mak1990 Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 Bare lurte på erfaringer fra chiptunig av E39 med automat evt manuell. Er usikker på om jeg tør iforhold til at jeg ikke vet hvordan resultatet blir med slitasje osv.. Denne modellen er forøvrig en E39 1997 525tds med automat. Takker på forhånd mvh Morten
Fekzen Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 Dessa automatlådor är rätt bra, men om bilen har gått långt och så kan man ju vara lite försiktigare, och göra lite mer "snälla" inställningar i chipet istället för att ha ett maxat chip. Jag kan erbjuda unikt anpassade chip vid intresse, tex om man vill ha en lite snällare inställning och så. Det går bra att skicka förfrågan via PM. Mvh// Adde Fekzen, Sverige.
mak1990 Skrevet Desember 6, 2009 Forfatter Skrevet Desember 6, 2009 Noen flere med erfaringer, må være flere som har vært innom chip på dieselbil. Grunnen til at det haster er pga kjøp av bil
hauken Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 må nok si imot vår svenske venn her,automatkassen på 525 tds er ikke de helt store...
Fekzen Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 Oki det kanske är som du säger Hauken. Det jag menade på, att man kan göra om man är rädd om lådan, är att göra inställningarna i chipet så att man lägger på lite moment på lägre varven och ställer på mer på högre varv - det kommer göra att lådan inte bli lika mycket belastad som med ett "standard trimchip" där man har lagt på mycket hela vägen. Eller annars att man lägger sig några Nm lägre än i standardchipen där man försökt ställa på så mycket det bara går innan turbon börjar bottna eller det börjar ryka. Mvh//A
mak1990 Skrevet Desember 7, 2009 Forfatter Skrevet Desember 7, 2009 Er det bare tiptronic kassene det er problemer med? jeg har nemlig ikke tiptronic
hillmar Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Nope, de snakker om kassa som står i bilen din(5HP18). Det hører med til historien at det også finnes tds'er som har gått 100' km med chip uten at kassa har røket. Så det går ann, men det er en ekstra risiko...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Pappa chippet sin 525 tds (E34) ved ca 160 000 km, den har nå gått 370 000. Kan jo bare legge til at han har trukket campingvogn hver sommer av 2 tonn kaliberet. Tidligere eier eide en møbelbutikk og brukte bilen kun for å hente møbler i tilhenger. Så ingen kan si at den bilen ikke har vært brukt hardt
hillmar Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Det er tilfeller som det jeg sikter til fredrik! Og jeg liker å tro at det finnes mange sånne tilfeller, bare at de ikke skriker like høyt som de med dårlig erfaring.
mak1990 Skrevet Desember 8, 2009 Forfatter Skrevet Desember 8, 2009 Har du det samme tilfellet Hillmar?
hillmar Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Nei jeg har ikke kommet så langt at jeg har chipa ennå, har noe småfiks som må ordnes først... Men når det er i orden så er motoren min i god stand, og girkassa har ny olje. Og da skal jeg nok inn med en chip.
sveinis Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Har kjørt med "chip" på min 530dat nå i 20 000 km (AC-Schnitzer kaller det tuning-kit). Kun gode erfaringer så langt. Kassa funker bra, bilen går bra, og sånn håper jeg det fortsetter.
Hpi Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Jeg har også en 530Dat 2000 modell og har diskutert tuning med mitt lokale Bosh verksted. De er etterselger for Flissundet og dyktige med BMW. Jeg skal ha bilen inn denne uka for oljeskift/flushing av kassa, bytte veihusfilter og litt andre reperasjoner. Svaret jeg fikk var at en burde unngå å rive løs fra stillstående i alle kryss men få bilen i bevegelse først og alltid ha driftstemperatur før en ga jernet. Jevnlig oljeskift/flushing på Steptronicen var også å anbefale (80000km) Hvis en ikke tok disse forhåndsreglene så kunne en lett ødelegge Steptronicen selv uten tuning var beskjeden jeg fikk. Angående tuning så sa de at endel av chippene og powerboxene overstyrte momentbegrenseren som er der nettopp for å skåne girkassa så det var viktig å vite hvorvidt denne var inntakt. Bilen vil selvsagt oppleves svært brutal med 500Nm og momentbegrenseren satt ut av drift. I mitt tilfelle så er det snakk om omprogramering av originalsoftware og forsåvidt moderate tall. Og viktigst av alt; med momentbegrenseren inntakt. Skal fra 184Hk/390Nm til 210Hk/440Nm. Har ikke helt bestemt meg enda emn tror jeg kommer til å gjøre det, det er også innenfor de 15% som biltilsynet opererer med på sin rullende landevei. Hvorvidt det er lurt eller ikke blir vel en uendelig diskusjon men vi kan vel alle være enige om at det ihvertfall er gøy med masse Nm Mitt inntrykk med Steptronic er at det viktigste er å bruke hue både med og uten tuning av motor.
mak1990 Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Skrevet Desember 9, 2009 Må vel også være noen som har samme erfaringer fra e39 med automat også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå