Gå til innhold

Oppgraderer anlegget i E39, trenger litt tips og hjelp

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal til å oppgradere anlegget i min E39 touring.

Da har jeg et par ting som jeg lurer litt på, som jeg skulle hatt et svar på, noe jeg håper dere som har gjort dette før kan svare på :)

1:

Jeg har pro navi og 6 cd veklser, ikke noe hifi greier. (Det sitter ingen forsterker bak cd veksleren på venstre side, ingen på høyre siden, har ikke sett noe under gulvet helder). Har jeg forsterker?

2:

Jeg skal kjøpe en 4-kanals forsterker av blaupunkt typen. Da trenger jeg noe kabler og overganger.

Om jeg ikke har forsterker, da trenger jeg disse kablene (?):

-Overgang (Denne kobles da bak på navi? Mellom navi og forsterker kabel?):

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6449&katid=580&mid=m436&id=&vn=736

-Og så må jeg vel ha denne (Som fungerer som "signalkabel", fra navi og bak til forsterker?)

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=6444&katid=92&mid=m436&vn=736

3:

Jeg har bluethoot handsfree, og lyden kommer ut fra høytalerene. Slik jeg har forstått det, har den ene i førerdøra(?) dobbelspole. For å beholde lyden fra handsfree, må jeg koble på en ekstern HF høytaler.

Må jeg da strekke kabel ut fra døra og inn i bilen for å koble på HF høytaler? Eller er det en annen plass jeg kan koble på denne, og slippe og ta ledningen inn i døra?

4:

Hvilken side bør jeg instalere forsterkeren, på venstre side, bak cd veksler?

Eller på høyre side over batteriet (Det blir da veldig lett med strøm kabler, men kan kanskje bli plaget med støy)?

Kommer til og spørre mer i denne tråden om jeg kommer på noe :)

Mvh,

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsterker bak, ligger på venstre side rett foran reservehjulet. Her kobler du på evt din Blaupunkt forsterker.

Bor du på østlands området burde du heller tatt en tlf til Audio-Art/Kjetil for tips/hjelp. Kan sakene sine og har oppgradert en drøss E39'er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsterker bak, ligger på venstre side rett foran reservehjulet. Her kobler du på evt din Blaupunkt forsterker.

Bor du på østlands området burde du heller tatt en tlf til Audio-Art/Kjetil for tips/hjelp. Kan sakene sine og har oppgradert en drøss E39'er :)

Der sitter et deksel på venstre side fren om reservehjulet, men ser ikke ut som det er plass til noe forsterker der da :? Men har ikke sjekket, så skal gjøre det for å være sikker :)

Bor i møre og romsdal. :) Men da trenger jeg ikke den lange "signalkabelen" fra navi og bak? Og dermed sparer 1000,- :)

Da er det kun nødvendig med overgang? Skal denne kobles mellom ledningen bak, og forsterker eller? :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU kobler den mellom forsterker og ledninger til høytallere. Du trenger ikke remote kabel da den er digital så den skrur seg selv av på etter som den får signal. Kan være lurt å legge opp egen power fra batteri + sikring.

Forsterkeren skal ligge der om du kun har vanlig stereo utgave. Har du Harman Kardon er det anderledes for eks.

Legger du ned baksetene kan du skru ut deksel mellom den plata du tar ut og baksetet. Der har du plass til å legge forsterker. Mulig du må ha den kabelen uansett, men mener det fins en kort og en lang. Burde få bra tilbud om du ringer bilradiospesialiste, tror de har noen gode priser om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal kobles inn bak på forsterkeren som er bak i bilen. På forstereken som er i bilen så har du en BMW plugg som du tar av, her kobler du inn Blaupunkt kabelen i mellom.

Navi foran er kun en skjerm og kassette/cd spiller. Er ikke forsterker i den.

Er usikker på om den ene kabelen du får med er nok, tror den kan bli litt kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må ha denne i tillegg. Denne som har de korrekte tilkoblingene inn i Blaupunkt forsterkeren. Den andre kabelen er for å koble deg innpå BMW sin kabel/kontakter.

2,5M kabel:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

BMW overgangen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du må ha denne i tillegg. Denne som har de korrekte tilkoblingene inn i Blaupunkt forsterkeren. Den andre kabelen er for å koble deg innpå BMW sin kabel/kontakter.

2,5M kabel:

BMW overgangen:

Så dvs. at jeg trenger overgangen, og den andre lange kabelen.

Men må jeg dra denne lange kabelen frem til spilleren? Eller skal den kun gå fra kontakten som nå går inn på orginal forsterkeren, til den nye forsterkeren?

Forstår ikke helt hva som skal kobles på denne overgangen :oops:

Trodde at jeg bare trengte den overgangen, så tok jeg ut orginal forsterkeren, og monterte den nye, og plugga mellom overgangen så var alt i orden :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du må koble den inn på original forsterker. Den originale er også FM radio.

Så rent praktisk blir den koblet slik: Original forsterker->Blaupunkt->Høytaller.

Du trenger ikke koble noe forann og du må ha begge kablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du må koble den inn på original forsterker. Den originale er også FM radio.

Så rent praktisk blir den koblet slik: Original forsterker->Blaupunkt->Høytaller.

Du trenger ikke koble noe forann og du må ha begge kablene.

Ok, da skjønner jeg :) Og den 2,5m kabelen gjør det mulig å forflytte forsterkeren dit du vil i bagasjerommet?

Da trenger jeg vertfall ikke 5 meter :)

Radio/forsterker i ett, ja da forstår jeg det og, ble sagt at radio boksen lå ved sidnav stepphjulet. :)

Takk for tolmodigheten og forklaringen 8)

Da skal jeg bestelle forsterker og ledninger nå med en gang :)

Er det noen som vet om det fins bedre en orginale høytalere, som har dobbel spole?

Vil helst ha HF lyden slik den er ogrinal :?:) Har ikke funnet noen enda :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enkelt koble på en handsfree høytaller fra et gammelt nokia sett for eks på høyre side foran. Jeg fikk det gjort. Er bare å ta 2 kabler ut i døra. Kan finne fargen på dem for deg.

Jeg bytta også høytallere foran på E39en min. Gjør susen det med ny forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enkelt koble på en handsfree høytaller fra et gammelt nokia sett for eks på høyre side foran. Jeg fikk det gjort. Er bare å ta 2 kabler ut i døra. Kan finne fargen på dem for deg.

Jeg bytta også høytallere foran på E39en min. Gjør susen det med ny forsterker.

Ja, jeg har en slik "boks" med høytaler i som kommer fra et HF sett.

Men jeg må da strekke kabelen inn i døren? Er det ikke mulig å koble den på før døren? :)

Enkleste hadde vært å brukt normale høytalere ja, men blir lyden like god i HF høytaleren som i døren? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner den før døren å ja :) Men ligger da inni en slags strømpe med kabler tror jeg.

Hm. Det kan jo bli vrient å finne.

Er det enkelt å dra kabler ut i døra på disse bilene? :)

EDIT:

Da er blaupunkt forsterker og kabler bestilt :D Gleder meg alle rede til montering! Ingen ting som er gøyere en å montere anlegg i en ny bil :D[-o<:mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...