Gå til innhold

Fantastisk! (tett veivhusvent.) Update..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bytta bare filteret på min 530Dat (før det ble tett) Så på en engelsk side at de anbefalte å skifte veivhusfilteret annenhvert oljeskift, kanskje litt overkill men heller det enn et tett filter. Så jeg kommer til å ta det annenhvert oljeskift som da blir hver 30000km for min del.

• 1 year later...
  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Arbeidstimer med bytte av veivhus ventilasjon er langt ifra drøye. Man skru trossalt bare av ett innsug.. At det ble dyrt på Billia er fordi timeprisen er alt for høy.

Bilia er for dyre. Byttet bremseklosser bak og bensintankgiver forleden. Autopower tok 5000 inkl deler, mens Bilia skulle ha 11.000. Henger ikke på greip.

Skrevet

Har lest gjennom hele tråden, og ble brått litt bekymret for min 2001 520i, med litt over 170k på telleren.

Den lekker litt fra toppdekselpakninga, så det står på planen...er det like greit å bytte hele ventilasjonen med en gang?

Skrevet

Det koster ikke så mye i deler å bytte alle rørene/slangene, jeg betalte vel 1300 hos BMW med klubbrabatten.

Jeg byttet veivhusventilasjonen etter at den frøs og forårsaket at oljelampa lyste samt blåste ut olje gjennom toppdekselpakningen. Jeg byttet til versjonen for kaldt klima. Det er en del jobb, og trangt. Blant annet må spjeldhuset og hele luftinntaket ut. Jeg brukte sikkert 5- 6 timer, og det var mest trøblete å få de gamle delene fra hverandre. Det er mye skjør plast under panseret på en BMW. Jeg tok ut peilerøret og staket det opp med trekkefjær. Det hadde sikkert gått fortere med en DIY.

Tips: sett på grilltrekk bak nyrene, det hjelper kanskje litt. Det blåser veldig kaldt på røret ut av toppdekselet, og det er der det kondenserer mye innvendig. Jeg har isolert det med permaflex (rørisolasjon).

Skrevet

Kan noen forklare meg en ting.

Med tett veivhusventilasjon skapes det et undertrykk i topplokket så oljepåfyllingslokket suges ned. Samtidig blåses olje UT av toppdekselpakningen grunnet overtrykk...

Noe jeg ikke har skjønt? Er selve toppdekselet skillet mellom under- og overtrykk kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...