Gå til innhold

E39 touring - nye dempere eller senkesett?


Vanilla_ninja
 Share

Anbefalte innlegg

Min 98 523ia trenger nye dempere foran, og jeg funderer på om det er noe poeng i å senke den bittelitt i forhold til originalhøyden.

Vil senking gi endrede kjøreegenskaper, eller påvirker det bare det estetiske?

Bilen brukes for tiden både som sommer- og vinterbil, men neste vinter vil den muligens bli parkert til fordel for en mindre bil med større bakkeklaring og framdrift på flere hjul. Derfor blir ikke klaring til brøytekanter og isklumper like kritisk som det er akkurat nå.

Hvis kjøreegenskapene blir merkbart bedre med litt lavere bil (uten at jeg må forsere fartshumper på skrå) vurderer jeg å senke, men hvis bare estetikken blir annerledes beholder jeg fjærene jeg har nå.

Noen som har synspunkter?

LJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 98 523ia trenger nye dempere foran, og jeg funderer på om det er noe poeng i å senke den bittelitt i forhold til originalhøyden.

Vil senking gi endrede kjøreegenskaper, eller påvirker det bare det estetiske?

Bilen brukes for tiden både som sommer- og vinterbil, men neste vinter vil den muligens bli parkert til fordel for en mindre bil med større bakkeklaring og framdrift på flere hjul. Derfor blir ikke klaring til brøytekanter og isklumper like kritisk som det er akkurat nå.

Hvis kjøreegenskapene blir merkbart bedre med litt lavere bil (uten at jeg må forsere fartshumper på skrå) vurderer jeg å senke, men hvis bare estetikken blir annerledes beholder jeg fjærene jeg har nå.

Noen som har synspunkter?

LJ

Hvis du senker ordentlig med både dempere og fjærer, vil du få en stivere lavere bil med bedre kjøreegenskaper.

Den beste løsningen er å kjøpe coilovers. Da får du forbedrede kjøreegenskaper og kan velge å ha den lav på sommeren og høy på vinteren feks.

Bare styr unna de billigste settene. Når det kommer til understell, får du det du betaler for.

Kjøper du kun senkefjærer, vil du få en lav bløt bil som tar nedi over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nødt til å skifte dempere uansett, i hvert fall foran, siden de er fulle av is og rører null og niks på seg i skikkelig kulde.

Men når du sier "bedre kjørreegenskaper", er det da snakk om merkbar forskjell i alle hastigheter, eller først når man passerer 150km/t i krappe svinger?

Litt av poenget med funksjonen er at dette er snakk om en bruks- og turbil, og den skal ikke gi alle andre på veien juling.

LJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar.

Hvis du også har noen tips til gode (ikke de beste, for jeg har litt begrenset budsjett) dempere og fjærer, samt et tips til hvor mye det er greit å senke uten at bilen skal skrape i bakken, blir jeg veldig fornøyd med hele samtalen.

På forhånd takk igjen.

LJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til en orginal bil i god stand blir ikke kjøreegenskapene så enormt mye bedre. I forhold til en utslitt bil er det jo som natt og dag med nytt understell derimot.

Husk at det også vil ha en innvirkning på komforten. Ikke alle er like happy med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar.

Hvis du også har noen tips til gode (ikke de beste, for jeg har litt begrenset budsjett) dempere og fjærer, samt et tips til hvor mye det er greit å senke uten at bilen skal skrape i bakken, blir jeg veldig fornøyd med hele samtalen.

På forhånd takk igjen.

LJ

Hvis du velger å gå for sportsdempere og senkefjærer, kan du se på bilstein sprint dempere. Når det kommer til fjærer, er Eibach og H&R gode alternativer. Eibach har en tendens til å være litt mykere enn h&r og kan derfor være et lurt valg for å bevare den gode E39 comforten.

Blandt høydejusterbare sett (coilovers), har jeg gode erfaringer med H&R monotube på E30en min. De gjør bilen stram og fin uten at den oppfører seg som en sprettball.

KW er også kjent for å lage gode coilovers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Hvis jeg ser på det siste settet: er det andre enn GS som selger det?

Prisen på Bilstein-settet er 13.250, mens H&R, som Yngve nevner, koster over 2000 mindre.

Vanligvis er det sånn at billige ting med mange funksjoner er dårligere enn dyrere ting med få funksjoner. Er det sånn her også, dvs at jeg kan forvente at H&R-settet blir fortere utslitt enn Bilstein?

LJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

Hvis jeg ser på det siste settet: er det andre enn GS som selger det?

Prisen på Bilstein-settet er 13.250, mens H&R, som Yngve nevner, koster over 2000 mindre.

Vanligvis er det sånn at billige ting med mange funksjoner er dårligere enn dyrere ting med få funksjoner. Er det sånn her også, dvs at jeg kan forvente at H&R-settet blir fortere utslitt enn Bilstein?

LJ

H&R coilovers har dempere produsert av bilstein, så jeg ser ingen grunn til at det skal bli fortere utslitt enn bilstein b12. ;)

Koed selger bilsteinsettet for kr 10.166,25, så det er nok helst GS som har satt prisen litt for høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn.

Egen vinterbil blir ikke aktuelt, viser det seg, så E39en får æren av å brukes hele året.

Coilovers blir derfor det eneste rette, siden senket bil i Trondheim på vinteren ikke funker helt feilfritt.

H&R er et alternativ, KW et annet. Noen som vet hvor sistnevnte kan skaffes?

Er det forresten noen som vet noe om Spax, som GS selger?

LJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...