Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå planer om å kjøpe en nye 5-serie. Jeg har egentlig lyst på en 528ia, men disse er såpass sjeldne og høye i pris. Har også hørt at forskjellen mellom 523 og 528 er ganske liten. Noen som kan dele noen erfaringer om disse bilene?? Forresten hvordan er steptronicen i e39 (kickdown villig)? Onkel har e60 525da og girkassa i denne er bare nydelig.

All informasjon er nyttig informasjon, så bare å si din mening... :D

Skrevet

har 520i manuell.... som går omtrent likt med 528ia.

528ia bruker en god del mere lake, men så er den seff deiligere å kjøre. Etter min mening ikke verdt så mye mere som det koster.

Det er en del foskjell mellom 532i og 528i

523i er en 2.5(525i) liter som er strupet ned. 525i har 192 hk mens 528i har 197 og har en annen slanglengde men den er også strupet ned.

Tror en 525i er den beste motoren her med mindre man hiver på m50 (gamle 525i e34) innsug på 528i ... da havner den på 220 hk ca

Skrevet

Man merker større forskjell på 520ia mot 523ia, enn 523ia og 528ia. Steptronic'en i E39 er herlig. Har selv hatt en 523ia. Aldeles praktfull. Kjapp og god. Kickdown gikk som en drøm. Bare pass på at du kjenner etter hvordan girkassa skifter når du prøvekjører. Personlig styrer jeg unna når det er brå girskift. På enkelte biler merker man knapt at den skifter gir. På andre kjenner man et rykk når den skifter gir.

Personlig synes jeg ikke prisforskjellen på 528 og 523 rettferdiggjør prioritering av 528.

Skrevet

520 som går ca som 528? drømmer du eller? endten har han med 528 hatt en sliten bil eller så er din trimmet.

jeg valgte 528 da jeg krevet god tilhenger last og litt motor.

523 vs 528 kommer litt ann på hvor mye du vil ha bilen, kan bytte innsug og chippe 528n, så får du ca 218 hk.

Lykke til med leitingen.

Skrevet
520 som går ca som 528? drømmer du eller? endten har han med 528 hatt en sliten bil eller så er din trimmet.

jeg valgte 528 da jeg krevet god tilhenger last og litt motor.

523 vs 528 kommer litt ann på hvor mye du vil ha bilen, kan bytte innsug og chippe 528n, så får du ca 218 hk.

Lykke til med leitingen.

Dette er en 520i manuell mot 528ia.... det var kanjse ett par meter forskjell og vi har prøvd flere ganger i forskjellige hasigheter opp mot 140-150. 2 ting som jeg vet har innvirkning er vekten og kassen, nesten 150 kg forskjell pluss automat gjør at den rett og slett ikke er noe raskere nei. 528ia er eid av en av de flinkeste bme mekaninkerene i landet og hadde ca 180 000km min har 290 000 km.

Må huske på at det kun er snakk om 47 hk mere pluss automat som sagt.

Min er ikke trimmet som jeg vet om, og den hadde nok brukt mere bensin enn 0.9 på blandet kjøring. Så nei... jeg drømmer ikke lille venn.

Skrevet

Jeg, i min 528 ia, og min bror i sin 523 manuell tok en drag fra stillestående. Bilene gikk likt helt til det begynnte å gå fort (over 160), da dro jeg litt ifra. Jeg kjørte med manuell giring på steptronic kassen.

Med litt vekt på, er det bedre drag i 528.

Dette er min erfaring. Helt oppriktig. Det er heller ikke så vavittig mye mere forbruk ved normal kjøring på 528.

under "aktiv" kjøring bruker den vel noe mere, men jeg kjører ca 16000 km i året så 0.2 liter mere på mila utgjør ikke mange lappene iløpet av året.

Skrevet

hey..

har en 523 som jeg kan selge deg rimelig om du er interessert.

PM meg eller ring på 41 55 15 31

Mye utstyr..

Skrevet

Har en E39 523ia og en E46 328ia Touring, bilene veier faktisk omtrent det samme.

Selv om ikke 328en klarer å dra noe særlig fra 523en under akselerasjon så kjennes 328en MYE sprekere ut

Skrevet
har 520i manuell.... som går omtrent likt med 528ia.

528ia bruker en god del mere lake, men så er den seff deiligere å kjøre. Etter min mening ikke verdt så mye mere som det koster.

Det er en del foskjell mellom 532i og 528i

523i er en 2.5(525i) liter som er strupet ned. 525i har 192 hk mens 528i har 197 og har en annen slanglengde men den er også strupet ned.

Tror en 525i er den beste motoren her med mindre man hiver på m50 (gamle 525i e34) innsug på 528i ... da havner den på 220 hk ca

om det er snakk om E39 så har vel 528 193 hk og ikke 197.

