hans191 Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Hei. Jeg tok lappen i høst og har siden lånt bilen til Mor. Men nå vil kjøpe meg egen bil og det er BMW som ligger først på lista, så jeg tenkte på å kjøpe meg en BMW mot våren, så det jeg lurer på er hvilken jeg skal kjøpe!?!. Vil ha en nokså drivsikker BMW. Er ikke ute etter noe monster-motor eller av den slags. Jeg er av den typen som kjører etter "boka" Tenkte på å kjøpe meg en modell mellom 1990 og 2000. Som sagt har lyst på en drivsikker bil så jeg lurte på om du har noen forslag til hvilken BMW jeg burde velge. PS: Det skal helst være en 3-serie. Håper på mange kloke forslag og svar Hans F.
Clerion Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 E36, om du er ute etter noe som ikke trenger all verdens vedlikehold annet enn drivstoff og olje (= Har selv hatt det som førstebil og endte opp med å kjøpeigjen en nå i høst fordi jeg var så fornøyd med den første. Prisklasse 30-100 000 (316i-325i i grei stand) Av forbruk er 4er motoren snill mens 6er`n er litt "slemmere" av 320i, 323i og 325i er det igrunn ett fett, de bruker omtrent like mye fikk jeg fortalt av en mekaniker. Utstyret er ikke TOPP på disse bilene, men de fåes med setevarme, AC, elruter, takluke og det nødvendigste. Jeg anbefaler ihvertfall E36. Har eid både 318i og 320i, meget fornøyd med begge, mye av det som sies om 318i er bare sprøyt, min gikk utrolig godt og tålte juling. Den kokte to ganger pga luft i kjølesystemet og tålte det fint. Bare å spørre om det er noe så skal jeg prøve å svare, hvis ikke jeg kan er det andre her som kan. Velkommen til forumet og lykke til med jakten på førstebil (=
Diesel power Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Du sier ikke hva pris du tenkte på, men jeg tror kanskje at en E36 coupe 318is eller 320i hadde vært noe for deg i utgangspunktet. Jeg mener at en god og dokumentert historie på bilen er mye viktigere en selve km stand, og kanskje spesielt for en førstebil. Det er alt for mange førstekjøpere som kjøper katta i sekken og blir sittende med en nærmest farlig bil og ett lass med regninger de ikke klarer å betjene. Jeg antar at du kanskje fortsatt er skole elev? Og da blir dette enda viktigere. Sørg for at noen sakyndige, aller helst BMW verksted får gå over bilen. Få dem spesilet til å se etter skjult rust. Gå heller ikke automatisk etter den bilen som koster deg 5000,- mindre i innkjøp, det kan hende at den dyreste viser se å være langt billigere bare noen dager senere (Rep ) Ofte KAN hvem som selger bilen gi deg en indikasjon på hva tilstand bilen er i. Handler du av en kar med litt peng som trenger å få ryddet garrasjen for plass til en annen bil så kan denne bilen vise å være påkostet mere og bedre vedlikehold en hva en (unnskyld) skole elev kan klare. Hvis du derimot har litt peng, er ung og ønsker å skille deg litt ut kan jo denne være ett alternativ, uten at jeg har kjennskap til tilstand på akkurat denne da? http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20359206 Men den skiller seg ut og ser ganske bra ut på bilder ihvertfall, så ikke glem en skikkelig sjekk uansett
Erebus Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Ville vurdert en E34 istedenfor en E36. E36 er etter min mening gode biler, men siden de er så ettertraktede mener jeg at man betaler et premium for dem! E34 er bedre lydisolert, bedre komfort og bedre bygd! 1995 BMW 540i-6 manuell - 249.000 KM | orginal ikke ombygd | 80.000 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19606859
Ron Jeremy Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Jeg tror også jeg ville anbefalt deg E34, en sen facelift model av 525/520i må jo bli bra. 94/95 model med skinn og litt utstyr, og av mange hevdet å være den beste BMW noensinne bygd. Her får du mer for pengene enn en tilsvarende E36, ser kanskje ikke like moderne ut som en E36 men, du får mer kvalitet. Alternativet ville vært om kr var der, å kjøpe en 98-00 316/318i av E46 modellen. Disse ligger vel på ca 80 i disse dager, en mer moderne bil på alle måter enn de jeg nevnte over her. Men først må vi vite budsjettet ditt...
bmwkizn Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Jeg har hatt flere E34 og E36. Og jeg syns E36 er MYE bedre biler å kjøre enn E34. e36 føler mye "nyere" ut etter min smak Pluss at de SER nyere ut i linjene også men det er nok en smaksak
Mexos Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Jeg vil anbefale å finne en E46 316I med lavest mulig km stand og gjerne litt utstyr.
