Michaelw Skrevet Januar 28, 2010 Share Skrevet Januar 28, 2010 Hei! Har lenge gått rundt og tenkt på og kjøpe meg en E28 eller E34, men da lurer jeg på følgende: Tar E28 først Hva er forskjelden på en 518 vs 520, 525, 528 etc (unntatt motoren da ) Forskjellige bremser, fjører osv? Ser at det er mange 518 ute på nettet, men jeg vil jo ha 6-er lyden, og helst med litt futt i.. Derfor tenkte jeg på hva jeg må bytte hvis jeg kjøper en 518 og setter inn en 528 motor eller 535, etc Og hvor er de tingene jeg må være mest obs på ved kjøp av E28? E34 Hva er forskjelden på 518, 520 etc her? Samme gjelder som ved kjøp av E28. Skal ha en 6-er og med litt futt i Og hvor er de tingene jeg må være mest obs på ved kjøp av E34? Noen årsmodeller som er "bedre" en andre? Takk for hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Januar 28, 2010 Share Skrevet Januar 28, 2010 Når det gjelder E34 så er mitt råd å styre unna 518i hvis du kan. Den bilen er rett og slett litt i tyngste laget for den motoren. De første årgangene av E34 518i hart dessuten M40-motor, og den er ikke BMW sitt beste produkt. Den ble vel avløst av M43 i 94 tror jeg. Men tolker jeg innlegget ditt riktig så er vel motorbytte aktuelt for deg likevel. Generelt så er det bedre jo nyere bilen er. Det største skillet kom likevel i 91. Da fikk 520i og 525i 24v motor med regkjede. Effekten økte fra 129/170hk (M20) til 150/192hk M50). Året etter forsvant storsekserne (M30-maskinene). De ble erstattet av V8-maskiner på 3 og 4 liter. (M60). Førstnevnte er ikke å anbefale. Ikke noe raskere enn 525i 24v. En E34 sin største fiende er rust. Ellers er klassiske "feil" ting som forbruk av foringer i understell, defekt sentrallås, dødgang på ratt, pixelfeil etc. Totalt sett er det likevel solide biler. Noe av det bedre BMW har laget. Forskjeller i understell mellom de forskjellige motorvariantene er jeg ikke sikker på, men du kan jo forske litt på det selv på http://www.realoem.com Du kan også lese litt om E34 på http://www.autopower.se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michaelw Skrevet Januar 28, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2010 Når det gjelder E34 så er mitt råd å styre unna 518i hvis du kan. Den bilen er rett og slett litt i tyngste laget for den motoren. De første årgangene av E34 518i hart dessuten M40-motor, og den er ikke BMW sitt beste produkt. Den ble vel avløst av M43 i 94 tror jeg. Men tolker jeg innlegget ditt riktig så er vel motorbytte aktuelt for deg likevel.Generelt så er det bedre jo nyere bilen er. Det største skillet kom likevel i 91. Da fikk 520i og 525i 24v motor med regkjede. Effekten økte fra 129/170hk (M20) til 150/192hk M50). Året etter forsvant storsekserne (M30-maskinene). De ble erstattet av V8-maskiner på 3 og 4 liter. (M60). Førstnevnte er ikke å anbefale. Ikke noe raskere enn 525i 24v. En E34 sin største fiende er rust. Ellers er klassiske "feil" ting som forbruk av foringer i understell, defekt sentrallås, dødgang på ratt, pixelfeil etc. Totalt sett er det likevel solide biler. Noe av det bedre BMW har laget. Forskjeller i understell mellom de forskjellige motorvariantene er jeg ikke sikker på, men du kan jo forske litt på det selv på http://www.realoem.com Du kan også lese litt om E34 på http://www.autopower.se Ok, takk for MYE nyttig ;D 518 skal jeg ikke ha! I mine øyne skal en skikkelig BMW ha 6 sylindre var og titta på de sidene du sendte der, ser ut til av det var trommelbremser på noen av 518, og noen med skiver, avhengi av motor type og årsmodell, greit og vite Ser jo eegentlig ut til at 91 er den optimale E34 alderen da Kan jo være noe og ha i bakhodet hvis jeg skal ut og handle Men er det noen spessielle steder E34 ruster? (Etter erfaring med Corvette har jeg funnet ut at det er ett spessielt punkt på rammen som ruster først og som er kritisk) Noen slike punkter på E34? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Januar 28, 2010 Share Skrevet Januar 28, 2010 Ser Cosmo bomma litt med effektøkningen på en B20 motor, den gikk ifra 129 til 150, ikke helt opp til 170 (2.2 520i med 170hk kom først på E39) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Januar 29, 2010 Share Skrevet Januar 29, 2010 Ser Cosmo bomma litt med effektøkningen på en B20 motor, den gikk ifra 129 til 150, ikke helt opp til 170 (2.2 520i med 170hk kom først på E39) heller du som misforstod. han mente nok 520\525i med m20 så 520\525 med m50 m20 2.0 har 129hk og 2.5 har 170 m50 2.0 har 150 og 2.5 har 192hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Januar 29, 2010 Share Skrevet Januar 29, 2010 Ok, takk for MYE nyttig ;D 518 skal jeg ikke ha! I mine øyne skal en skikkelig BMW ha 6 sylindre var og titta på de sidene du sendte der, ser ut til av det var trommelbremser på noen av 518, og noen med skiver, avhengi av motor type og årsmodell, greit og vite Ser jo eegentlig ut til at 91 er den optimale E34 alderen da Kan jo være noe og ha i bakhodet hvis jeg skal ut og handle Men er det noen spessielle steder E34 ruster? (Etter erfaring med Corvette har jeg funnet ut at det er ett spessielt punkt på rammen som ruster først og som er kritisk) Noen slike punkter på E34? vel, ang. rust bør du ihvertfall sjekke bakkanten på kanalene på biler med takluke, da drainet på takluka kommer ut inni kanalen, hvor vannet så skal renne ut i jekkfestet. (ikke helt gjennomtenkt spør du meg) samt kanten på bagasjeromsluka over skiltet. her kan det komme rust innenfra. ellers har du jo de vanlige stedene som kanaler, falser på dørene, under lister osv. hva slags prisklasse hadde du tenkt deg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michaelw Skrevet Januar 29, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2010 Ok, takk for MYE nyttig ;D 518 skal jeg ikke ha! I mine øyne skal en skikkelig BMW ha 6 sylindre var og titta på de sidene du sendte der, ser ut til av det var trommelbremser på noen av 518, og noen med skiver, avhengi av motor type og årsmodell, greit og vite Ser jo eegentlig ut til at 91 er den optimale E34 alderen da Kan jo være noe og ha i bakhodet hvis jeg skal ut og handle Men er det noen spessielle steder E34 ruster? (Etter erfaring med Corvette har jeg funnet ut at det er ett spessielt punkt på rammen som ruster først og som er kritisk) Noen slike punkter på E34? vel, ang. rust bør du ihvertfall sjekke bakkanten på kanalene på biler med takluke, da drainet på takluka kommer ut inni kanalen, hvor vannet så skal renne ut i jekkfestet. (ikke helt gjennomtenkt spør du meg) samt kanten på bagasjeromsluka over skiltet. her kan det komme rust innenfra. ellers har du jo de vanlige stedene som kanaler, falser på dørene, under lister osv. hva slags prisklasse hadde du tenkt deg? Ok, takk for det tipset ;D Hmm, pris.. 10 - 30 tenker jeg Hva pleier en relativt strøken 525 og ligge på da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Januar 29, 2010 Share Skrevet Januar 29, 2010 Ser Cosmo bomma litt med effektøkningen på en B20 motor, den gikk ifra 129 til 150, ikke helt opp til 170 (2.2 520i med 170hk kom først på E39) heller du som misforstod. han mente nok 520\525i med m20 så 520\525 med m50 m20 2.0 har 129hk og 2.5 har 170 m50 2.0 har 150 og 2.5 har 192hk Det stemmer. Men ser at jeg skrev det litt upresist, så lett å misforstå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André78 Skrevet Januar 29, 2010 Share Skrevet Januar 29, 2010 Generelt så er det bedre jo nyere bilen er. Det største skillet kom likevel i 91. Da fikk 520i og 525i 24v motor med regkjede. Effekten økte fra 129/170hk (M20) til 150/192hk M50). Året etter forsvant storsekserne (M30-maskinene). De ble erstattet av V8-maskiner på 3 og 4 liter. (M60). Førstnevnte er ikke å anbefale. Ikke noe raskere enn 525i 24v. Må forsvare bilen min litt her, hehe.. 525i 24V har 0-100 tid på 8,6 sek, toppfart 230km/t (manuell) 530i V8 har 0-100 tid på 7,7, toppfart 235 km/t (manuell) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Januar 29, 2010 Share Skrevet Januar 29, 2010 Generelt så er det bedre jo nyere bilen er. Det største skillet kom likevel i 91. Da fikk 520i og 525i 24v motor med regkjede. Effekten økte fra 129/170hk (M20) til 150/192hk M50). Året etter forsvant storsekserne (M30-maskinene). De ble erstattet av V8-maskiner på 3 og 4 liter. (M60). Førstnevnte er ikke å anbefale. Ikke noe raskere enn 525i 24v. Må forsvare bilen min litt her, hehe.. 525i 24V har 0-100 tid på 8,6 sek, toppfart 230km/t (manuell) 530i V8 har 0-100 tid på 7,7, toppfart 235 km/t (manuell) For all del. Det er jo en forskjell. 0,5 liter i slagvolum og ca 25hk. Og det er jo deilig med åtter da, i tillegg til at den er litt mer eksklusiv/sjelden Men forskjellen i praksis er ikke stor. Og åtteren kan fort bli dyrere å holde enn en rekkesekser. Forbruket er også en del høyere. Det er da man må vurdere om den lille ekstra ytelsen er verdt det. Bare for å understreke: 530i med V8 er jo langt fra noen dårlig bil, er bare det at 525i 24v puster den såpass tett i nakken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michaelw Skrevet Januar 29, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2010 Kjøper jeg BMW skal jeg ha en 6-er Kan bruke Corvetten når jeg vil kjøre V8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André78 Skrevet Januar 29, 2010 Share Skrevet Januar 29, 2010 Hehe, poenget mitt var bare å få frem fakta 525i 24V er en morsom bil det, liker 6er lyden I tillegg er 525 priset noe lavere. Så man kan godt mene at det ikke er verdt det. En annen ting er at det er mer utvalg i ettermarkedsdeler(eksos, trim m.m.) for 525 etter min erfaring. Marginal forskjell på forbruk på 525/530 Dreier seg om 0,15 l pr. mil. Tviler på at man får/finner en strøken 525i 24V for 10-30 000,- Relativt fine E34 520i går jo for 30-50000 Men liker du å skru er det jo nok av biler å ta av til den prisen vil jeg tro. Ang. E28 synes jeg det er tøffe biler, men de begynner å bli gamle. Og det flyter ikke akkurat over av strøkne eksemplarer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michaelw Skrevet Januar 29, 2010 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2010 Er ikke noen problemer for meg og skru litt ;D Bare den ikke har så alt for mye rust så.. Skal prøve og få tak i 525 eller større ;D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå