Gå til innhold

740il e38 "Alpina" - Solgt


740AV
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Var på EU kontroll kontroll med bilen i går. Der ble den ikke godkjent gitt :(

Fikk 2 er feil på oljelekasje motor.

Da jeg kom hjem la jeg meg under bilen for å finne lekasjen(e).

Så at det hang en dråpe fra øverkant og forkant på venstre siden av motoren. Mistenkte der en pakning som ligger mellom topp og registerkjededeksel. Den lekasjen har laget bra med søl på rør, plastskjold og sånn under den.

Fant også en lekasje på bakre del av nedre bunnpanne. Der kommer lekasjen mest sansynlig fra bunnpannepakninga. Det var bare en dråpe som hang der også. Bunnpannepakning ble bytta sist for under 2 år siden :( og bilen har gått bare 5000km siden da.

Det lekker ikke mye har jeg funnet ut. ca en dråpe i halvtimen har jeg funnet ut, på begge plasser.

Prøvde med å fylle på litt Omega 917 pakningsfornyer i går. Har etter det kjørt noen mil, og det ser ut som om det fungerer på lekasjen fra øverkant av motor. På bunnpannepakninga var det ingen forskjell, som forventet egentlig.

Prøvde å stramme til boltene litt på bunnpanna, og det ser ut som om det hjalp på litt.

Så til spørsmåle(ne):

Var på service med bilen i august hos GS-bildeler. Der ble det byttet olje til Gulf 5w-30.

Har sjekket litt rundt og ser at de fleste oljeprodusenter anbefaler 0w-40 eller 5w-40 helsyntetisk til M62B44 motoren. Castrol f.eks, anbefaler Edge 0w-40 som best og Magnatec 5w-40 som nest best.

Har kjørt på Castrol Softec 5w-40 og Magnatec 5w-40 tidligere.

Kan dette oljebytte ha noe innvirkning på at motoren evt. lekker mere? Vil oljene med høyere viskositet tette bedre ved driftstemperatur? Noen med erfaringer med denne Gulf olja forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leit med oljelekasjen da : / rart at de henger seg opp så veldig i det når det bare er snakk om en dråpe. du skulle sett oljelekkasjen jeg hadde på merca. . når den kom gjennom eukontrollen.. :P den ble noe bedre etter at jeg hadde på mineralolje da. men vet ikke om det er noe å anbefale deg...

de byttet til gulf hos meg og. synes ikke motoren har like pen gange etter de skiftet :-k mulig de er innbilling men.

byttet forøvrig øvre registerpakning når jeg tok toppdekselpakningene jeg også. de var noe herk egentlig, der er litt mange "linjer" eller hva jeg skal kalle det som skal matche der. toppen av dette dekselet møter jo toppdekselet, så er det litt skevt her så kan det fort lekke tenker jeg meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at dersom en dråpe treffer gulvet under eu-kontrollen, får du merknad på lekkasje.

Ergo vil det sikkert være nok med en motorvask før eu-kontrollen bare for å få den igjennom.

Ellers er det jo veldig typisk V8en å lekke fra dekslene, akkurat i overgangen mellom blokk og registerdekslet, da det er en liten kant det.

Den bakre delen av bunnpannepakning, det kommer ikke fra simmering på aksling fra motor?

Jeg kjører Castrol Edge 5w-30 på min. Tror ikke jeg ville gått opp i viskositet for å tette lekkasjen. Det vil ikke bli tett, bare lekke litt saktere pga økt viskositet. Du vil og få dårligere smøring ved oppstart, og i en lengre periode etter oppstart, ved å bruke en tykkere olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at oljelekasjene bør fikses på ordentlig vis ved å bytte pakninger og sånt. Men akkurat nå frister det lite å rive ifrahverandre motoren for å få fiksa dette.

Frister ikke å gjøre det selv heller, og å sette den bort på verksted frister enda mindre. Er ikke akkurat beste tiden på året for sånne kostnader nå før jul. :P

Så en skikkelig fix blir nok utsatt til sommeren. Akkurat nå vil jeg bare få den gjennom EU på enklest måte.

Å bytte bunnpannepakning skal jeg gjøre, for det er forholdsvis enkelt og billig. Ser det siver olje sakte men sikker derfra, i bakkant. Og da blir det oljeskift uannsett.

