Erebus Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Lå i 80 sonen mellom Hamar og minnesund da jeg ble stoppa av UP, i en A4 Avant 2.0T med to blås bakpå...svart.... Jeg ble visst målt i mellom 130-140 da jeg kjørte forbi noen bilder, men de skulle være "greie" og ta snittfarten på strekningen, som var 60 sekunder på 2 kilometer, eller 119.97 km/t... Ble 9000 i bot og 5 måneder uten lappen sannsynligvis... Det var to personer i bilen, og de sa de hadde filmet alt....noe som forsåvidt ble støttet av at det var en megastor kjørecomputer/politiskjerm i hele midtkonsollen der det sto "average speed 119.97 60 seconds" Jeg godtok alt på stedet....burde jeg ikke gjort dette, eller er det noe annet jeg skulle ha gjort? Det jeg sitter igjen med egentlig er...."Hva holder og holder ikke i retten, og hadde jeg hatt noe mulighet hvis jeg bare nekta for alt?" Takker for svar..
Erebus Skrevet Desember 16, 2009 Forfatter Skrevet Desember 16, 2009 skulle kanskje det , var redd for å miste "goodwillen" deres hehe...
Azeton Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 skulle kanskje det , var redd for å miste "goodwillen" deres hehe... De har ike noe sånt.. De kan ikke ta deg for mer så derfor sier de det. Selvom du kanskje hadde høyere fart.
Simpel Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Tja, de sitter vel på ugjendrivelige bevis så det var vel like greit å godta på stedet. Ville nok vært vrient å overbevise en jury om at "det var ikke sånn" hvis de har film av deg.
Oljebrenner'n Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt...da har politiet 3 uker på å fremme saken for retten. I motsatt fall kan du hente førerkortet igjen.. Men jeg tror du absolutt bør sjekke hvordan de målte deg for om du ble tatt i 120 km/t i 80-sonen OG du samtidig kjørte forbi noen biler (forutsatt at du måtte over i motgående felt; dvs. det var ingen 4-felts du kjørte på), skal dette hensyntas og vanligvis gi en "rabatt" på 20 - 30 % dersom du ble målt under forbikjøring og forholdene ellers var bra osv... Link (Forskriftenes § 2.2 siste ledd): http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-2003 ... 0.html#2-2 Men det settes som du ser krav til din aktsomhet ved forbikjøringen... Du får vurdere dette opp mot ditt tilfelle.
Mexos Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Dersom du selv vet du har kjørt for fort og over lappgrensa er det jo bare å godta. Har man driti seg ut må man tåle straffen. Forstår ikke hvorfor alle skal prøve å lure seg unna når de på forhånd er fullstendig klar over at de bryter loven og at det er en sjans for å bli tatt. Trodde forresten det kun var 3 mnd. uten lappen når hastigheten kun var 4km/t over lappegrensa?
Fredrik Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Akkurat som om politiet gidder å bruke ekstra ressurser på å ta spesielt deg eller meg. For politiet er vi bare et objekt eller en sak blandt mange. Du vet selv hvor fort du kjørte... og hvis du f.eks kjørte i 130-140 Km/t, men fikk målt knapt 120 Km/t av politiet burde du være tilfreds med det. Du vet selv best om du fortjener en straff eller ikke. Jeg har svært liten sans for folk som ikke er voksne og oppriktige når de først blir tatt for å kjøre for fort.
Tom K Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 hvis de har videobevis så kan du bare glemme å krangle med de,
Rayman Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Du har nok ingen plass å gjemme deg her.. bra du samtykka med en gang så er telleren allerede i gang.. 5 månder går fort
Oljebrenner'n Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Poenget er ikke om Erebus har kjørt for fort eller ikke. Det er et faktum og det skal reageres ut fra det. Det er derfor ikke noe poeng å nekte fartsoverskridelse. Men spørsmålet er om et gjennomsnitt på 120 km/t over 2 km er riktig hastighet å straffe ut fra når det er snakk om forbikjøring. Jeg er klar over at 2 km er en lang strekning, men om man kjører forbi "noen" biler (hvor mange?) i en "kø" som ellers ligger i f.eks. 75 km/t i en 80-sone og man passerer med 130 km/t trenger man faktisk ca. 15 sekunder for å passere 2 biler (= over 500 m) forutsatt at forbikjøringen skjedde på betryggende vis (med standard avstand mellom bilene osv). Og da utgjør forbikjøringsstrekningen 25 % av hele målestrekningen. Flere biler desto lenger strekning... Tipper politiet lå etter lenge nok til at "forbikjøringsargumentet" ble av mindre betydning i en samlet måling (om den var med da). Men dersom Erebus har opprettholdt for høy fart ETTER forbikjøringene og det er her målingene har skjedd, skal det naturligvis reageres etter de faktiske forhold. PS: Jeg er absolutt IKKE for hastighetsovertredelser (de skal straffes), men reaksjonen må være basert på riktige målinger og fakta og i dette tilfellet er det forhold som muligens inneholder vurderinger og da er det viktig at dette er med i bildet. Er målingene gjort ETTER forbikjøringene er saken klar. Er forbikjøringene inkludert i målingene bør dette hensyntas og forklares. Jeg tror nok jeg i dette tilfellet hadde bedt om mer informasjon... EDIT: Lappen ryker ved 116 km/t i 80-sonen...og minste inndragningstid er 3 måneder...Bot ligger rundt 9.000.- dersom forholdene var optimale..
Erebus Skrevet Desember 16, 2009 Forfatter Skrevet Desember 16, 2009 det var ikke en forbikjøring teknisk sett, men det var en tofelts som ble til en enfelts 500-600 meter lenger borte, og dette visste jeg, derfor skyntet jeg meg litt ekstra siden det var tankbiler osv i snegletempo foran meg... Ble visst målt over 2 kilometer/60 sekunder, som tilsier 119.97 eller noe sto det ihvertfall.... men dette var kun for å komme forbi, jeg senket umiddelbart farten til 85-90ish etter dette... jeg tror egentlig jeg var litt høyere, og det sa politiet og, så dette handler ikke om å slippe unna straff, Fredrik, men heller bare å vite mine rettigheter og eventuellt hva jeg kan og ikke kan gjøre eller godta. En annen problemstilling, jeg er student, er det mulighet for å få delt opp megaboten i litt mindre avdrag? 9000 svir godt
S.Arnesen Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 En annen problemstilling, jeg er student, er det mulighet for å få delt opp megaboten i litt mindre avdrag? 9000 svir godt Summen kan deles opp ja. Er vel statens innkrevingssentral som ordner det, men du må selv be om det. står vel ett tlf nr til dem på lappen du fikk av onkel blå?
Haug Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 En annen problemstilling, jeg er student, er det mulighet for å få delt opp megaboten i litt mindre avdrag? 9000 svir godt Finner mer info her http://www.sismo.no/
Oljebrenner'n Skrevet Desember 16, 2009 Skrevet Desember 16, 2009 Vel, har du PASSERT biler i venstre felt og bilene du passerte da lå i høyre felt er det IKKE en forbikjøring, men en passering og da gjelder ikke bestemmelsen om forbikjøring. Så da har du nok dessverre en dårlig sak vil jeg tro. Megaboten på 9000 gjør nok et solid innhogg i studielånet dessverre (regner med at du har studielån....og det er det vel attpåtil lite igjen av i disse dager vil jeg tro). Men du kan i alle fall dele opp boten i rentefrie avdrag, og jeg tror minsteavdrag per måned er kr. 750.-. Hjelper vel litt på likviditeten Og så kommer ikke boten før saken er behandlet og så har du litt tid til å svare + at det tar ytterligere litt tid før SI (Statens Innkrevingssentral) utsteder månedlige giroer... Men jeg vil anta at det kanskje blir litt mer sommerjobbing og litt mindre sommerferie neste år. Uansett er det ikke noe poeng å innbetale alt på en gang så lenge du får rentefritt "lån" på boten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå