Jay-O Skrevet Desember 31, 2009 Skrevet Desember 31, 2009 Hei, lurte på om det er fysisk mulig å bruke LSD diff som er beregnet på en E90 335d på en E90 318d, og hvordan sperren vil påvirke bilens innlagte program for antiskrens o.l. Passer den fysisk, eller må jeg bytte akslinger og? Hadde vært gøy å hatt, men jeg finner bare til 335 og ikke til min lille 318... Hvordan blir det når sluttratioen på girene blir litt annerledes? Vil dette merkes på speedometeret, og vil det skape problemer for kjørecomputeren og hjernen? Godt nyttår forresten!
Arotished Skrevet Desember 31, 2009 Skrevet Desember 31, 2009 Har 335D LSD? Trodde det bare var ///M bilene som hadde det. Uansett, BMW har gjort det veldig vanskelig å sette på en LSD diff ifra f.eks E90/E92 M3 til vanlig E9x biler. På den forrige generasjonen (E46) var det lettere men BMW har bevist gjort dette mer vanskelig på nyere biler med f.eks andre diff-fester, helt andre aklinger/drivaklinger og muligens elektronikk i diffen (usikker men forundrer meg ikke) fordi, som sakt at de vil at M bilene kun skal ha LSD. Alt går som sakt men det kan bli dyrt. Beste er vel å høre med Quaife, om de kan bygge om den originale diffen din til LSD evt å justere utvekslingen. Det skal ikke ha noe å si for speedometeret eller kjørecomputeren, eneste er at du vil merke er nedjustert mekanisk sperre og høyere turtall med samme fart sammenlignet med original diff hvis du justerer utvekslingen.
Jay-O Skrevet Januar 1, 2010 Forfatter Skrevet Januar 1, 2010 Nei, 335d har ikke org lsd, men jeg har sett ettermarked til salgs i statene. Hmm, spørs om det går å bygge om org diffen, for den er liten og svak. Får forske litt videre, og hvis noen sitter på noe info: skrik ut! Alt av info mottas med takknemlighet!
NiklasJa Skrevet Januar 1, 2010 Skrevet Januar 1, 2010 Birds Garage i england (enerett på å sekge quiafe differ til BMW) selger diff til 318d. Hvis du skal putte en diff fra 335d på en 318 tror jeg dette ikke er en god ide da (fant ikke noen konkrete tall på dette) biler med større motorer pleier å ha lavere utveksling enn biler med større motor. Når det kommer til kjørbarhet så er kombinasjonen antiskrens, antispinn og diffbrems dårlig. En diffbrems gir deg drift på to hjul (såklart ) men antispinnen vil bremse bilen med en gang det ene hjulet mister grep. Mao. det sekundet diffbremsen kommer til nytte vil dsc ødlegge fordelen med den. Til slutt vil jeg annbefale deg å kjøpe en diff brems på det sterkeste. Det er uten tvil den beste investeringen jeg har gjort på min bil. Kan ramse opp fordeler som bedre akselrasjon fra stillestående, en drøm å sladde med (spesielt på kontraer), det er ikke flaut å kaste piruetter lenger og mer grep opp slakter'n. Men hvis du har tenkt å selge bilen ville jeg ikke montert en diff brems. Ettermontert diff brems er synonymt med herjing hos meg
Jay-O Skrevet Januar 1, 2010 Forfatter Skrevet Januar 1, 2010 Har valgt å beholde den likevel Men det jeg hadde mer i tankene var en ELSD hvor den er åpen, helt til jeg skrur av DTC'en og alt det andre, flipper en bryter til diffen og får brems evt sperre. Det hadde vært det mest fornuftige syns jeg da...
NiklasJa Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 Har du link til forhandler av elsd? Det er nytt for meg at det finnes på markedet Dette er vel noe av det samme som låsing av diffen på typ 89? Tror (synes!) fortsatt at diffbrems er det beste man kan koste på sin bil. Ingen bakdeler, det er det på åpen/sperre.
Jay-O Skrevet Januar 2, 2010 Forfatter Skrevet Januar 2, 2010 Er på iphonen, men har hørt om det til amerikanske biler (bakaksel), og har sett det på mellomakslinger på firehjulstrekkere (bla firmabilen vår, en 2008 Land Rover Defender) Spørsmålet er seff hva det koster... Men med tanke på brems og DTC/DSC o.l. Hvis diffbremsen slår inn fort nok, vil ikke computeren syns at hjulene spinner likt nok til å ikke prøve å bremse med skivene? Vet at DTC'en tillater masse leking før den prøver å hente meg inn igjen (kaller dette for antiskrens halveis avslått for å prøve forklare hva jeg mener). Og jeg klarer å piske litt med ræva før antiskrensen slår inn med alt påslått. Dette blir bl a diskutert på e90post: http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=286372 Se bort fra misbruket av navnet eLSD...
NiklasJa Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 Jeg har en E90 320d, husker ikke hva de forskjellige systemene heter. Men trykker du inn knappen en gang slår kun antispinn seg av, holder du den inne en stund skrur antiskrens seg av også. Min erfaring er at DTC/DSC o.l. er gledesdreper nummer en. Får ikke lagt ut bilen i en rudnkjøring f.eks. Ikke glem å gi meg den linken når du har mulighet
CrZyWiz Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 Hele vitsen med DTC\DSC er jo at man ikke skal få sladd. Da sier det seg selv at det blir gledesdreper for de som kjører idiot.
