Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Hva hjelper halvbur da? Jeg sitter jo ikke i baksete....

Det er klart en vurderings sak, har ikke bestemt meg enda. Jeg tror ikke den bur polstringen er noe hardere enn dørkarmen er. Det ligger jo bare tynnt stoff mellom hodet og stålet i taket der.

Når man har 4.pkt er det jo også begrenset hvor mye man flytter seg i setet.

Det er et sikkerhet system, da må man ha alle tingene og ikke bare en eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hjelper halvbur da? Jeg sitter jo ikke i baksete....

Det er klart en vurderings sak, har ikke bestemt meg enda. Jeg tror ikke den bur polstringen er noe hardere enn dørkarmen er. Det ligger jo bare tynnt stoff mellom hodet og stålet i taket der.

Når man har 4.pkt er det jo også begrenset hvor mye man flytter seg i setet.

Det er et sikkerhet system, da må man ha alle tingene og ikke bare en eller to.

Halvburet hjelper nok bra hvis man får litt høyde fra bakken før man lander på taket. Da har man en tverrbjelke ca midt på taket som har rør videre ned til ramma på bilen, dermed vil det hindre at taket blir trykket like mye sammen som det hadde blitt uten bur (dette er spesielt viktig når du kjører med 4-punkt og mister muligheten for at hele kroppen kan bøye seg inn mot midten når taket blir lavere).

Jeg har 4-punkt i min bil med hurtigfeste på stroppa bak så jeg kan hive hele beltet over stolryggen når jeg ikke bruker det. Jeg har prøvd å bruke 4-punkt litt ved kjøring på vei og finner det veldig upraktisk. Et eksempel er at hverken jeg eller passasjeren rakk frem for å montere gopro kamera i frontruten når vi kjørte på ringen med 4-punkt belter på.

I dagligdags kjøring med 4-punkt, sliter jeg med ting som å seg for å se på sidene bak (dtm speilene er jo ubrukelige), betjene gps, strekke meg etter ting i hanskerommet etc. Hvis man vil justere stolryggen litt, må man stoppe siden beltene også må justeres.

Min løsning er å kjøre med 3-punkt på vei og 4-punkt og hjelm på bane. Jeg kan se for meg at jeg i fremtiden monterer et skrudd halvbur for å få et greit kompromiss melom "racerbil" og gatebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er planen min også. Skal ha de vanlige 3.pkt beltene hengende som jeg sikkert kommer til å bruke mest når jeg kjører på vei eller korte strekkninger. Men til å kjøre langt så kan man jo stroppe seg fast i 4.pkt. Jeg har så lange armer at jeg kan fra den posisjonen jeg sitter kan operere alle knapper i midtkonsollen og check panel uten å lene meg framover :)

GPS det bruker jeg aldrig utenom når jeg er i Tyskland, så problemet der er ikke akuratt så velidg stort! Jeg har også stort sett kjerringa med, så roting i hanskerommet får hun ta seg av.

Så du mener at det er nok med halvbur når man kjører 4.pkt belter?

Det er jo derfor jeg vil ha full bur for å vere sikker med 4.pkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke når man knuser huet i røret.. For det røret er jævlig nærme hodet.. Altså, det er kanskje mer trygt med helbur når det kommer til velting, men det skjer ting veldig fort inni der da og du klarer ikke og holde igjen hodet, og bur polstringa er stein hard, er jo beregna for og få en hjelm inn i seg.. jeg ville nok bare hatt halv bur, det hjelper veldig veldig mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du slite med dørstrever.. Hvis du ikke foretreker og gå ut med rumpa først da! For sånn den praktiske hverdagen ville jeg nok uten tvil valgt halvbur, det er så og si bedre på alle måter i dn bil som brukes! Jeg har en bil med helbur og det er ikke noe man har lyst til og gå inn og ut av mange ganger i løpet av dagen.. Haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurderte et halvbur istedet siden du bruker bilen mye (mest?) på vei?

Mine tanker om bur i en gatebil er at sjansen er vel så stor for at man slår hodet i et rør (burpolstring blir også hardt mot hodet og gir enda mindre plass) og blir skadet ved en kollisjon som at man blir reddet av buret når man kjører på vei uten hjelm.

Føler at et halvbur blir mer brukervennlig i en gatebil da det kan redde takhøyden hvis man ruller uten at det er fare for å slå seg ihjel på det.

+1..

Halvbur i gatebiler

Helbur i banebiler..

2+

Hadde ikke montert helbur jeg heller,

Et halvbur vil sannsynlig redde deg, så sant du ikke slår 4 -5 runder på taket...

Og hvis du ikke har hjelm da, slår du nok hodet nok til at det er ferdig uansett,,,

men din dib :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du om aluminium bur da? Er litt skeptisk til det jeg... Men hadde jo vert pent med blankt alu bur baki der tror jeg.

Edit: Får ikke sikerhets belte rør med alu buret :(

selene fester du jo i festene til beltene bak, må jo ikke ha tverrstiver for å feste beltene ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du om aluminium bur da? Er litt skeptisk til det jeg... Men hadde jo vert pent med blankt alu bur baki der tror jeg.

Edit: Får ikke sikerhets belte rør med alu buret :(

selene fester du jo i festene til beltene bak, må jo ikke ha tverrstiver for å feste beltene ....

Tror nok det blir litt for liten vinkel til at jeg kan ha dem festet der ser du. Det må måles når setene monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du om aluminium bur da? Er litt skeptisk til det jeg... Men hadde jo vert pent med blankt alu bur baki der tror jeg.

Edit: Får ikke sikerhets belte rør med alu buret :(

Aluminium bur er vel mer for "show" enn "go". Så hvis du tenker sikkerhet ville jeg valgt stål, tåler mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...