Wazu Skrevet Desember 28, 2009 Skrevet Desember 28, 2009 Heisann. Bilen min har da Limited Slip Differential (25%) levert orginalt fra fabrikk. Men i dag stod jeg fast på en parkeringsplass full av snø og is, og holdt på å rygge meg løs. Titter da ut vinduet mitt mens jeg gir gass, og ser at det hjulet står ganske i ro, mens jeg da gir gass og hører spinnelyder fra andre siden. Akkurat som i en bil med åpen diff altså. Så da lurer jeg på, kan noe være ødelagt i diffen? fungerer ellers som den skal, kan ikke si jeg har hørt noe ulyder eller slikt fra den. Er det viskosediff, slik at den kanskje er tom for olje f.eks? Er ikke akkurat ekspert på differ, så litt hjelp hadde blitt satt pris på. Greit å ha fungerende lsd nå på vinteren.
CrZyWiz Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Først og fremst ville jeg fysisk sjekket diffen,om du faktisk HAR en diffbrems montert på bilen. Visst så tilfelle er det nok en lammendiff du bruker. Viskose ble brukt på E30 325ix
gk740ia Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Hadde problemer med at diffen min ikke fungerte på min 735ia, men der var halvparten av olja lekket ut grunnen ødelagt kopperskive på tappeplugg. Bytta olje da og fiksa lekk. og da alt ok. Så sjekk først at du har nok olje på diffen....
Øyvind L. Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 En lamell diff må ha forspenning for at den skal "knipe". Den trenger typisk 40-50Nm. Hvis du står på blank is med så godt som ingen feste så kan du oppleve at den ikke sperrer selv om den virker. Den kan selvfølgelig også være deffekt.
ulriksen Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Løft opp bilen, snurr på hjulene så vis hjulene går motsatt vei av væreandre så er det ikke diiffbrems mener du. vis begge hjulene går likt er da diff brems da el
S.Arnesen Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Løft opp bilen, snurr på hjulene så vis hjulene går motsatt vei av væreandre så er det ikke diiffbrems mener du. vis begge hjulene går likt er da diff brems da el jepp, det er sånn det fungerer. Så sant man ikke har thorsen diff, da går de vær sin vei akkuratt som i en åpen diff...
Wazu Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Skrevet Desember 29, 2009 Flott, takk for svar. da skal jeg ta å løfte den opp bak og se hvilken vei hjulene snurrer. Så får jeg komme tilbake med oppdatering da, og ta det derfra.
Wazu Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Skrevet Desember 29, 2009 Da har jeg jekket opp bilen bak, og begge hjulene snurrer samme vei. Så da er vel gjerne diffen i orden da? Da har vel gjerne Øyvind.L rett, at den trenger litt spenning for å fungere.
Frode_E30 Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Da har jeg jekket opp bilen bak, og begge hjulene snurrer samme vei. Så da er vel gjerne diffen i orden da? Da har vel gjerne Øyvind.L rett, at den trenger litt spenning for å fungere. Du må jekke kun på den ene siden, sette kassa i fra og ta av brekket. Slik sjekker du om du har brems. Hviss den går skikkelig lett rundt har du åpen diff. Hviss du må bruke litt kraft for å få den rundt så har du brems.
Wazu Skrevet Desember 29, 2009 Forfatter Skrevet Desember 29, 2009 Skal jo ha brems, da det står på utsyrslisten til bilen. Så med mindre en tidligere eier har tatt den av å solgt den for å sette på en vanlig diff så skal jeg ha brems. Var mer det om den fungerte eller ikke. Men kan godt være jeg jekker den op på ene siden, selv om jeg er ganske sikker på at diffbremsen er der, fikk brodern til å holde på ene hjulet når jeg hadde den oppav i sted, og da klarte jeg omtrent ikke å snurre det andre rundt.
Øyvind L. Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Da har jeg jekket opp bilen bak, og begge hjulene snurrer samme vei. Så da er vel gjerne diffen i orden da? Da har vel gjerne Øyvind.L rett, at den trenger litt spenning for å fungere. Du må jekke kun på den ene siden, sette kassa i fra og ta av brekket. Slik sjekker du om du har brems. Hviss den går skikkelig lett rundt har du åpen diff. Hviss du må bruke litt kraft for å få den rundt så har du brems. Stemmer.. Den beste testen er å jekke opp det ene bakjulet. Ha bilen i fri og snurr på hjulet. Hvis du da har motstand(40-50Nm) for og snurre hjulet så har du diffbrems. Hvis det går lett så har du åpen diff. Vanlige åpne differ kan også begge hjula gå samme vei.
Olelink Skrevet Desember 29, 2009 Skrevet Desember 29, 2009 Da har jeg jekket opp bilen bak, og begge hjulene snurrer samme vei. Så da er vel gjerne diffen i orden da? Da har vel gjerne Øyvind.L rett, at den trenger litt spenning for å fungere. Du må jekke kun på den ene siden, sette kassa i fra og ta av brekket. Slik sjekker du om du har brems. Hviss den går skikkelig lett rundt har du åpen diff. Hviss du må bruke litt kraft for å få den rundt så har du brems. Stemmer.. Den beste testen er å jekke opp det ene bakjulet. Ha bilen i fri og snurr på hjulet. Hvis du da har motstand(40-50Nm) for og snurre hjulet så har du diffbrems. Hvis det går lett så har du åpen diff. Vanlige åpne differ kan også begge hjula gå samme vei. Henger meg på her og bekrefter dette. Må innrømme jeg trodde noe var galt på M3'n min når jeg jekket den opp første gang, skulle snurre litt på det og det var betydelig motstand, fant i ettertid ut at det var diff-bremsen som gjorde dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå