Gå til innhold

Startproblemer E61 525DAT Når Kaldt


S.Khan
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Glødeplugger er noe noe som kan gjøre dette ,men sjekk også gløderele sitter under innsug og er ofte utsatt for at olje som slår igjenom turbo kommer ut gjenom spjellakslene på innsug og drypper inn i glødereleboksen.

Kjøpte en 530dat 2006 mod rett før jul, bruktimportert fra Tyskland og har vært veldig fornøyd med den!!! Den er gått ca 130.000 km nå.

Men jeg har hatt starteproblemer når det er under - 10 grader og hadde bilen inne på"vanlig verksted", ikke BMW, for å få sjekket dette. Batteri og slikt i orden, men de nevner akkurat det du skriver her og jeg lurer da på om dette er "normalt" eller om det er noe galt med motoren/turboen?

Er det bare å demontere, rense og skru sammen igjen? Skal på BMW og få pris på denne jobben så lurer på hva som venter meg da... Storkostnad?????? Huff... Håper ikke det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke start på min bil nå. Var hos EMMsport i Trondheim, og de kunne fortelle meg at fire glødeplugger var defekte. Nå som jeg vet det, kan jeg faktisk høre at det er bare to som fungerer ;)

I forrige kuldeperiode klarte jeg fire glødinger/startforsøk før batteriet var kaputt. Nå har jeg kjøpt nytt 95Ah batteri og nå kan jeg kjøre starter i mange minutter. Batteriet som sto i var fra 99, så det er vel greit at det takket for seg.

Nå til glødeplugger... Har noen byttet disse selv? Jeg tenkte å bryte meg på jobben i morgen....(Hvis det blir varmt nok til at jeg får start og får kjørt til garasjen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugger er noe noe som kan gjøre dette ,men sjekk også gløderele sitter under innsug og er ofte utsatt for at olje som slår igjenom turbo kommer ut gjenom spjellakslene på innsug og drypper inn i glødereleboksen.

Noen som har vært bort i starteproblemer pga dette??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå byttet 6 plugger og relé. Bilen starter som en drøm, og går klokkerent rett etter start også.

Mao. er problemet fullstendig løst og ute av verden. Fantastisk.

Betalte i underkant av 6000,- hos et Bosch-verksted. I tillegg måtte jeg bytte starteren, som har vært medium lenge, men tok fullstendig kvelden etter all kinninga i vinter. Dette var også som natt og dag med ny starter. Spinner som jeg aldri har hørt før.

For min del, så blir det garantert diesel på neste bil også. Det er lett å bli forbanna når man ikke får start, og videre å slakte diesel i kulda osv. osv., men det viser seg for flere av oss at det kun var plugger og relé, noe som egentlig er slitedeler etter min mening. Jeg drøyde lenge med å skifte fordi jeg var gjerrig, men hadde jeg gjort det med en gang, så hadde problemet vært løst etter ei uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilbake bilen fra Winter Hansen / Mekonomen i går. Relene var fine, men 4-5 plugger hadde takket for seg, så alle ble byttet.

Merket fort at det var en annen lyd og oppførsel når jeg fyret bilen i dag tidlig. Ingen nøling overhodet! :D

Pris: 3950,- for deler og arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye nytting informasjon. Sliter nu med en e39 tds som ikke starter. Den gikk fra å være tungstarta i kulda til å ikke 'poffe' diesel en gang. Har kjøpt nytt batteri, men høres ikke ut som den tar etter engang. Det står vergluhen i dash'n som vanlig, betyr det at glødereleet er ok da ?

Motoren har gått 445'km nå mulig det er mye som feiler samtidig nu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Dere som har hatt problemer med å starte i kulda, har dere hatt aux motorvarmer?

Mistenker at det er motorvarmer med timer på min, men har ikke fått endelig klarhet i dette. Vil bruk av en slik dieselvarmer gjøre at starting i kulda går lettere, selv om den trekker en del batteri? Den har gått 33 000km, er det vanlig å få problemer så tidlig?

Har selvsagt ikke opplevd problemer ennå, siden jeg har kjøpt den nå i sommer, men greit å forberede seg på vinteren.

Har forøvrig oppvarmet garasje, men kjedelig å finne ut at det er startproblemer i kulda når man står og skal hjem fra skibakken i 15 kalde.

Idrive ser forøvrig omtrent slik ut hvis jeg går inn på varme/vifestyringsmenyen:

9ym2fewzwm1oz82t9slh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

e60/61 har vistnok ikke webasto originalt, men en glødeplugg i varmeapparatet. - ditto kupevarme like etter start !

min e39 har webasto som jeg har lagt opp fjernkontroll til... var en del plaget med rufsete start i vinter, og etter at webasto fyrte i gang i 10 min fikk man alltid start uten problemer.. :)

Forøvrig flott å kunne trykke på knappen og ha varm bil etter 20 min i iskulde !

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg akkurat byttet gløderele og alt ok.. gjort selv på litt under 4 timer.. men bør ha litt erfaring før en begir seg ut på dette selv..

Byttet foresten glødeplugger i fjord(ble noe bedre)og nå startet den nesten ikke når det er minus grader.. går som en klokke nå..

Det var en del olje gris på boksen som nevnt tidligere fra andre her.. :( tørket pakninger osv før montering av innsug igjenn..

E61 525Dat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Litt erfaring fra 2003 e46 320d.

Glødemodulen er ein svart boks som får strøm rett fra + på starter, så går det 4 ledninger ut til glødepluggene, i tillegg er det 3 ledninger frå motorstyringa. Kan skiftes ved å gå under bilen og ta vekk plast og avstivingsplate(festa med 8 16mm(hode) skruer. VS av motor, under innsuget. Litt trangt, men det går.

Eit anna tips er den elektriske pre dieselpumpa som også ligg under bilen, ca under passasjersete ved dieselfilteret. Dersom ikkje den slår inn når du slår på tenninga, kan bilen bli tregstarta. Releet til pumpa ligg bak hanskerommet, på toppen av denne kvite "dingsen" som holder modulane. Der er 4 rele, eit av disse er til pumpa. Dersom releet er dårlig må det skiftes.

Dette er tips dersom du har skifta glødeplugger og fortsatt har problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Til info

 

Jeg byttet nettopp glødeplugger og gløde-relé etter at bilen min begynte å fuske ved oppstart kaldere enn -5 grader.

Bilen 2008 525d X-drive. 129000km.

 

Jeg fikk pris hos 4 forskjellige verksteder. Alle med forbehold om at pluggene ikke satt fast.

Jeg valgte å bytte alle 6 pluggene, gløde-relé og kabler (anbefalt).

Jeg valgte mekonomen i Oslo (Ryen)

7500kr !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...