser i bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå