Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo! har sett på en ny bil som jeg tenkte jeg skulle ha. en bmw 318tds stasjonsvogn. 96modell. den har gått 270tusen. men er egentlig i ganske god stand! :)

Noen som har noe fakta om denne bilen?:)

Skrevet
hallo! har sett på en ny bil som jeg tenkte jeg skulle ha. en bmw 318tds stasjonsvogn. 96modell. den har gått 270tusen. men er egentlig i ganske god stand! :)

Motoren (M41D17) har et volum på 1665 cm3 og yter 90 HK ved 4400 rpm samt 190 Nm ved 2000 rpm. Denne motoren er mer eller mindre identisk med M51D25 motoren, men med 4 sylindre istedenfor 6. 0-100 Km/t skal bilen klare på 14,5 sekunder og topphastigheten er 179 Km/t. Det gjennomsnitlige dieselforbruket er iht. BMW 0,65 liter/mil ved blandet kjøring.

Skrevet

Motoren (M41D17) har et volum på 1665 cm3 og yter 90 HK ved 4400 rpm samt 190 Nm ved 2000 rpm. Denne motoren er mer eller mindre identisk med M51D25 motoren, men med 4 sylindre istedenfor 6. 0-100 Km/t skal bilen klare på 14,5 sekunder og topphastigheten er 179 Km/t. Det gjennomsnitlige dieselforbruket er iht. BMW 0,65 liter/mil ved blandet kjøring.

takktakk :)

noen som vet om de er holdbare disse motoran?:)

Skrevet

Virker ikke akkurat sånn etter å ha lest en del annonser oppigjennom...

Mye registerhavarier på de...

Hvorfor ikke kjøpe en 316-318 med M43? (kjede) Driftsutgiftene på sikt blir nok betydelig lavere :wink:

Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe en 316-318 med M43? (kjede) Driftsutgiftene på sikt blir nok betydelig lavere :wink:

hadde tenkt på denne som en enkel førstebil. og har ikke planer om å kjøre i flere år med den. har fått en ganske gunstig pris! : )

Prøve å bytte registere på den da. hvis d hjelper : )

Skrevet

også er jeg liksom ute etter en dieselbil. og helst turbo : )

Skrevet

Hvis du har fått en veldig god pris er det bare å kjøre på. Alltids noen som kjøper den om/når du raser motoren også :wink:

Hvis du vil ha turbo fordi det går bra har du bomma litt. Bilen er 1,7sek tregere til 100 enn en 316i :wink:

Men hør med selger hva som er byttet av slitedeler, motordeler. Ting begynner å bli rimelig slitne på den KM-standen hvis de ikke er bytta :wink:

Skrevet
Hvis du har fått en veldig god pris er det bare å kjøre på. Alltids noen som kjøper den om/når du raser motoren også :wink:

Hvis du vil ha turbo fordi det går bra har du bomma litt. Bilen er 1,7sek tregere til 100 enn en 316i :wink:

Men hør med selger hva som er byttet av slitedeler, motordeler. Ting begynner å bli rimelig slitne på den KM-standen hvis de ikke er bytta :wink:

M41D17 motoren er en gammeldags turbo-diesel (altså en rimelig enkel konstruksjon) og helt generelt holder en slik motor lenge med det rette vedlikeholdet. Jeg ville derfor ikke ha vært spesielt bekymret for kilometerstanden forutsatt at bilen er godt vedlikeholdt og kjørt nogenlunde fornuftig. Jeg har lest om folk som har klart godt over 400000 Km med denne motoren så motoren er god nok i prinsippet.

Skrevet

I teorien en slitesterk motor ja med lite effektunntak osv, men i praksis er historien ofte en annen. Men for all del, en M40/M50 er på ingen måte evigvarende de heller.

Kommer VELDIG an på bruk og vedlikehold :wink:

Skrevet
I teorien en slitesterk motor ja med lite effektunntak osv, men i praksis er historien ofte en annen. Men for all del, en M40/M50 er på ingen måte evigvarende de heller.

Kommer VELDIG an på bruk og vedlikehold :wink:

Det er akkurat dette som er poenget med en eldre turbo-diesel... de har et lavt effektuttak i forhold til mer moderne konstruksjoner. Dette medfører at disse bilene blir kjørt på en helt annen og mer rolig måte... og det igjen gjør at motoren holder lenge. Eldre dieselmotorer er enkle konstruksjoner og det er derfor lite som kan gå istykker hvis motoren får alminnelig vedlikehold. Ulempen er et lavt effektuttak, men hvis man kan leve med dette holder motorene lenge.

Skrevet

Takk for info. kjenner han som har den fra før. Og han kjøpte den for noen år siden tipper jeg. Men jeg tror ikke han har byttet noe. har kun blitt brukt til a til b kjøring. har ikke sett på turbomotor pga effekten. vil ha en rimelig førstebil som ikke går fra 0-100 på 2 sek. noe jeg hadde mista lappen med en gang ;) Men satser på denne, pga diesel, årsmod, rimelig i drift, grei førstebil, osv : )

Skrevet

Kan være smart å ikke ha for sprek førstebil. Hadde ikke mer enn 90hk i førstebilen jeg heller :wink:

Lykke til med bilen og legg gjerne ut bilder :wink:

Skrevet
Kan være smart å ikke ha for sprek førstebil. Hadde ikke mer enn 90hk i førstebilen jeg heller :wink:

Lykke til med bilen og legg gjerne ut bilder :wink:

takk takk :) Skal legge ut bilder av den, hvis jeg kjøper den ;)

Kommer til å legge ut bilder av prosjektet mitt så fort jeg får tatt bilder! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...