mak1990 Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 Bare lurte pÄ erfaringer fra chiptunig av E39 med automat evt manuell. Er usikker pÄ om jeg tÞr iforhold til at jeg ikke vet hvordan resultatet blir med slitasje osv.. Denne modellen er forÞvrig en E39 1997 525tds med automat. Takker pÄ forhÄnd mvh Morten
Fekzen Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 Dessa automatlÄdor Àr rÀtt bra, men om bilen har gÄtt lÄngt och sÄ kan man ju vara lite försiktigare, och göra lite mer "snÀlla" instÀllningar i chipet istÀllet för att ha ett maxat chip. Jag kan erbjuda unikt anpassade chip vid intresse, tex om man vill ha en lite snÀllare instÀllning och sÄ. Det gÄr bra att skicka förfrÄgan via PM. Mvh// Adde Fekzen, Sverige.
mak1990 Skrevet Desember 6, 2009 Forfatter Skrevet Desember 6, 2009 Noen flere med erfaringer, mÄ vÊre flere som har vÊrt innom chip pÄ dieselbil. Grunnen til at det haster er pga kjÞp av bil
hauken Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 mÄ nok si imot vÄr svenske venn her,automatkassen pÄ 525 tds er ikke de helt store...
Fekzen Skrevet Desember 6, 2009 Skrevet Desember 6, 2009 Oki det kanske Àr som du sÀger Hauken. Det jag menade pÄ, att man kan göra om man Àr rÀdd om lÄdan, Àr att göra instÀllningarna i chipet sÄ att man lÀgger pÄ lite moment pÄ lÀgre varven och stÀller pÄ mer pÄ högre varv - det kommer göra att lÄdan inte bli lika mycket belastad som med ett "standard trimchip" dÀr man har lagt pÄ mycket hela vÀgen. Eller annars att man lÀgger sig nÄgra Nm lÀgre Àn i standardchipen dÀr man försökt stÀlla pÄ sÄ mycket det bara gÄr innan turbon börjar bottna eller det börjar ryka. Mvh//A
mak1990 Skrevet Desember 7, 2009 Forfatter Skrevet Desember 7, 2009 Er det bare tiptronic kassene det er problemer med? jeg har nemlig ikke tiptronic
hillmar Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Nope, de snakker om kassa som stÄr i bilen din(5HP18). Det hÞrer med til historien at det ogsÄ finnes tds'er som har gÄtt 100' km med chip uten at kassa har rÞket. SÄ det gÄr ann, men det er en ekstra risiko...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Pappa chippet sin 525 tds (E34) ved ca 160 000 km, den har nÄ gÄtt 370 000. Kan jo bare legge til at han har trukket campingvogn hver sommer av 2 tonn kaliberet. Tidligere eier eide en mÞbelbutikk og brukte bilen kun for Ä hente mÞbler i tilhenger. SÄ ingen kan si at den bilen ikke har vÊrt brukt hardt
hillmar Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Det er tilfeller som det jeg sikter til fredrik! Og jeg liker Ä tro at det finnes mange sÄnne tilfeller, bare at de ikke skriker like hÞyt som de med dÄrlig erfaring.
mak1990 Skrevet Desember 8, 2009 Forfatter Skrevet Desember 8, 2009 Har du det samme tilfellet Hillmar?
hillmar Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Nei jeg har ikke kommet sÄ langt at jeg har chipa ennÄ, har noe smÄfiks som mÄ ordnes fÞrst... Men nÄr det er i orden sÄ er motoren min i god stand, og girkassa har ny olje. Og da skal jeg nok inn med en chip.
sveinis Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Har kjÞrt med "chip" pÄ min 530dat nÄ i 20 000 km (AC-Schnitzer kaller det tuning-kit). Kun gode erfaringer sÄ langt. Kassa funker bra, bilen gÄr bra, og sÄnn hÄper jeg det fortsetter.
Hpi Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Jeg har ogsÄ en 530Dat 2000 modell og har diskutert tuning med mitt lokale Bosh verksted. De er etterselger for Flissundet og dyktige med BMW. Jeg skal ha bilen inn denne uka for oljeskift/flushing av kassa, bytte veihusfilter og litt andre reperasjoner. Svaret jeg fikk var at en burde unngÄ Ä rive lÞs fra stillstÄende i alle kryss men fÄ bilen i bevegelse fÞrst og alltid ha driftstemperatur fÞr en ga jernet. Jevnlig oljeskift/flushing pÄ Steptronicen var ogsÄ Ä anbefale (80000km) Hvis en ikke tok disse forhÄndsreglene sÄ kunne en lett Þdelegge Steptronicen selv uten tuning var beskjeden jeg fikk. AngÄende tuning sÄ sa de at endel av chippene og powerboxene overstyrte momentbegrenseren som er der nettopp for Ä skÄne girkassa sÄ det var viktig Ä vite hvorvidt denne var inntakt. Bilen vil selvsagt oppleves svÊrt brutal med 500Nm og momentbegrenseren satt ut av drift. I mitt tilfelle sÄ er det snakk om omprogramering av originalsoftware og forsÄvidt moderate tall. Og viktigst av alt; med momentbegrenseren inntakt. Skal fra 184Hk/390Nm til 210Hk/440Nm. Har ikke helt bestemt meg enda emn tror jeg kommer til Ä gjÞre det, det er ogsÄ innenfor de 15% som biltilsynet opererer med pÄ sin rullende landevei. Hvorvidt det er lurt eller ikke blir vel en uendelig diskusjon men vi kan vel alle vÊre enige om at det ihvertfall er gÞy med masse Nm Mitt inntrykk med Steptronic er at det viktigste er Ä bruke hue bÄde med og uten tuning av motor.
mak1990 Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Skrevet Desember 9, 2009 MÄ vel ogsÄ vÊre noen som har samme erfaringer fra e39 med automat ogsÄ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