Gå til innhold

Koble/Jukse til Grøftelys


BmMm3
 Share

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her.

Har ikke orginalt Xenon i en E90, og lurer da på følgende.

Går det da ann å sette inn grøftelys, legge ledning via batteriet og så dra en ledning gjenom torpedoveggen for så å lage en egen bryter til grøftelysene eller blir det feil i spenning her?

Dersom dette går, vil det da gå ann å koble til Ettermonteringskitt for Xenon i grøftelysene eller blir dette vanskeligere ?

Takker for svar her =) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner nå med orginale tåkelys (endten det er xenon eller ei) også drives av 12V så det skulle jo ikke bli noe problem. Vet ikke hvor ballast-pakkene (ballast/trafo osv) for orginal xenon er montert men ballast-pakkene fødes nå av 12V orginalt også.

btw, Sjekk hvor mye effekt ettermontermings settene krever før du trekker ledninger da, så du trekker store nok ledninger. :)

Men mener det stilles tre krav for å få xenon godkjent. men dette gjelder vel ettermontering i hovedlykter og det er mulig dette ikke gjelder for tåkelys. Uansett:

Automatisk nivåregulering

Spyling på lyktene

Xenongodkjent reflektor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært med å montere orginale grøftlys på en bmw E30. serie koblet de for å spare ledning. la bryter inne. en ledning ut til venstre grøftlys. derfra til høyre. fra høyre lys til batteri. og fra batteri og inn til bryter.

men da går begge lys om en pære ryker siden kretsen blir brutt.

vi brukte ikke sikkring eller noe. men det kan kanskje være lurt.

husk og skru de av når du forlater bilen da. ellers blir batteriet tomt. får jo ikke varsel at de er på.

og kjør IKKE med de samtidig som nærlys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært med å montere orginale grøftlys på en bmw E30. serie koblet de for å spare ledning. la bryter inne. en ledning ut til venstre grøftlys. derfra til høyre. fra høyre lys til batteri. og fra batteri og inn til bryter.

men da går begge lys om en pære ryker siden kretsen blir brutt.

vi brukte ikke sikkring eller noe. men det kan kanskje være lurt.

husk og skru de av når du forlater bilen da. ellers blir batteriet tomt. får jo ikke varsel at de er på.

og kjør IKKE med de samtidig som nærlys.

hadde du 6volt pærer da eller?

hvis ikke så lyste de nok ikke bra om du koplet de i serie.

du koplet de nok i paralell, men bare via ene lykta, dvs + fra bryter\rele til + på ene lykta så derfra til + på neste lykt, minus tas bare til kaross. ryker en pære så lyser den andre ennå

seriekopling er + fra bryter\rele til + på ene lykta så minus fra dne lykta til + på neste lykt, så minsu på den lykta til kaross. da får man 6volt på hver lykt, men om en ryker så slokker begge

seriekopling er noe helt annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. og vi la ledningene som jeg sa. bryter - lykt - lykt - batteri - bryter. fra - på ene lykta til + på neste. syns ikke det ble dårlig lys. og ja. den begge slukker om 1 påre ryker. altså seriekoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. og vi la ledningene som jeg sa. bryter - lykt - lykt - batteri - bryter. fra - på ene lykta til + på neste. syns ikke det ble dårlig lys. og ja. den begge slukker om 1 påre ryker. altså seriekoblet.

må bare spørre, hvorfor?

spare ledninger er det ikke, siden bruker like mye på å kople vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verken jeg eller han som eide bilen var elektrikere. vi tenkte paralell eller serie. da var serie enklest siden vi tenkte paralell var tungvindt og vi måtte dra dobbelt opp med ledninger fra bryter.

dette var mange år siden og vi sto ute kl 3 på natten og monterte med veldig begrenset tilgang på ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verken jeg eller han som eide bilen var elektrikere. vi tenkte paralell eller serie. da var serie enklest siden vi tenkte paralell var tungvindt og vi måtte dra dobbelt opp med ledninger fra bryter.

dette var mange år siden og vi sto ute kl 3 på natten og monterte med veldig begrenset tilgang på ledninger.

hehe :P, er elektriker så lurte bare på hvorfor du løste det sånn :P

men fungerer det og :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den vi kobla i var det bryter i. men funket ikke med den.

og jag var på bmw med in E38 og spørte om en ledning som lå bak på venstre siden i bagasjen bak dekselet. lurte på om det var lakt opp til navigasjonen eller no. da sa de at bmw ikke la opp ledninger til utstyr som ikke var i bilen.

men mulig han ikke hadde peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den vi kobla i var det bryter i. men funket ikke med den.

og jag var på bmw med in E38 og spørte om en ledning som lå bak på venstre siden i bagasjen bak dekselet. lurte på om det var lakt opp til navigasjonen eller no. da sa de at bmw ikke la opp ledninger til utstyr som ikke var i bilen.

men mulig han ikke hadde peiling.

Satte du i sikring til tåkelys i sikringsboksen?

Det varierer litt fra modell til modell og fra år til år, men på min e34 520i ligger det klart ledninger til grøftelys forran, og til temperaturføler for kjørecomputer. Den har også ledninger for ettermontering av elektriske vinduer bak.

Plug and play. ;)

Ledningen i bagasjen din var gjerne til cd-veksler? Du kunne få "klargjort for cd-veksler" som ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...