S.Arnesen Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 Er på iphonen, men har hørt om det til amerikanske biler (bakaksel), og har sett det på mellomakslinger på firehjulstrekkere (bla firmabilen vår, en 2008 Land Rover Defender) Spørsmålet er seff hva det koster... Tror nok ikke det opplegget der er tilgjengelig til ettermontering på vanlige gatebiler. Det gir jo også sperre på bakasklingen, ikke brems. Det mest vanlige innenfor offroad og am car drag racing f.eks er rett og slett en vakum/hydraulik styr pinnebolt som blir skjøvet inn i diffen og låser den helt. Audi hadde(har enda kanskje?) ett lignende system på sine quattro biler på slutten av 80, begynnelsen av 90 tallet som fungerte ganske greit. Er nok quaife som er tingen for deg Må vel være mulig å få en fin pris på det ifra England nå om dagen, uten at jeg har sjekket kursen de siste to ukene hehe
NiklasJa Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 ...Vet at DTC'en tillater masse leking før den prøver å hente meg inn igjen... Det var dette jeg prøvde å svare på CrZyWiz. Hvorhvidt DTC tillater leking eller ikke før den slår inn. Hele vitsen med DTC\DSC er jo at man ikke skal få sladd. Da sier det seg selv at det blir gledesdreper for de som kjører idiot. Om jeg er idot eller ikke kan vi bare bli enige om å være uenige (jeg synes ikke dette) Og jeg er enig med deg her CrZyWiz DTC\DSC tillater ikke sladding. Tror nok ikke det opplegget der er tilgjengelig til ettermontering på vanlige gatebiler. Det gir jo også sperre på bakasklingen, ikke brems. Designen med å låse differ er veldig enkel, ser ikke problemet med ettermontering av disse på lik linje med f.eks. quaife eller kaaz. Det mest vanlige innenfor offroad og am car drag racing f.eks er rett og slett en vakum/hydraulik styr pinnebolt som blir skjøvet inn i diffen og låser den helt. Audi hadde(har enda kanskje?) ett lignende system på sine quattro biler på slutten av 80, begynnelsen av 90 tallet som fungerte ganske greit. Her har vel du jeg og Jay-O snakket om det samme hele tiden. Helt enkelt mekanisk låsing av diffen slik at den bremser/sperrer 100%.
S.Arnesen Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 Tror nok ikke det opplegget der er tilgjengelig til ettermontering på vanlige gatebiler. Det gir jo også sperre på bakasklingen, ikke brems. Designen med å låse differ er veldig enkel, ser ikke problemet med ettermontering av disse på lik linje med f.eks. quaife eller kaaz. Det mest vanlige innenfor offroad og am car drag racing f.eks er rett og slett en vakum/hydraulik styr pinnebolt som blir skjøvet inn i diffen og låser den helt. Audi hadde(har enda kanskje?) ett lignende system på sine quattro biler på slutten av 80, begynnelsen av 90 tallet som fungerte ganske greit. Her har vel du jeg og Jay-O snakket om det samme hele tiden. Helt enkelt mekanisk låsing av diffen slik at den bremser/sperrer 100%. Ok, jeg som leste litt kjapt da Trodde jay-o så etter en lsd. Det å lage ett slik system er ikke så vanskelig nei, men det å få det til å holde er vanskelig. Bare se på audi's problemer med den løsningen på 80 quatro'ene. Ypperlig tankegang, men krever mye vedlikehold. Noe jeg dessverre har vært så heldig å få lov til å gjøre flere ganger hehe Eller så har jeg sveise apparat og store bolter i garasjen jeg Jay-o, bare å ta turen innom så fikser vi full sperre
Jay-O Skrevet Januar 2, 2010 Forfatter Skrevet Januar 2, 2010 Summit selger differ som har en moment aktivert sperre (100%) som slår inn på fullt pådrag, og bremser 75% ved mindre pådrag og svinger. Husker ikke hva den heter i farten, men broderen er stamkunde hos de, så han vet det nok.
NiklasJa Skrevet Januar 2, 2010 Skrevet Januar 2, 2010 ...Bare se på audi's problemer med den løsningen på 80 quatro'ene. Ypperlig tankegang, men krever mye vedlikehold... HAHA har noen venner som er helt audi frelste. Han ene har en typ85 med låsbar senter diff og han andre en typ89 med låsbar bakdiff. Får høre hele tiden at dette systemet er skuddsikkert. Takk for den stian Summit selger differ som har en moment aktivert sperre (100%) som slår inn på fullt pådrag, og bremser 75% ved mindre pådrag og svinger. Husker ikke hva den heter i farten, men broderen er stamkunde hos de, så han vet det nok. Sjekket Summit sine sider (http://www.summitracing.com/). De selger differ der, men ikke til BMW virker det som. Fant det hvertfall ikke på siden. Få slengt over en link Jay-O, blir så nysgjerrig 75% ved mindre pådrag og 100% ved fullt pådrag. Hva slags type differensial er det? 75% hele tiden hørtes heller ikke helt optimalt ut. Min bil trenger litt tid å lære seg "feelingen" på. Hvis ikke kan den subbe litt i rundkjøringer og parkeringshus. Og levere all kraften til det dekket med minst grep, når man legger den ut. Litt vanskelig å forklare, men har med hvilket gir man ligger i og hvordan man legger ut bilen (hjulløft). Til info, min diff "Quaife Limited Slip Differential, Automatic gear-operated Torque Biasing differential" (klarte ikke oversette det til norsk). Den har 0-95% sperrevirkning og er en torsen diff.
Jay-O Skrevet Januar 2, 2010 Forfatter Skrevet Januar 2, 2010 Eaton True Track heter den Summit diffen. Mener den diffen med elektronisk låsingen er også fra Eaton. Er ennå ikke hjemme, så det må vente litt til. Quaife har en skryte annonse i nyeste BMW Car bladet der de påstår at diffene deres skal fungere perfekt sammen med DTC/DSC elektronikken. Så det begynner å se bedre og bedre ut med en slik...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå