BmMm3 Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 Trenger litt hjelp her. Har ikke orginalt Xenon i en E90, og lurer da på følgende. Går det da ann å sette inn grøftelys, legge ledning via batteriet og så dra en ledning gjenom torpedoveggen for så å lage en egen bryter til grøftelysene eller blir det feil i spenning her? Dersom dette går, vil det da gå ann å koble til Ettermonteringskitt for Xenon i grøftelysene eller blir dette vanskeligere ? Takker for svar her =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clerion Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 Får vel ettermonteringssett for grøftelys også? (= https://www.koed.no/2.1.asp?katstate=ny ... anker_5865 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmMm3 Skrevet Januar 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2010 Ja, klar over det, men poenget er om det går ann å koble til Grøftelysene på "stjelestrøm med bryter" fra batteriet ;p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 regner nå med orginale tåkelys (endten det er xenon eller ei) også drives av 12V så det skulle jo ikke bli noe problem. Vet ikke hvor ballast-pakkene (ballast/trafo osv) for orginal xenon er montert men ballast-pakkene fødes nå av 12V orginalt også. btw, Sjekk hvor mye effekt ettermontermings settene krever før du trekker ledninger da, så du trekker store nok ledninger. Men mener det stilles tre krav for å få xenon godkjent. men dette gjelder vel ettermontering i hovedlykter og det er mulig dette ikke gjelder for tåkelys. Uansett: Automatisk nivåregulering Spyling på lyktene Xenongodkjent reflektor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 jeg har vært med å montere orginale grøftlys på en bmw E30. serie koblet de for å spare ledning. la bryter inne. en ledning ut til venstre grøftlys. derfra til høyre. fra høyre lys til batteri. og fra batteri og inn til bryter. men da går begge lys om en pære ryker siden kretsen blir brutt. vi brukte ikke sikkring eller noe. men det kan kanskje være lurt. husk og skru de av når du forlater bilen da. ellers blir batteriet tomt. får jo ikke varsel at de er på. og kjør IKKE med de samtidig som nærlys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 jeg har vært med å montere orginale grøftlys på en bmw E30. serie koblet de for å spare ledning. la bryter inne. en ledning ut til venstre grøftlys. derfra til høyre. fra høyre lys til batteri. og fra batteri og inn til bryter.men da går begge lys om en pære ryker siden kretsen blir brutt. vi brukte ikke sikkring eller noe. men det kan kanskje være lurt. husk og skru de av når du forlater bilen da. ellers blir batteriet tomt. får jo ikke varsel at de er på. og kjør IKKE med de samtidig som nærlys. hadde du 6volt pærer da eller? hvis ikke så lyste de nok ikke bra om du koplet de i serie. du koplet de nok i paralell, men bare via ene lykta, dvs + fra bryter\rele til + på ene lykta så derfra til + på neste lykt, minus tas bare til kaross. ryker en pære så lyser den andre ennå seriekopling er + fra bryter\rele til + på ene lykta så minus fra dne lykta til + på neste lykt, så minsu på den lykta til kaross. da får man 6volt på hver lykt, men om en ryker så slokker begge seriekopling er noe helt annet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 Usedvanlig tykk tåke der du bor? Siden du behøver så sterkt lys i tåke.. ; ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 ja. og vi la ledningene som jeg sa. bryter - lykt - lykt - batteri - bryter. fra - på ene lykta til + på neste. syns ikke det ble dårlig lys. og ja. den begge slukker om 1 påre ryker. altså seriekoblet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 ja. og vi la ledningene som jeg sa. bryter - lykt - lykt - batteri - bryter. fra - på ene lykta til + på neste. syns ikke det ble dårlig lys. og ja. den begge slukker om 1 påre ryker. altså seriekoblet. må bare spørre, hvorfor? spare ledninger er det ikke, siden bruker like mye på å kople vanlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 verken jeg eller han som eide bilen var elektrikere. vi tenkte paralell eller serie. da var serie enklest siden vi tenkte paralell var tungvindt og vi måtte dra dobbelt opp med ledninger fra bryter. dette var mange år siden og vi sto ute kl 3 på natten og monterte med veldig begrenset tilgang på ledninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 verken jeg eller han som eide bilen var elektrikere. vi tenkte paralell eller serie. da var serie enklest siden vi tenkte paralell var tungvindt og vi måtte dra dobbelt opp med ledninger fra bryter. dette var mange år siden og vi sto ute kl 3 på natten og monterte med veldig begrenset tilgang på ledninger. hehe , er elektriker så lurte bare på hvorfor du løste det sånn men fungerer det og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 jada. virket veldig bra hehe. den bilen var full av reserve løsninger. eieren ga F i det meste angående bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 Det ligger vel antagligvis ledninger til grøfte-/tåkelys originalt i bilen, så da løser du monteringen ved å kjøpe tåkelys, bryter og en sikring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 den vi kobla i var det bryter i. men funket ikke med den. og jag var på bmw med in E38 og spørte om en ledning som lå bak på venstre siden i bagasjen bak dekselet. lurte på om det var lakt opp til navigasjonen eller no. da sa de at bmw ikke la opp ledninger til utstyr som ikke var i bilen. men mulig han ikke hadde peiling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet Januar 14, 2010 Share Skrevet Januar 14, 2010 den vi kobla i var det bryter i. men funket ikke med den. og jag var på bmw med in E38 og spørte om en ledning som lå bak på venstre siden i bagasjen bak dekselet. lurte på om det var lakt opp til navigasjonen eller no. da sa de at bmw ikke la opp ledninger til utstyr som ikke var i bilen. men mulig han ikke hadde peiling. Satte du i sikring til tåkelys i sikringsboksen? Det varierer litt fra modell til modell og fra år til år, men på min e34 520i ligger det klart ledninger til grøftelys forran, og til temperaturføler for kjørecomputer. Den har også ledninger for ettermontering av elektriske vinduer bak. Plug and play. Ledningen i bagasjen din var gjerne til cd-veksler? Du kunne få "klargjort for cd-veksler" som ekstrautstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå