Gå til innhold

5 eller 6trinns aut.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

når jeg ligger i 5.giret og kjører, virker det som den legger inn et ekstra gir på en måte. girer jeg ned og så opp igjen, så girer den til femte og legger inn ett ekstra trinn etter det tror jeg.

testa også dette på en kompis sin bil med tiptronic. samme der og.

hva er dette? er det 5trinns + overdrive? eller er det noe lockup greier?

Skrevet

aldrig merket noe slikt i min 98 mod E38 med steptronic girkasse. setter jeg den i manuell så står det hvem gir bilen er i under speedometeret. 1-5 gir.

Skrevet

om det er samme som på min er det vel noe "semilock" greier på kassa (4 og 5 gir?), som gjør at kassa ikke låser i et gir når du bare ligger å cruiser i høyeste gir. virker nesten som om den har et slags halvgir.

kommer ikke på hva navnet på den "funksjonen" var.. leste det ihvertfall her på forumet et sted.

Skrevet

Det heter lock-up og vil si at convertern låses slik at det ikke er no sluring. Når man ligger å cruiser så er "utvekslinga" i converteren ca. 1.1:1, hvis man da låsen converteren så vil turtallet synke litt.

På de nyere girkassene (fra litt før 2000) er denne funksjonen mer avansert. Da er det ikke bare av/på, da kan den låse litt og litt.

Skrevet

Som hillmar sier, lockup.

Du merker det godt at når den går i lockup og du slipper gassen så detter ikke turtallet som den ellers ville ha gjort.

Lockup pleier å slå inn rundt 1800-2000rpm på siste gir. (i allefall på min). Noe som tilsvarer 80km/t.

Veldig plagsomt mtp norske fartsgrenser da den hopper mye inn og ut av lockup. Vi skulle hatt 100km/t overalt. Redusert utslipp! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...