Skrevet
har 520i manuell.... som går omtrent likt med 528ia.

528ia bruker en god del mere lake, men så er den seff deiligere å kjøre. Etter min mening ikke verdt så mye mere som det koster.

Det er en del foskjell mellom 532i og 528i

523i er en 2.5(525i) liter som er strupet ned. 525i har 192 hk mens 528i har 197 og har en annen slanglengde men den er også strupet ned.

Tror en 525i er den beste motoren her med mindre man hiver på m50 (gamle 525i e34) innsug på 528i ... da havner den på 220 hk ca

om den 528en du har som referanse gikk like godt som din 520, må det ha vært noe seriøst galt med den.

520 er jo rålat. det finnes ikke bunndrag og den må piskes for at det skal gå greit.min vurdering er at den er undermotorisert. 520iA er sikkert grusomt.

528 oppleves som en HELT annen motor. brukbart bunndrag og i den. får du tak i en med manuell, så går denden ekstra godt.

men for all del, 523 er ikke et dumt valg det heller. ville heller ha satset på 523 eller 528 om du har råd. 523 bruker ikke så mye mer enn 520 vet jeg, da den ikke er så anstrengt. 528en er jeg usikker på

520: 150hk/195nm

523: 170hk/245nm

258:193hk/280nm

Skrevet

Det høres helt usannsynlig ut at en E39 520i skulle være like hurtig som en E39 528iA. De harde tallene fra BMW sier 0-100 Km/t på hhv. 10,2 sekunder og 8,8 sekunder... det er en forskjell på nesten halvannet sekund i favør av 528iA. Når det gjelder topphastighet er også 528iA den hurtigste... 235 Km/t vs. 220 Km/t.

43 hestekrefter og 90 Nm gjør en stor forskjell i to ellers like biler. Automatkassen i E39 528iA er dessverre ikke den mest moderne og det medfører at forskjellen mellom modellene ikke er større enn den er. En E39 528i med manuelt gear klarer derimot 0-100 Km/t på 7,5 sekunder og en topphastighet på 240 Km/t. Dette er noe helt annet enn 0-100 Km/t på 10,2 sekunder og en topphastighet på 220 Km/t.

Skrevet
520 som går ca som 528? drømmer du eller? endten har han med 528 hatt en sliten bil eller så er din trimmet.

jeg valgte 528 da jeg krevet god tilhenger last og litt motor.

523 vs 528 kommer litt ann på hvor mye du vil ha bilen, kan bytte innsug og chippe 528n, så får du ca 218 hk.

Lykke til med leitingen.

Dette er en 520i manuell mot 528ia.... det var kanjse ett par meter forskjell og vi har prøvd flere ganger i forskjellige hasigheter opp mot 140-150. 2 ting som jeg vet har innvirkning er vekten og kassen, nesten 150 kg forskjell pluss automat gjør at den rett og slett ikke er noe raskere nei. 528ia er eid av en av de flinkeste bme mekaninkerene i landet og hadde ca 180 000km min har 290 000 km.

Må huske på at det kun er snakk om 47 hk mere pluss automat som sagt.

Min er ikke trimmet som jeg vet om, og den hadde nok brukt mere bensin enn 0.9 på blandet kjøring. Så nei... jeg drømmer ikke lille venn.

Jeg har en kompis med en standar E39 520, og han har ikke sjangs i havet og følge min 528ia.. det er ren og skjær fakta, 520 er en meget DAU motor som må piskes for at den skal yte noe spesielt.

43 hk har en god del og si uansett.

OT. gi f. i og kalle meg lille venn, for du har tydeligvis ikke møtt meg ;)

Skrevet

Ikke alle 520er er daue. :P ..

min 520 touring vs 523 sedan skiller en halv bil lengde på 0-100

mot en 528 touring nesten en bil lengde..

Har og testa den mot en e36m3.. men det snakker vi ikke om...

min bil har ikke luftfjæring da.. vet ikke om dette har noe å si..

vet de første 520ene var noe daue.. min er vel siste utgave med m52 motor..

Skrevet

Jeg gikk i fra 528ia til 520ia (150)hk pga mindre bensinforbruk og billigere forsikring,klart den går dårligere men det har blitt en vanesak.like fornøyd med 520 motoren,ligger kun max 20km over fartsgrensen likevel,528 er ikke verd det den koster ekstra er min mening,da måtte det vært 20-30 hk mer i den.

Skrevet

sa ikke at det var helt likt.,,, noen meter skilte de og det var det. Er seff vekten som er neste faktor. E39 kan variere med 300kg... og det utgjør en del.

Min står det 1400kg i vognkortet på. Noen står det f eks 1560kg viledende avhengig av utstyrsnivå. Men jeg må si min kjennes sprek ut, men er det 3 personer i bilen er den litt seig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...