Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er klar over hvem som har skylden vedr. påkjørsel bakfra. Mitt poeng er at ditt forslag for å temme trailersjåfører er høyst uansvarlig og kan føre til ulykker som ikke du er skyld i men som kan påvirke deg på mange måter, samt mange andre.

Men nå føler jeg vi kan legge denne diskusjonen død, om vi ikke er enige får det så være.

Jeg er tilhenger av samfunnsmessig oppdragelse/dannelse... noe som på tysk kalles for "bildung" og tilsvarende på svensk "bildning". Vi har dessverre ikke et tilsvarende begrep på norsk. Dette må ikke forveksles med belæring eller meningsdannelse, men er ganske enkelt en måte folk flest setter grenser for den enkeltes mulighet til å fylle for mye blandt oss andre... altså i relasjon til å ta seg til rette. Vi har en plikt som ansvarlige borgere til å gjøre folk oppmerksomme på at de evt. går over en grense eller begår ulovligheter og det er en grov misforståelse at noen tror at dette er det samme som å forhindre andre i å gjøre hva som er deres rett. Derfor benytter jeg meg av min lovlige mulighet til å evt. begrense en uansvarlig trailersjåfør. Klarer han ikke å bremse i tide under forhold som tilsvarer en alminnelig trafikksituasjon er dette hans problem og ikke mitt. Jeg skal nok selv passe på å holde god avstand til traileren. Alt han behøver å gjøre er å holde en lovlig avstand til meg.

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tror på at det var en sykt irriterende og ikke minst skremmende opplevelse Andreasnicolai.

Det er gode poeng fra flere hold her.

Jeg kjenner jo det koker veldig i blodet iblant, og får lyst til å dele ut en saftig lærepenge. Har fundert mye på det, men oddsen for at det jeg faktisk prøver å få frem til den kortenkte idioten bak meg så liten at det er lite vits å risikere verken bensin, irritasjon eller sikkerhet for.

Jeg blinker heller inn på busslommen og slipper forbi. Det koster utrolig lite, og sparer meg for videre irritasjon og risikoer. Så fryder jeg meg heller da jeg ser de ligge i grøfta rundt neste sving. :twisted:

På en annen side så er mitt største juleønske en rød LED tavle i hele bredden av bakruten der jeg fra førersetet kan taste inn rullende beskjeder til trafikanter bak meg i slike tilfeller. "GO F* YOURSELF"! :lol:

Skrevet

Haha, hver gang jeg er ute å kjører lengre strekk kommer trangen til å ha en slik tavle i bakruta, vært genialt!

Men tror dere ikke jeg rakk og bli forbannet på vei til jobb idag også da? Jeg ligger i midterste feltet på E6en på vei til Heimdal(for dere lokalkjente). Så kjører en audi a4 forbi meg på venstre feltet for så å legge seg foran meg. Helt greit tenkte jeg, slakket av litt sånn at jeg fikk litt avstand til han. Har jo blitt litt lei av nesten ulykker i det siste. Plutselig hugger han på bremsa, og jeg bremser hardt selv. Tenker; hva faen, er jo ingen biler foran han? Samtidlig som jeg forsiktig titter i speilet bak i frykt av å bli påkjørt pga. den kraftige (og overaskende) nedbremsingen. Etter å ha gått fra 80-90 km/t til 40-50 km/t så begynner han etterhvert å blinke til høyre, men når han ser det er kø for å kjøre av velger han å skru av blinklyset og fortsette.

Er det bare jeg som er litt hysterisk her nå eller er man komplett idiot om man bråbremser på en 3 felts motorvei for så å blinke etterpå? Og i tillegg ombestemme seg?

Skrevet

Er det bare jeg som er litt hysterisk her nå eller er man komplett idiot om man bråbremser på en 3 felts motorvei for så å blinke etterpå? Og i tillegg ombestemme seg?

Etter en del av innleggene her å dømme var det nok bare en som ville gi deg en liten lærepenge for noe :wink:

Skrevet

Etter en del av innleggene her å dømme var det nok bare en som ville gi deg en liten lærepenge for noe :wink:

Haha, nei var tydelig at han hadde tenkt å kjøre av. Jeg hold jo bra avstand som jeg sa, men begynner å bli mer å mer oppgitt når jeg er ute å kjører nå.

At noen er litt sløve med blinklysene i en rundtkjøring, eller at noen nøler litt i en 30 sone mtp vikeplikt gjør meg ingen ting. Men rar/uvettig/sinnsvak kjøring i høy fart er skummelt.

Skrevet

Haha, nei var tydelig at han hadde tenkt å kjøre av. Jeg hold jo bra avstand som jeg sa, men begynner å bli mer å mer oppgitt når jeg er ute å kjører nå.

At noen er litt sløve med blinklysene i en rundtkjøring, eller at noen nøler litt i en 30 sone mtp vikeplikt gjør meg ingen ting. Men rar/uvettig/sinnsvak kjøring i høy fart er skummelt.

Kanhende han var usikker på hvor han skulle. Sto skiltet inn til høyre med GPS var uenig eller noe sånt ;) Men ja, folk som bremser uten biler foran seg på motorveier har jeg lite til overs for.

Skrevet

Irriterende slike bilister ja Andreasnicolai! For såvidt sammen med de som turer i 60 i venstrefeltet :roll:

Men folk som ikke kan kjøre rundkjøring og som plutselig ombestemmer seg midt i rundkjøringene - uten å bruke blink selvsagt - irriterrer vertfall meg noe helt sykt.

Flyten i rundkjøringer kunne vært mye bedre om flere hadde latt være å spare på blinklysbensinen og heller signalisere hvor de skal ut.

Kan fort føre til ulykker også, om noen (f. eks meg?) er litt offensiv når det ser ut til at bilen til venstra skal rett frem..og selv om han ikke fulgte reglene ved kjøring i rundkjøring, er det "jeg" som blir stående ansvarlig. Det må nødvendigvis være sånn, men det er fortsatt unødvendig å skape slike situasjoner ved å tro man eier hele rundkjøringen.

Skrevet
Haha, hver gang jeg er ute å kjører lengre strekk kommer trangen til å ha en slik tavle i bakruta, vært genialt!

Men tror dere ikke jeg rakk og bli forbannet på vei til jobb idag også da? Jeg ligger i midterste feltet på E6en på vei til Heimdal(for dere lokalkjente). Så kjører en audi a4 forbi meg på venstre feltet for så å legge seg foran meg. Helt greit tenkte jeg, slakket av litt sånn at jeg fikk litt avstand til han. Har jo blitt litt lei av nesten ulykker i det siste. Plutselig hugger han på bremsa, og jeg bremser hardt selv. Tenker; hva faen, er jo ingen biler foran han? Samtidlig som jeg forsiktig titter i speilet bak i frykt av å bli påkjørt pga. den kraftige (og overaskende) nedbremsingen. Etter å ha gått fra 80-90 km/t til 40-50 km/t så begynner han etterhvert å blinke til høyre, men når han ser det er kø for å kjøre av velger han å skru av blinklyset og fortsette.

Det der har jeg vert ut for selv på toppen av okstasbakken. Derfor jeg er litt ekstra flink med å blinke å bruke speil der. Folk er jo helt idiot..Samme er på toppen av moholtlia på tur mot Tunga/Lade der hvor avkjøringa til Moholt er. Bør være oppmerksom der også ;)

Vert farlig nær sammenstøt på de to plassene et par ganger.

Skrevet
Jeg er tilhenger av samfunnsmessig oppdragelse/dannelse... noe som på tysk kalles for "bildung" og tilsvarende på svensk "bildning". Vi har dessverre ikke et tilsvarende begrep på norsk. Dette må ikke forveksles med belæring eller meningsdannelse, men er ganske enkelt en måte folk flest setter grenser for den enkeltes mulighet til å fylle for mye blandt oss andre... altså i relasjon til å ta seg til rette. Vi har en plikt som ansvarlige borgere til å gjøre folk oppmerksomme på at de evt. går over en grense eller begår ulovligheter og det er en grov misforståelse at noen tror at dette er det samme som å forhindre andre i å gjøre hva som er deres rett.

Er det et land folk benytter seg av denne samfunns-oppdragelsen er det Norge. Norske billister elsker å blinke og tute på medbillister.

Senest i går ble jeg blinket og tutet på to ganger, ved forbikjøring av en kjerring som lå i 40 i en "nedpriset" 60-sone samt en Blazer som lagde kø i 40 i 80-sonen. Slike billister bruker ikke speil og sunn fornuft, men skal likevel belære andre folk.

Ved lignende kjøring i f.eks Sverige opplever jeg ALDRI reaksjoner fra medbillister, mens her hjemme blir det texas med en gang.

Angående trailersjåfører, så synes jeg de generelt er en hyggelig og fornuftig gjeng. Men det har nok med at jeg aldri er førstemann i køen.

Skrevet
Jeg er tilhenger av samfunnsmessig oppdragelse/dannelse... noe som på tysk kalles for "bildung" og tilsvarende på svensk "bildning". Vi har dessverre ikke et tilsvarende begrep på norsk. Dette må ikke forveksles med belæring eller meningsdannelse, men er ganske enkelt en måte folk flest setter grenser for den enkeltes mulighet til å fylle for mye blandt oss andre... altså i relasjon til å ta seg til rette. Vi har en plikt som ansvarlige borgere til å gjøre folk oppmerksomme på at de evt. går over en grense eller begår ulovligheter og det er en grov misforståelse at noen tror at dette er det samme som å forhindre andre i å gjøre hva som er deres rett.

Er det et land folk benytter seg av denne samfunns-oppdragelsen er det Norge. Norske billister elsker å blinke og tute på medbillister.

Senest i går ble jeg blinket og tutet på to ganger, ved forbikjøring av en kjerring som lå i 40 i en "nedpriset" 60-sone samt en Blazer som lagde kø i 40 i 80-sonen. Slike billister bruker ikke speil og sunn fornuft, men skal likevel belære andre folk.

Ved lignende kjøring i f.eks Sverige opplever jeg ALDRI reaksjoner fra medbillister, mens her hjemme blir det texas med en gang.

Angående trailersjåfører, så synes jeg de generelt er en hyggelig og fornuftig gjeng. Men det har nok med at jeg aldri er førstemann i køen.

Denne voldsomme tutingen føler jeg er et østlandsproblem. Det er heldigvis ikke like utbredt lenger nord. Husker jeg ble sjokkert når jeg flyttet til Oslo over at alle konstant skulle tute på hverandre i trafikken. Utrolig provoserende og irriterende. å presse folk inn i stressende situasjoner får de som regel kun til å gjøre større feil.

Skrevet

Det der har jeg vert ut for selv på toppen av okstasbakken. Derfor jeg er litt ekstra flink med å blinke å bruke speil der. Folk er jo helt idiot..Samme er på toppen av moholtlia på tur mot Tunga/Lade der hvor avkjøringa til Moholt er. Bør være oppmerksom der også ;)

Vert farlig nær sammenstøt på de to plassene et par ganger.

var noe slikt som sjedde med meg i okstadbakken også, på toppen, avkjøringa mot kolstad og slikt, jeg lå i midterste fila å skulle til heimdal, da kåm det en tulling på venstre side i høy hastihet, (jeg hadde ingen bilen bak igrunn) han heiv seg over i mitt felt, kødder ikke om han var 10cm unna fronten min, heiv seg vidre mot kolstad, han var godt utom veien, for den hadde allerede svingt, så han kryssa på "plena" og tok nesten med seg rekkverket i samma slengen, viktig å kåmme først lr?:P sjåføren var godt oppe i åra.. sjønner ikke at ungdomma skal få skjyld i all svinkjøring, vi holder flyt i trafikken iallefall!

Skrevet

Nei... jeg snakker ikke om typisk latinsk temperament i trafikken, men om en kulturell samfunnsmessig oppdragelse... altså i forståelsen av hva som former oss som nasjon og samfunn. Vi har dessverre ikke tradisjon for å tenke slik i Norge... staten er et og folket noe annet, men i Europa er staten oss alle og alle har betydning for alle. Dermed er også fintfølelsen og "limet" som binder oss sammen langt mer viktig i det kontinentale Europa enn i Norge. Ting er litt grovt på dette området i Norge... ikke udannet, men grovkornet og lite sofistikert.

Jahn Otto Johansen har forøvrig skrevet flere bøker om Europa der han drøfter dette fenomenet. Han kommer bl.a inn på "bildung" i boken "Tyskland i oppbrudd - Reisebrev fra vest" fra 1998.

Skrevet

Det å ligge forran å bremse ned fordi lastebilen bak ligger for nærme er ren idioti, har noen av dere kjørt lastebil/vogntog ?? et vogntog på 52 tonn trenger ganske lang bremsestrekning så da er det jo smart å fremprovosere en påkjørsel, har dere sett hva som skjer når 52 tonn dytter litt på en personbil ? da er det ikke spørsmål om hvem som har skylden men om hvem som skal klippe deg løs fra vraket du sitter fastklemt i, hvis du synes bilen bak ligger for nærme så slipp ham forbi........det er IKKE din jobb å leke politimann, jeg har selv kjørt vogntog i ca 20 år men jeg holder avstand til forrankjørende å jeg hjelper også den som ligger bak meg forbi hvis jeg sinker trafikken

Skrevet
Det å ligge forran å bremse ned fordi lastebilen bak ligger for nærme er ren idioti, har noen av dere kjørt lastebil/vogntog ?? et vogntog på 52 tonn trenger ganske lang bremsestrekning så da er det jo smart å fremprovosere en påkjørsel, har dere sett hva som skjer når 52 tonn dytter litt på en personbil ? da er det ikke spørsmål om hvem som har skylden men om hvem som skal klippe deg løs fra vraket du sitter fastklemt i, hvis du synes bilen bak ligger for nærme så slipp ham forbi........det er IKKE din jobb å leke politimann, jeg har selv kjørt vogntog i ca 20 år men jeg holder avstand til forrankjørende å jeg hjelper også den som ligger bak meg forbi hvis jeg sinker trafikken

Det er bra at du holder avstand til forankjørende trafikk for det er det nemlig ikke alle vogntogsjåfører som har vett nok til å gjøre. Dette er også alt dere behøver å gjøre for å sikre at folk som meg ikke tar tyren i egne hender. Min metode er svært effektiv (jeg vet for jeg har brukt metoden i snart 25 år med suksess) og den temmer selv den mest gjenstridige idioten bak rattet på et over 50 tonn stort vogntog. Merk deg at det ikke handler om bråbremsing... klarer du ikke å bremse tidsnok har du et problem overfor politiet og forsikringsselskapene. Hold avstand... vanskeligere er dette ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...