bue Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Ta en titt på min da, ligger link i signaturen.. Nettopp kjørt opp selv, og synes denne er utrolig god å kjøre.. Samtidig så ser den jo ikke så verst ut heller
gaasen Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Jeg vil anbefale å finne en E46 316I med lavest mulig km stand og gjerne litt utstyr. Er uten tvil enig med deg!! e46 316 eller 318 er garantert det beste valget av 3-serie. Og helst med lav km. Grei på forbruk, lite feil og ok på fordsikring. Dette er driftsikre biler, som er VESENTLIG bedre bade å kjøre og generell opplevelse enn e36. Har god erfaring med både e36 og e46, (eid 5-10 bilder av begge typene). Disse bilene får du kjøpt for 50-100.000 Tipper ca 70-80.000 for en som er i go stand.
Torek Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Hvorfor anbefaler dere å kjøpe en bil uten motor som førstebil? Edit: Hvis dere gjør det pga. at den normalt sett er kjørt snillere og er billigere å forsikre kan jeg skjønne det, men jeg ville anbefalt en bil med litt motor. Minst 320 hvis det er snakk om E46.
E46-driver Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Det er fordi forsikringsselskapene skal ha MASSE kr av 18 åringer om det er større motor enn en moped i et kjøretøy.
Torek Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Det er fordi forsikringsselskapene skal ha MASSE kr av 18 åringer om det er større motor enn en moped i et kjøretøy. Edit: Hvis dere gjør det pga. at den normalt sett er kjørt snillere og er billigere å forsikre kan jeg skjønne det, men jeg ville anbefalt en bil med litt motor. Minst 320 hvis det er snakk om E46.
Rannem Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Hei! Hadde samme dilemma som deg i sommer. Skulle ta lappen og valg av bil stod for tur Jeg lette etter E46, men gikk for bort ifra det. Grunnen til dette var at budsjettet mitt stoppet på 60 000. I tillegg ville jeg ha litt penger i bakhånd om noe skulle skje. E46 til 60 000 er ikke å anbefale etter min mening. De har både gått langt og har lite utstyr, men har du penger nok er jo ikke dette noe problem. For min del falt valget på en E36 318i Touring. Liker god plass og 1 person i stasjonsvogn får godt rom! Synes absolut ikke at 1.8 er direkte slapt. Har kjørt samme bil med nesten tilsvarende utstyr, men med 1.6. Dette var utrolig slapt i forhold. Derfor valgte jeg 1.8 fremfor 1.6. En annen grunn til at jeg valgte E36 var tilgangen på ekstrautstyr kontra E46. Er du glad i utstyr som sportseter i skinn, digital AC, takluke, kjørecomp, varmeseter, 4 el-vinduer og ikke minst FULL M-PAKKE (inkl. m-tech understell) går du for E36. Grunnen til dette er at E46 med utstyr ligger myye høyere i pris. Kjøper du tilsvarende bil som jeg har, til ca 60 000 vil du få med det meste av godsaker som var mulig å få på disse bilene. Tror du blir MYE mer fornøyd med dette enn en sliten E46 med stoffseter, uten AC og som er lik ALLE andre E46 som er der ute. Skal du ha E46 vil jeg anbefale deg pris nærmere 100 000
Hawkon88 Skrevet Januar 7, 2010 Skrevet Januar 7, 2010 Ta med i beregningen at e34 er mye mer kollisjonsikker enn e36? e36 lider ofte og av subframedisaster som gjør bilen til et vrak hvis det ikke oppdages tidlig nok. Naf utfører gode tester, de sjekker for tidligere lakkeringer/opprettinger og andre ting du ikke er i stand til å sjekke selv, uten å ta diverse utstyr. Kjøpstesten deres koster vel 2-2500kr, men er aboslutt verdt pengene for å være sikker på å ikke kjøpe katta i sekken. Nekter selger dette, ville jeg letet videre da det i mine øyne er et sikkert tegn på "skjulte feil". Denne testen har reddet meg fra katta i sekken. Skal du ha 1,6 eller 1,8liters motor, styr unna m40 (opp til 93?) pga mye problemer. Det som gir kanskje best utseende er kule felger, men jeg ville valgt annet utstyr før felger- pga de er så billige å oppgradere senere hvis du ikke har råd med en gang. Dette gjelder og stereo, med mindre det er harman/kardon eller annen orginal lydpakke fra bmw. Sjekk også når registerreimen må byttes hvis det er 4syl motor. Dekk er også en vesentlig kostnad å ta med. bytte av reg reim og 2sett med nye dekk utgjør fort 10 000kr. Så billigste bil kan fort bli dyrest. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå