Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I motorrommet i min bil (E39 520iT 1998) sitter det en dataplate fra Webasto. Vil det si at jeg har webasto i bilen min? Hvilke funksjoner har den? Med bilen fulgte det også en fjernkontroll (like stor som et visakort, men ca. 1 cm tykk med utterkkbar antenne), er denne til styring av webastoen? I disse kalde vintertider kan det være greit å finne ut om webastoen virker, driver nemlig å vurderer å kjøpe inn Defa-varmepakke til bilen...

Alle tips mottas med gleder?

Skrevet
Hei,

I motorrommet i min bil (E39 520iT 1998) sitter det en dataplate fra Webasto. Vil det si at jeg har webasto i bilen min? ja

Hvilke funksjoner har den? varmer opp kjølevannet

Med bilen fulgte det også en fjernkontroll (like stor som et visakort, men ca. 1 cm tykk med utterkkbar antenne), er denne til styring av webastoen? ja

I disse kalde vintertider kan det være greit å finne ut om webastoen virker, driver nemlig å vurderer å kjøpe inn Defa-varmepakke til bilen...

Alle tips mottas med gleder?

Skrevet

Takk for det tomerikk! Du sier bytt batteri i mottakeren, hvor sitter den? Har byttet batteri i fjernkontrolllen, men det hørtes ikke ut som om det startet opp noe når jeg trykket på startknappen.

Så den varmer opp kjølevannet, dvs. at motoren blir "litt" varmere da, slik at den ikke kaldstartes så veldig? Og kupéen blir fortere varm?

Det vil jo da egentlig si at den ikke dekker det samme som en DEFA pakke med motorvarmer og kupévarmer?

Skrevet

Hvor varmt kjølevannet blir er avhengig av hvor lenge den står på.

Webastoen varmer opp kjølevannet og en vannpumpe pumper vannet rundt i systemet. Samtidig starter kupevifta som fører varm luft, fra det nå varme kjølevennet, inn i kupeen.

Det vil si varm motor og varmt i kupeen.

Skrevet
Takk for det tomerikk! Du sier bytt batteri i mottakeren, hvor sitter den? Har byttet batteri i fjernkontrolllen, men det hørtes ikke ut som om det startet opp noe når jeg trykket på startknappen.

Så den varmer opp kjølevannet, dvs. at motoren blir "litt" varmere da, slik at den ikke kaldstartes så veldig? Og kupéen blir fortere varm?

Det vil jo da egentlig si at den ikke dekker det samme som en DEFA pakke med motorvarmer og kupévarmer?

Beklager att det ble litt uklart skrevet, det er bare i fjernkontrollen det er batteri. (den nye typen fjernkontroll er sender/mottaker). Det du kan prøve er å ta ut sikringen noen minutter for å resette Webastoen, sikring nr. 47 (og 46 om du har den). Starter den ikke da må den ha en service. obs! om batteriet holder under 11,7 volt går den ikke.

Virkemåten er som 2000 Touring skriver.

Skrevet

Webasto i seg selv bruker 32 watt på full effekt.

I tillegg så kommer sirkulasjonspumpen som bruker 14 watt.

På toppen av det hele, så må varmeapparat viften også tas med i regningen, uten at jeg vet hvor mye den trekker da.

Men kanskje 60-80 watt vil jeg anta.

Skrevet
Så det er vel da altså ikke et helt reelt alternativ til motorvarmer ved mye småkjøring, feks til og fra jobb...?

Tommelfingerregelen er å la webastoen gå like lenge som du har planer om å kjøre etterpå.

Har du 30 min til jobb, sett den til å starte 30 min før kjøreturen. Tar det 15 min å kjøre til jobb, sett den til å starte 15 min før.

Skrevet

Eller man kan kjøpe seg en Ctek XS7000 batterilader og lade batteriet hver natt.

Det gjorde jeg, kosta meg 1044,- for lader og "monterte" den selv, i bagasjerommet på høyresiden over batteriet. Kabel ut av bagasjeluken ved lading, og lukker igjen luka, fungerer utmerket!

Toppladet batteri hver dag :)

Skrevet

Da har du ikke gjort det lett nok.

Slik jeg har gjort det på min bil, så tar det meg vel ca. 30 sekunder å sette bilen på lading.

Og det er ikke tungt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...