Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte hjem til sommeren fra ett par år i Danmark. Har begynt å se etter "ny" bil, og er kommet over Alpina D10.

En bil med slikt drag og kjøreglede skal det letes lenge etter. Prøvde en her nede og det gav mersmak.

Er det noen som vet om det går noen slike i Norge? Har sett at det er noen til salgs i Tyskland, men liker best å kjøpe lokalt (innenlands)..

Hvis noen har andre meninger/ideer om bilen, så vil jeg gjerne høre, da jeg ikke kjenner noe videre til bilen utenom å ha lest ett par tester av bilen på nettet.

Mvh Erlend

esdyx9e3b30y65bit55f.jpg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har D10 blitt solgt ny i Norge? Det tror jeg ikke, rett meg om jeg tar feil:) Uansett en ubergrom bil som jeg har siklet på lenge.. Har hatt det meste av E39, men denne henger høyt på lista... :) Lykke til med jakten, tror nok du må importere en, jeg vet ikke om noen i Norge iallefall.

Skrevet

Det går ganske sikkert ikke så mange av denne modellen i Norge... i løpet av over 6 år her inne og i BMWCCN´s forum har jeg kun lest om et par stykker. Det er flere årsaker til dette og den viktigste årsaken er nok; som alltid med Alpina, et relativt begrenset produksjonsvolum. Modellen ble kun produsert i perioden 04/2000 - 10/2003. Den kostet også over 110000 D-Mark i Tyskland... ca. 450000 norske kroner før avgifter. Den var i tillegg signifikant mindre økonomisk enn en standard E39 530d og totalt sett ble modellen derfor markedsmessig relativt redundant.

Dette betyr imidlertid ikke at modellen ikke er interessant rent teknisk. BMW bruker som kjent Alpina som et slags forsøkslaboratorium og Alpina viste med E39 D10 BiTurbo veien fremover mot det BMW´s ingeniører hadde på tegnebordet... E60/61 535d. Motoren er massiv med en effekt på 245 HK ved 3500 rpm og 500 Nm mellom 1800 og 3500 rpm. 0-100 Km/t klarer den iht. Alpina på 7,2 sekunder og topphastigheten er i området rundt 255 Km/t.

Skrevet

Takker for svar.

Det står egentlig mellom en D10 eller D3, men jeg synes D10 er så pass ekstrem (for sin tid) at tross dens litt høye alder er den mest interessante..

Hva bør vektlegges på et eventuelt kjøp av en slik bil? Har egentlig aldri vært redd for høy km-stand, men med tanke på videre salgspris så bør vel dette legges til grunn..?

Har vært innom de forskjellige tyske nettsidene for kjøp av bil og funnet ett par men ingen konkrete da jeg er ute etter touring utgaven(nå haster det heller ikke før til sommeren).

Kom over et samlingsobjekt i belgia, men han skulle ha 33.200€ for den så da blir det veldig uaktuelt..

Så at Tore Diesel hadde kjøpt seg en D3, som er en utrolig fin og god bil.. Finner jeg ikke den riktige D10, så kjøper jeg meg en slik.

Forresten er det noen som vet hvordan alpina biler forsikres? Har forsikringsselskapene modellene inne, eller blir de forsikret som den bmw modell som ligger nærmest effekt og størrelsesmessig?

Skrevet

Forresten er det noen som vet hvordan alpina biler forsikres? Har forsikringsselskapene modellene inne, eller blir de forsikret som den bmw modell som ligger nærmest effekt og størrelsesmessig?

Det kommer nok helt an på hvilket selskap du bruker.

Jeg sjekka et par selskap, når jeg skulle forsikre min. Det ene selskapet hadde ikke Alpina D3 i sine register, hvertfall.

Da var det de kunne tilby, å forsikre den som en 320 diesel i samme årsmodell, noe som ikke er direkte heldig dersom man er ute for et uhell, eller blir frastjålet bilen sin.

Men er ikke sikkert man er så "heldig" uansett dersom noe skjer med en orginal Alpina.

Usikker på hvordan selskapene setter verdien på en slik bil dersom man ikke har noe særlig å sammenligne med.

( F.eks ingen tilsvarende biler til salgs i landet )

Heldigvis så hadde forsikringsselskapet mitt Alpina D3 i sitt register.

Måtte betale litt ekstra i premie, i forhold til en 320 diesel, men føler det er verdt det.

Skrevet

Ok..

Men er det veldig mye "alpina" på de bilene sett bort fra motor og styling? Lager alpina understell, drivverk osv?

Sett at man ikke har andre muligheter enn å forsikre som en 530d med "noko attåt", og at man er uheldig med en utforkjøring/påkjørsel, er det ikke mest det kosmetiske som man kan være uheldig med å ikke få dekket av forsikring?

Tore Diesel: Hvordan synes du D3`en er i effektkurven? Har lest litt at det er noen som mener den har litt snever kurve..?

I alle fall en utrolig fin bil du har kjøpt deg!

Skrevet

Alpina lager ikke styling..De lager aerondynamikk pakker..har lite med styling å gjøre..

Alpina lager ikke understell selv.. Men brukte i allefall på tidligere modeller. Bilstein dempere.. Disse demperene ble bestilt og produsert etter spesifikasjoner fra alpina.

Skrevet
Ok..

Men er det veldig mye "alpina" på de bilene sett bort fra motor og styling? Lager alpina understell, drivverk osv?

Sett at man ikke har andre muligheter enn å forsikre som en 530d med "noko attåt", og at man er uheldig med en utforkjøring/påkjørsel, er det ikke mest det kosmetiske som man kan være uheldig med å ikke få dekket av forsikring?

Tore Diesel: Hvordan synes du D3`en er i effektkurven? Har lest litt at det er noen som mener den har litt snever kurve..?

I alle fall en utrolig fin bil du har kjøpt deg!

Først og fremst, takk for det Stavangerske. :)

Er fornøyd med bilen til nå ja!

Jeg vil ikke si at det er veldig mye Alpina på disse bilene, men litt "styling", oppgradert motor, dempere, bremser, felger, eksos, ratt, girkule og diverse småstæsj :wink:

Det er ikke en eventuell skade som bekymrer meg ved forsikringsutbetaling.

Det er dersom bilen blir stjålet, brenner helt opp eller blir kondemneret ved skade som bekymrer meg! Hva blir da utbetalt?

Jeg er usikker på hva et forsikringsselskap da vil legge vekt på, i forhold til en tilsvarende 530 diesel, eller en 320 diesel med samme utstyr og km stand.

Effektkurven er jeg egentlig ganske fornøyd med, men man kan ikke legge skjul på at turtallsregisteret er begrenset til mellom 2000 og 4000 omdreininger, men det er jo ganske så normalt på biler med turbodiesel, så det er bare å gire litt :wink:

Går ut ifra at den nyere D3 Biturbo, drar litt bedre under 2000 omdreininger enn min med singel turbo, men den er nok noe dyrere også.

Skrevet

Hehe.. Om det heter styling eller aerodynamikkpakker er individuell tolkning. For det utrente øye så er all ekstra kosmetisk forandring av en bil styling..? Nei, ikke vet jeg..

Det er sant det du sier der med tyveri osv.. Hadde faktisk ikke tenkt på det, selv om min bil ble stjålet her ett par uker i sommer.. hehe..

Er det mulig å spørre om hvilket selskap du havnet i som hadde denne bilen i registeret?

Jeg tenker ikke på den nye D3, blir en del dyrere både i innkjøp og import. Så selv om den nye LCI utgaven har (tross mindre kosmetiske forandringer) blitt en del finere blir det preLCI..

• 11 months later...
Skrevet

Har lest endel skrekkhistorier med den D10`en...er en grunn til at du får kastet dem etter deg for rundt 10.000 Euro på mobile...stikkordet er motor/flaps og automat-ras. Alpinadeler koster i tillegg skjorta..

Skulle jeg kjøpt en så gammel bil hadde jeg utvilsomt gått for Bensin og manuell...

Ville mye heller sett på en E39 540i-6 M-sport manuell kasse... =)

Skrevet

vill veldig stolt si at den alpina fra finn var faren min sin. han importerte den til norge i 2003. og da var det den eneste d10 i norge! savner den bilen utrolig mye. den gikk drit bra! :D

Ifølge de offisielle tallene så gjorde den 0-100 på 7.2sek var det ikke? Dette er jo ett stykke ifra drit bra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...