Snakket med en på Bilxtra i dag, som har jobba på bmw verksted og skrudd på noen m60/62 motorer. Han sa at at man absolut bør holde seg til samme type olje som er brukt fra før, og ikke bytte merke/type olje for hvert skift. Viskositeten hadde nødvendigvis ikke så mye å si.

Men en tykkere olje kan redusere svetting noe.

Han anbefalte Castrol Magnatec 5w-40 til min motor. Også pga. at jeg har brukt den før.

5w-40 vil ikke ha tykkere viskositet enn 5w-30 ved oppstart. Det er det det første tallet angir. Og det er 5 på begge ved 0 grader etter som jeg har forstått. 5w-40 vil ha høyere viskositet ved driftsvarm motor (100 grader).

Nå oppererer vel også m62 motorene med høy driftstemperatur, og da vil vel 5w-40 gi bedre smøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5w-30 og 5w40 vil ha omtrent samme kaldstartsegenskaper ja. Du får tykkere oljefilm, og treigere lekkasjer. Sikkert ikke noe som vil ha merkbar betydning for slitasje osv.

For tykk olje vil ikke gi "korrekt" oljefilm for de klaringer som er i motoren.

Castrol anbefaler imidlertid 0w-30 over 5w-30 som billigere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update på oljelekasjene.

Har lokalisert 4 plasser det lekker litt olje.

1. Overgang mellom øvre og nedre registerdeksel. Typisk plass for lekasje. Mistenker pakning nr: 5 på tegningen

D5B04006-2C93-4750-97A7-04D9C315E6E1-10530-00001440C6D73C14.jpg

Her er vel ikke annet å gjøre enn å krype til korset og skifte pakning.

Men tenker jeg skal se det an litt har strammet boltene på dekselet en halv omdreining uten å bruke for mye makt.

2. O-ring(er) bak motorfeste førerside. Der oljerørene fra oljefilter kommer inn. Nr. 11 på tegningen

6EC268B5-CDF4-45DC-8D7E-EFE829366A3C-10530-0000143FE8976E67.jpg

Har tilsatt Omega 917 i ny olje for å se om det kan hjelpe på her.

3. Nedre bunnpannepakning i bakkant.

Her har jeg strammet bolter, og ser at det har bremset lekasjen faktisk.

4. Slanger ut ifra servooljebeholder

Her har Omega 917 gjort "underverker"

Nå har jeg også bytta olja på bilen fra Gulf 5w-30 til Castrol Magnatec 5w-40. Fylte på 7 liter olje og tilsatte 0,2 liter Omega 917.

Tok sjansen på å la bunnpannepakninga være denne gangen.

Synes denne Gulf olja var veldig tynn da jeg tømte ut bøtta med olja ut i oppsamlingskaret. Var nesten som å tømme ut en bøtte med vann. :?

Ellers gjorde jeg en oppdagelse da jeg hadde bilen på grava for å skifte olje.

Jeg mangler jo faktisk et plastdeksel under der. Del 3 på tegningen.

2EB14765-03B7-49D5-A7AF-9D31A04C6F08-10530-0000143F6BF9FAB2.jpg

Hadde denne vært på under EU kontrollen, hadde jeg nok mest sansynlig ikke fått em mangel på oljelekasje. #-o Men men.. må jo få det fiksa uannsett.

Spurte i går han som tok EU- kontrollen på bilen, om jeg bare kunne være så frekk å montere på plass den plata som mangla for å få bilen godkjent. Fikk til svar: " bare det ikke drypper på verkstedgulvet mitt så.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble bilen EU godkjent :D

Tok en liten motorvask og monterte dekselet som manglet under bilen før jeg leverte den på etterkontroll.

Fant ut at CRC Quickclean fungerer utmerket til vask av motor. Spray på og dritten renner nesten bort av seg selv.

I dag monterte jeg de nye støtdemperne og KAW fjærene på bilen. Bare forran da. Tok en testtur nå i kveld, og jeg må si meg fornøyd så langt. :D Trodde kansje bilen skulle bli stivere enn den ble da.

Den er bare litt stivere enn med original dempere og fjærer. Kjørekomforten er god :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...