Gå til innhold

Bruk av webasto og tidsur

Alpejohn
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Fant ut at jeg hadde webasto på nye bilen min i går :D Noe jeg ikke var klar over.

Vet at det fins en fare for at den kan sote slik at den ikke vil starte.

Hvordan skal man bruke denne for å forhindre at dette ikke skjer?

Og hvordan fungerer tidsuret?

Er det slik at vis jeg taster inn 07:00, så starter webastoen kl 07:00, eller er bilen ferdig oppvarmet kl 7?

Om den starter kl 7, hvor lenge bør den stå og gå for at den skal tine om det er minus grader? :)

Og når jeg da kommer og skal starte, må jeg da slå den av på menyen på navi skjermen da?

Har mange spørsmål nå, så er nåk ikke siste post fra meg med kanskje dumme spørsmål :) Har en del å finne ut på nye bilen :) Forøverig drømme bilen min! 530dat 03 mod med mye M-utstyr :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å la Webasto gå i minimum 10 min når jeg bruker tidsuret, for å prøve å forhindre soting.

Hvis du setter den til å starte kl 0700 så starter den da, og går i maks 30 minutter før den slår seg automatisk av. (Det er mulig at den går lenger ved kalde temperaturer, slik som under -20)

Hvor lenge du vil at den skal gå er veldig avhengig av hvor varmt du vil at det skal være. Men sånn ca. kan man si at 20 min er varmt nok, fra -5 til -13.

Men det finner du fort ut av selv.

Når du starter bilen, så vil Webasto enten slå seg av, avhengig av hvor varm motoren din er, eller så vil den fortsette å gå til motoren er varm nok. Trenger ikke å gjøre noe annet.

Å husk!

Bruker du Webasto i 20 min, så kan det være veldig greit på kjøre i 20 min for å lade batteriet tilstrekkelig i forhold til hva du har brukt. Bruker du Webasto i 15 min, så kjører du i 15 min. Eller du kan kjøpe deg batteri lader og bruke det hver kveld når du parkerer.

(det gjør jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men sikkert kjekt å vite for det siden dere først nevner soting;

Jeg har nettopp hatt min inne til overhaling, og det kostet den nette sum av i underkant av 6000 inkl ny stift og "et-eller-annet" inne i brennkammeret/boksen. Min var så sotet at den ikke tente, og følgelig heller ikke virket (duret i 20-30 sek. før den stoppet).

Hadde den hos min lokale BMW Stenshagen som ikke kunne annet enn å konstatere feil på enheten og/eller "får ikke kontakt med brenneren", men siden de ikke selger deler til Webasto kunne de kun tilby hele brenneren til den nette sum av 12.000,- :?

Leverte bilen på et elektrodieselverksted som skrudde den ut, plukket den fra hverandre, fikset og satte den tilbake. 4 timer + deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for god beskrivelse, og tips :)

Har en slik ctec lader, så kaldt inteligent lader 8) Får dra ei ledning ut av soveroms vinduet eller noe da.. Om der ikke er noen konatkt :) Kjører bare i ca 10 min til jobb. Men er vel nåk å lade av og til og? Er det ikke slik at den stopper og vil ikke starte om batteri spenningen er for lav? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Den styrer det selv, men det er på nød og neppe at motoren starter om Webasto ovnen må stoppe pga for lite strøm/volt.

Du har ikke SÅ mye strøm igjen på batteriet ditt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Den styrer det selv, men det er på nød og neppe at motoren starter om Webasto ovnen må stoppe pga for lite strøm/volt.

Du har ikke SÅ mye strøm igjen på batteriet ditt da.

Får passe på og lade av og til da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...