Gå til innhold

E46 320D 136 hk trekker dårlig på lave turtall


Anbefalte innlegg

Skrevet

" Trillet 194KM"hadde inspeksjon 2 på 178km. Siden LMM er ok må vel innsug/ventilasjonshus/EGR sjekkes.Otis/andre som har demontert dette selv?

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

da regner jeg med at veivhusfilteret ble byttet..men du kan jo alltids ringe bmw å dobbelsjekke dette.ellers så er det ikke rare jobben å bytte dette..bare en masse deksler du må av med..

Skrevet
såvidt jeg vet gjelder ikke "egr feilen" din motor. det gjelder vell bare på 150hk motoren.

EGR "feilen" gjelder så og si alle motorer! M51 (2,5 tds) har også en EGR som soter igjen.

av 3 serien 320D,gjelder ikke dette kun M47N og ikke M47? altså kun 150HK commonrail motoren?

Skrevet
Vil ikke si det nei, jeg har M47D20 og den sotet nok igjen den ja....

Jeg har også M47D20 motoren (115 HK) og EGR ventilen måtte skiftes ved ca. 200000 Km fordi den var helt ødelagt av sot. Iht. verkstedet virket den neppe de siste 80-100000 Km den satt i bilen og det er heller ikke mulig å merke at det nå sitter en ny EGR ventil i bilen... :roll:

Skrevet

men ingen av dere 2 har 320D e46 :P jeg mente ikke at det KUN var m47n motoren av alle motorene dær ute,men at det kun var den motoren av de 2 jeg skrev.. :roll:

swirl flaps = egr ventil :wink:

M47 engines(136bhp non common rail vp44 injection pump) have no swirl flaps and the turbos last alot longer,

M47N common rail engine(150bhp face lift model August-September 2001 onwards) has flaps and turbo that fails, in late 2004 the manifold was uprated, part number 11617800577 on box and Realoem, old part number on manifold is 11617787318, New design turbo fitted around November 2003 due to common failure of earlier ones on e46 4 cylinder engines.

M57 engines(M57D)(525d & 187bhp 330d) have no swirl flaps on the manual cars BUT AUTOMATICS do.

M57N engines(M57TUD)(525d & 330d 204bhp) have swirl flaps.

Skrevet
men ingen av dere 2 har 320D e46 :P jeg mente ikke at det KUN var m47n motoren av alle motorene dær ute,men at det kun var den motoren av de 2 jeg skrev.. :roll:

swirl flaps = egr ventil :wink:

M47 engines(136bhp non common rail vp44 injection pump) have no swirl flaps and the turbos last alot longer,

M47N common rail engine(150bhp face lift model August-September 2001 onwards) has flaps and turbo that fails, in late 2004 the manifold was uprated, part number 11617800577 on box and Realoem, old part number on manifold is 11617787318, New design turbo fitted around November 2003 due to common failure of earlier ones on e46 4 cylinder engines.

M57 engines(M57D)(525d & 187bhp 330d) have no swirl flaps on the manual cars BUT AUTOMATICS do.

M57N engines(M57TUD)(525d & 330d 204bhp) have swirl flaps.

Vel... E46 320d finnes i to forskjellige utgaver (136 HK og 150 HK) og E39 520d har den samme motoren som E46 320d med 136 HK.

M47 = EGR ventil

M47 med common-rail = Swirl Flaps

Hverken M47D20 motoren med 115 HK (E46 318d) eller 136 HK har common-rail og dermed har de heller ikke Swirl Flaps, men EGR ventil har de. M47D20 motoren med 150 HK fikk i tillegg til common-rail også Swirl Flaps og en turbo med varierende geometri.... og der begynte dessverre også de virkelig kostbare problemene... :roll:

Skrevet

Jeg koblet på EGR ventilen igjen nå i helga, da jeg har hatt litt varme problemer...

Men, jeg merker at motoren ikke går like "rent" lenger, og det er en svak forsinkelse eller nøling om man vil når jeg trykker flat pedal fra ca 1500 omdr. Det er nok EGR ventilen som er syndere på min bil, men det kan hende at min er sotet igjen og dermed får den ikke flyttet så mye på seg som den skal.

Så jeg holder på at det er det som er problemet til trådstarter.

Skrevet
men ingen av dere 2 har 320D e46 :P jeg mente ikke at det KUN var m47n motoren av alle motorene dær ute,men at det kun var den motoren av de 2 jeg skrev.. :roll:

swirl flaps = egr ventil :wink:

M47 engines(136bhp non common rail vp44 injection pump) have no swirl flaps and the turbos last alot longer,

M47N common rail engine(150bhp face lift model August-September 2001 onwards) has flaps and turbo that fails, in late 2004 the manifold was uprated, part number 11617800577 on box and Realoem, old part number on manifold is 11617787318, New design turbo fitted around November 2003 due to common failure of earlier ones on e46 4 cylinder engines.

M57 engines(M57D)(525d & 187bhp 330d) have no swirl flaps on the manual cars BUT AUTOMATICS do.

M57N engines(M57TUD)(525d & 330d 204bhp) have swirl flaps.

Vel... E46 320d finnes i to forskjellige utgaver (136 HK og 150 HK) og E39 520d har den samme motoren som E46 320d med 136 HK.

M47 = EGR ventil

M47 med common-rail = Swirl Flaps

Hverken M47D20 motoren med 115 HK (E46 318d) eller 136 HK har common-rail og dermed har de heller ikke Swirl Flaps, men EGR ventil har de. M47D20 motoren med 150 HK fikk i tillegg til common-rail også Swirl Flaps og en turbo med varierende geometri.... og der begynte dessverre også de virkelig kostbare problemene... :roll:

virkelig :shock: beklager,jeg har hele tiden trudd egr og swirl flaps var samme tingen :oops: men som de sier på de amerikanske forumene så får ikke 136hk motoren denne feilen at "flapsn" kan sote igjen og knekke..

hva er det da som kan skje med egr ventilen? sammenlignet med "flapsn" som knekker?

Skrevet

EGR kan få så mye sot bygget på seg av bruk, at den til slutt ikke klarer å bli flytte på det vakuumet som oppstår.

Det er vel noe av det samme som kan skje med flapsen, men der knekker vel akslingen eller.no

Skrevet
EGR kan få så mye sot bygget på seg av bruk, at den til slutt ikke klarer å bli flytte på det vakuumet som oppstår.

Det er vel noe av det samme som kan skje med flapsen, men der knekker vel akslingen eller.no

EGR ventilen er en massiv tung sak som bare soter helt igjen og det medfører ingen fare for motoren. EGR-ventilen sitter i forbindelse med innsuget på eksossiden og skal regulere tilbakeførselen av en mindre mengde eksosluft. Jeg har trolig kjørt med en ødelagt EGR ventil i ca. 100000 Km uten å merke noen forandring på motoren. Swirl-Flapsene sitter derimot i forbindelse med friskluftinnsuget og når festene/akslingene først ryker suges plastbiter etc. inn i motorens sylindre via innsugsventilene og da kan man jo tenke seg hva som skjer.... totalt motorhavari... :x

EGR-ventil

EGR016_FINAL.jpg

Swirl-Flaps

v3zidbezivmpt7xyp1sn.jpg

Skrevet
EGR kan få så mye sot bygget på seg av bruk, at den til slutt ikke klarer å bli flytte på det vakuumet som oppstår.

Det er vel noe av det samme som kan skje med flapsen, men der knekker vel akslingen eller.no

EGR ventilen er en massiv tung sak som bare soter helt igjen og det medfører ingen fare for motoren. EGR-ventilen sitter i forbindelse med innsuget på eksossiden og skal regulere tilbakeførselen av en mindre mengde eksosluft. Jeg har trolig kjørt med en ødelagt EGR ventil i ca. 100000 Km uten å merke noen forandring på motoren. Swirl-Flapsene sitter derimot i forbindelse med friskluftinnsuget og når festene/akslingene først ryker suges plastbiter etc. inn i motorens sylindre via innsugsventilene og da kan man jo tenke seg hva som skjer.... totalt motorhavari... :x

EGR-ventil

EGR016_FINAL.jpg

Swirl-Flaps

v3zidbezivmpt7xyp1sn.jpg

ja men hvis det ikke merkes hvorfor er det så mye styr rundt denne ventilen?eller er det bare i ditt tilfelle at det ikke ble merkbart? :P

men da hadde jeg iaf rett i en ting,å det er at 136hk motoren ikke rissikerer motorhavari sammenlignet med common rail :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...