A. Larsen Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Ok vi prøver igjen, etter forsøkt montering og endel bla-ing i bilsteins katalog har jeg nå funnet ut følgende. De første E36 som kom med krengestag festet i demperen har forsterkede støtdempere og tårnlager i motsetning til lavere motoralternativer. Dvs på 09/1990 - 05/1992 Her har m50 motorene grovere oppsett enn m40. 06/1992 - 02/1998 Her har begge samme spinkle oppsett som den eldre m40 modellen. Så dette har jeg funnet ut med mye morsom demper demontering.( har ihverfall fått fiksa meg det "spessialverktøyet" jeg trengte. Det jeg lurer på er hvilket demperlager og fjærskål jeg skal bestille og ifra hvor. Samtidig har jeg nå sett at de fleste andre modeller enn mine bilsteindempere har belger. Bør jeg skaffe dette? Problem 1 Tårnlager og skål Problem 2 Belg? Endrer litt i denne: Jeg har kjøpt støtdempere nå men det er ikke sånn "beskyttelsesbelg" som det er på de gamle. er det ikke nødvendig? Hei jeg har en 1991 mod tysk 316 3C. Dvs Mtech understell. Bilen er nå i en ombyggingsprosess til 325. Hadde bilen på kontroll og fremdemperene må byttes ut. Jeg merker selv at demerene ikke er slik de er når jeg fikk bilen men de er ikke dårlig. Hvordan vil bilen oppføre seg om jeg bare bytter fremdempere. Dette skal godkjennes hos Statens vegvesen og da er det best å ikke bytte noe som er kontrollert ok før godkjenningen. Så hvilke dempere bør jeg kjøpe? Jeg er fornøyd med slik Mtech var, kanskje bittelitt stivere,(eller billigere, hehe) Men jeg har også lyst å kjøpe en pakke som passer fint sammen for å bytte bakdempere litt senere. Fjærene og høyden på bilen ønsker jeg og beholde. Så hva anbefaler dere. hører folk sier "bilstein bilstein". Men er jo forskjellig der og. Og bilen skal ikke være steinhard. Bilen har vel også det gamle krengestagopplegget det som er før xx/92.
hagenisse Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Da tror jeg du ikke har så mange valg, men bilstein sprint er uansett et bra valg.
A. Larsen Skrevet Desember 8, 2009 Forfatter Skrevet Desember 8, 2009 Ok, hvordan er fastheten på de?
Rabies Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Bilstein bilstein De er harde og fine men ikke så harde at det blir håpløst å kjøre med. Også er de så fine og gule
A. Larsen Skrevet Desember 8, 2009 Forfatter Skrevet Desember 8, 2009 Vegvesenet kan vel ikke si noe på at det ikke er org, for bilstein er vel "tilsvarende eller bedre"?
jensemann23 Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Du sier at 3C er M-tech understell? min er også 3C, men jeg hadde ikke m-tech understell. hva står 3C for?
Rabies Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Vegvesenet kan vel ikke si noe på at det ikke er org, for bilstein er vel "tilsvarende eller bedre"? Jeg har aldri hørt noe om at bt har sagt noe om dempere så lenge de passer på bilen og ikke er defekte...
Superbeetle Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 Bilstein demperne blir vel levert i flere utgaver også! Gs bildeler selger iallefall bilstein dempere som en org reservedel til bmw
AlXz Skrevet Desember 8, 2009 Skrevet Desember 8, 2009 3C er vel en sports-utgave fra BMW? Med orginal senk ihvertfall? Spør du på BMW eller en forhandler, så får du utstyrslista til din bil
A. Larsen Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Skrevet Desember 9, 2009 Edit:Auto Trio har 20% rabtt på servideler i Desember, så jeg blir glad, må bare huske å si at man har sett det på internett. Ja.. Bilstein Spring -05/92 V36-0369 og V36-0370 Pedersen Racing 1895kr stk dvs 3790 for 2 Men fire uker pluss jul og nyttår i leveringstid. Auto trio. 2300 kr stk dvs 4600 for 2 Og inne på lager, henter de i morgen. Det blir 810 Kroner, 200 kroner uka i ventelønn ville det blitt men men. Blir nye dempere i morgen
A. Larsen Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Skrevet Desember 9, 2009 Er det noe mer jeg trenger når jeg skal bytte dempere og beholde fjærer. Annet enn fjærklemmer og verktøy?
Yngvejos Skrevet Desember 10, 2009 Skrevet Desember 10, 2009 Hmm. Er ikke bilstein sprint framdemperene monotube?
A. Larsen Skrevet Desember 10, 2009 Forfatter Skrevet Desember 10, 2009 Litt usikker på hva monotube er, men er noe med at akkurat den modellen jeg bestilte ikke er det, eller noe slik. Er prikk lik de på bildene. Hva er monotube.? Og siden det er gass trenger det da ikke belg?
Yngvejos Skrevet Desember 10, 2009 Skrevet Desember 10, 2009 Litt usikker på hva monotube er, men er noe med at akkurat den modellen jeg bestilte ikke er det, eller noe slik. Er prikk lik de på bildene.Hva er monotube.? Og siden det er gass trenger det da ikke belg? På bildet i det forige innlegget mitt er det en monotubedemper til venstre og en twintube til høyre. Monotube er opp/ned-demper hvor den blanke stanga er selve demperen og stempelet er i bunnen. Denne har bump-stop integrert i demperen og trenger kun en beskyttelsesbelg. Den største fordelen med dette er at det gir mindre uavfjæret vekt. Twintube er vanlig demperdesign med demperen nederst og stempelet øverst. På disse må du ha beskyttelsesmansjett med bumpstop inni. På de bilstein sprint settene jeg har hatt, har det vært monotube forran og twintube bak. Edit: Sjekka bilsteinkatalogen. E36 316 har faktisk twin tube på bilstein sprint framdemperene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå