Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tror lappen har større vikning foran på bilen. Det er jo tross alt det som er farlig, møte en urutinert sjåfør, og ligge foran en.

Men jeg er egentlig mest for (mye) mer fokus på opplæringsprosessen. Nå ser det ut som de skal prente det inn i ungdomsskolen, og det er et skritt i riktig retning. Og mye mer praksis må til. La de gjerne oppleve en rundvelt under kontrollerte former også..

Skrevet

God ide! Ser mye rar kjøring, spesielt fra damer som nettopp har fått lappen. Var ikke helt stødig selv de aller første månedene...

Burde hatt en L for de over 70 også. Kanskje i beige? :roll:

Så lenge jeg slipper unna er jeg fornøyd :roll:

Skrevet
Tror lappen har større vikning foran på bilen. Det er jo tross alt det som er farlig, møte en urutinert sjåfør, og ligge foran en.

Men jeg er egentlig mest for (mye) mer fokus på opplæringsprosessen. Nå ser det ut som de skal prente det inn i ungdomsskolen, og det er et skritt i riktig retning. Og mye mer praksis må til. La de gjerne oppleve en rundvelt under kontrollerte former også..

Et problem i Norge (kanskje mest i Bergen?) er at billistene ikke ser i speilene heller, og da er vi like langt.. Dessuten.. Hvor ofte blir nettopp du stoppet uten grunn? Nå har jeg snart hatt lappen i 3år, og kjørt MYE. Det er kun en gang jeg har blitt stoppet i rutinekontroll.. Sannsynligheten for at mange (spesielt bilinteresserte gutter, som utgjør store deler av risikogruppen dette tiltaket går ut over) driter i å merke bilen..Så en ting er holdningskampanjer og konsekvenstenkning, og andre fiffige tiltak, men fakta er at Norge har en utrolig dårlig infrastruktur- som ikke blir bedre av å merke alle risikobilister, og 1/3 del av dødsulykkene skyldes dårlig veistandard.. I tillegg til miljøgevinsten med å slippe så mye køkjøring.

Dessuten er jeg meeget interessert i å se en analyse hvor et slikt magnetskilt som merker ferskingene, gir en nedgang i antall ulykker.. Det er hvertfall ikke til hinder for svinkjøring, bedrer observasjon,- og vurderingsevnen og gir dem erfaring?

Dette med å la ungdommene kjenne kreftene som er i gang allerede i 60kmt, tror jeg er svært preventivt. Jeg kjører hvertfall mye roligere nå etter at jeg har hatt noen krasj, minuset er en rygg som ikke tåler å stå i spesielle arbeidsstillinger.. Men bedre det enn at jeg ikke hadde sittet her.

Et annet tiltak jeg lurer på om ville være positivt er en effektbegrensning,- hvor de under 20feks ikke har lov å kjøre mer enn? 80hk?

Men uansett, alt dette maset blir vel bare satt i "gjemmevekk" skuffen til politikerne, på lik linje med å ikke la ungdom kjøre mer enn 2stk i bilen, og ikke i helgene.. De hater jo alt som kan minne om å kreve litt innsats..

Det politikerne også ser ut til å glemme litt- er at bilene blir raskere, bedre, stivere, og tryggere.. og at dette bidrar til at folk føler det tryggere å kjøre fortere enn de gjorde for 20år siden på de samme veiene. Og ser ikke viktigheten med å bygge ut veiene.

Skrevet

helt tullete.. som nevnt? hvor mange kommer ikke til og drite i den grønne L'en bare for og ikke vise at de er rookies? merker det selv med en gang jeg ser en med rød L eller skole bil at jeg får lyst til og kjøre forbi fordi dette forbindes med sinker og folk som ligger "5" km/t under grensa.. dette er noe igjen som ofte kan skje der det ikke skulle vært noe forbi kjøring i det heletatt pga. omstendighetene.

nei til grønn L og heller ja til bedre opplæring og oppfølgning.

Skrevet

tror ikke dett er noe god ide.

for erfaringsmessig har jeg opplevd at når bilister havner bak en bil der det står "Skole" eller en rød "L" på, så skal de kjøre forbi,for å vise at de er "bedre".

og tror nok at folk kommer til å ha en mer "aggresiv" holdning til biler med en grønn "L" bakpå,og kommer til å tenke "jævla fersking,jeg skal ikke ligge bak deg,det er farlig..

Skrevet

Dette er litt OT, men:

Er ikke alle født frie? Hvor mye gjerde er det greit at er rundt deg? Hvor mange forbud og påbud skal man godta?

Selvfølgelig kan man kjøre bil uten lappen også, man blir ikke med lappen i lomma tilført en hemmelig kraft..

Nei, har du fått lappen har du lappen. Alternativet er å gjøre noe med opplæringen. Evnt flytte den inn i VGS som obligatorisk fag. Det hadde vært samfunnsøkonomisk gunstig det!

Skrevet

Jeg syns det er meningsløst å gjøre noe mer med den grunnleggende føreropplæringen nå. Jeg syns den er bra nok. Jeg har hatt lappen i over 10 år nå, og har helt sikkert glemt ting allerede. Det er mye viktigere med oppfriskning.

Man må lære det grunnleggende før man får slippe til i trafikken, så bør man få kjøre for å lære hvordan ting virker i praksis. Jeg lærte mest månedene ETTER jeg fikk lappen og plutselig satt alene i bilen og måtte vurdere alle situasjoner selv. Derfor tror jeg det hadde vært bedre med et repeterende kurs 1-2 år etter man får lappen. Deretter obligatorisk oppfriskningskurs f.eks. hvert tiende år (kanskje hvert femte når man er over 70?). Det trenger ikke være store greiene, og det trenger heller ikke innebære prøve man må stå på, men det må gå an å friske opp blinklysbruk, rundkjøringer og andre nye ting. Det er så utrolig mye ELENDIG blinklysbruk og dårlig kjøring i rundkjøringer. På E18 Vestfold er blinklysbruk så godt som fraværende ved feltskifte/avkjøring. Koster det virkelig folk så mange kalorier å blinke 3-4 sekunder før man skal foreta seg noe? Eller de som begynner å blinke samtidig eller etter bremselyset er tent? Hva er poenget da? Da har jo bilisten bak allerede skjønt at noe er i ferd med å skje. Man vet jo at man har tenkt å gjøre noe før man trykker på bremsepedalen...

Skrevet

grønn L i bakruta? Tror de at ferske sjåfører kjører så dårlig eller så grisete at de kræsjer i bilen bak seg? :lol: dritlamt spør du meg..

Skrevet

Erfaringen min tilsier (med far og mor i 50årene) at far aldri kommer til å ta seg tid til et slikt oppfriskningskurs- fordi "han kan kjøre bil", og mener det er tull.. Et slikt kurs vil heller aldri endre på uvanene hans,- de har han tross alt hatt i over 30år.. Mor er ikke så flink, med tanke på girvalg- clutchbruk og parkering,- men følger alle regler konstant. Det er nok sikkert mange som irriterer seg over tempoet hennes, men hun har da vært en skadefri sjåfør i 30år?

Jeg ser egentlig for meg at dersom holdningen blir innlært til å følge tempoet til bilen forran deg, men ikke mye mer enn 10kmt over grensen, så kjører alle innenfor hastigheten majoriteten pleier å kjøre i, i tillegg til å holde en gjevn fart. Irritasjonsmomentet mitt er når noen "hopper" opp og ned 5-10kmt på begge sider av fartsgrensen. Da kjører jeg heller forbi hvis det kan gjøres uten spesiell risiko.

Blinklys er også en viktig faktor for å få et mer effektivt kjøremønster i kryss og rundkjøringer (forutsatt at folk kjører hvis blinklyset indikerer at dem kan kjøre, mange som bare står i ro)

Skrevet

Det de burde innføre er obligatorisk banekjøring så folk kan lære seg å hente inn kontrollen når de har passert grensa.

Det farligste i trafikken er de passive billistene.

Dette og en "Slipp forbi og slå av tåkelysene kampanje" kunne nok redusert ulykketallene en del.

Skrevet
Det de burde innføre er obligatorisk banekjøring så folk kan lære seg å hente inn kontrollen når de har passert grensa.

Det farligste i trafikken er de passive billistene.

quote]

Det er vel de passive billistene som gjør at de aktive pusher grensene, og smeller til slutt, men de passive er vel også de som er roligst bak rattet..

Dette med å lære hvordan og hente inn igjen kontrollen når en har passert grensen er vel målet med glattkjøringen, Men jeg syns en skulle lært i større grad å spinne, ta brekksladd- hvordan å hente inn igjen en provosert sladd som kom ut av kontroll osv.. Lære å herje rett og slett.. Er jo ikke alltid det lureste er å gå på bremsen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...