Gå til innhold

Bytte batteri på e61


GKracing
 Share

Anbefalte innlegg

Hjelp! Jeg skal bytte batteri på min 2005 525d, da jeg snakket med bmw, sa de at de må "kode" bilen til det nye batteriet, etter et batteri skift!! det kostet 550kr.

er det en måte og fikse dette selv?? eller må jeg levere den??

Takker for alle svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bmwer fra 05 og oppover(ca) bla alle E60/61 skal det registreresbatteribytte når batteriet skiftes. Dette er ikke nødvendig om batteriet du skifter til er av samme styrke.

MEN om du skifter til eller fra ett AGM batteri må hele bilen programeres ;)

Grunnen til at du må registrere batteribytte er om du bytter fra feks ett 90ah batteri til ett 110ah batteri vil laddinga bli feil pga bilen tror den har ett mindre batteri å lade..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! i bilen sitter et org hvitt bmw batteri, tror det er på 90a.

det jeg har kjøpt er et VARTA ULTRA dynamic 95a. det er et AGM batteri, vill det si at jeg må omprogramere bilen?? vil det si en liten programering til 550kr eller full omprogramering av hele bilen til 2-3 tusen? #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det orginale AGM batteriet er svart! og syrebatteriet er hvitt! så vist du setter inn det varta batteriet som er agm MÅ biln programeres!

grunn til at du må registere batteri bytte er pga ibs (intligent batteri sensor) det vil si at vist du har tapping så kan dette feilsøkes via tester og man kan lese av kjøre mønster som du har og div..

og som nevnt tidligere er det viktig at bilen vet hvilket batteri som er i f.eks 90-110Ah da pga ladding av batteri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hjelp! Jeg skal bytte batteri på min 2005 525d, da jeg snakket med bmw, sa de at de må "kode" bilen til det nye batteriet, etter et batteri skift!! det kostet 550kr.

er det en måte og fikse dette selv?? eller må jeg levere den??

Takker for alle svar!!

Jeg har også en 525d 2005 mod.

To ganger hittil i vinter har det vært problem med å få start på den. Det virker som batteriet er dårlig, men bilen oppfører seg likt ved starthjelp. Jeg prøvde til og med å koble fra batteriet og koble til et helt friskt batteri, men starteren hiver liksom ikke rundt hurtig nok. Jeg koblet så tilbake til det batteriet som sto i bilen og hadde egentlig gitt opp. Prøvde så å starte bilen og da gikk det lett som bare det! De to gangene dette har skjedd så har det vært 20-25 minus grader.

Noen som har vært bort i det samme problemet? Svakhet i startmotor ved lave temperaturer?

Hva var grunnen til at du byttet batteri, GKracing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det orginale AGM batteriet er svart! og syrebatteriet er hvitt! så vist du setter inn det varta batteriet som er agm MÅ biln programeres!

grunn til at du må registere batteri bytte er pga ibs (intligent batteri sensor) det vil si at vist du har tapping så kan dette feilsøkes via tester og man kan lese av kjøre mønster som du har og div..

og som nevnt tidligere er det viktig at bilen vet hvilket batteri som er i f.eks 90-110Ah da pga ladding av batteri!

(intligent batteri sensor) Jeg syns ikke den er intelligent i det hele tatt, de må se til å få bort slikt unødvendig dritt, er vel mest for at verkstedene skal tjene mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Hei! Lurer på om det kan stå uorginalt batteri i min 2005, 525ia?

Har fått noen feilmeldinger og fikk avlest på lokale Mekonomen. Det var kun periodiske og dem lurte på om det kunne skyldes svakt batteri. Har i ettertid fullada batteriet mens den har stått parkert.

Forleden kom det opp punktering og høyre tåkelys under kjøring. Stoppa bilen da jeg kom hjem og da jeg skulle starte den så var den død. Det hjalp ikke med elektronisk lader, men klarte å få start via startkabler. Det varte bare litt før den døde helt ut og nå starter den ikke + at den ikke tar lading. Kan det være kortslutning i batteriet? Sjekka med BMW og lista over originale batteristørrelser gikk fra 70 til 80 til 90 AH. Det som står i min bil er på 75AH. Ikke klarer jeg å se om det er et syrebatteri eller et AGM batteri. Legger ved bilde av batteriet i håp om at noen av dere eksperter her inne kan oppklare noe av dette for meg. 

IMG_0420.HEIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Boine skrev:

Hei! Lurer på om det kan stå uorginalt batteri i min 2005, 525ia?

Har fått noen feilmeldinger og fikk avlest på lokale Mekonomen. Det var kun periodiske og dem lurte på om det kunne skyldes svakt batteri. Har i ettertid fullada batteriet mens den har stått parkert.

Forleden kom det opp punktering og høyre tåkelys under kjøring. Stoppa bilen da jeg kom hjem og da jeg skulle starte den så var den død. Det hjalp ikke med elektronisk lader, men klarte å få start via startkabler. Det varte bare litt før den døde helt ut og nå starter den ikke + at den ikke tar lading. Kan det være kortslutning i batteriet? Sjekka med BMW og lista over originale batteristørrelser gikk fra 70 til 80 til 90 AH. Det som står i min bil er på 75AH. Ikke klarer jeg å se om det er et syrebatteri eller et AGM batteri. Legger ved bilde av batteriet i håp om at noen av dere eksperter her inne kan oppklare noe av dette for meg. 

IMG_0420.HEIC 2.3 MB · 1 download

Hva er batterispenningen da? når bilen er i sleepmodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Beklager sent svar, men er måtte ha hjelp. Spenning nesten lik 0. Oppdaget en kabel som jeg mener skal være tilkoplet +, men som ikke er det. Kan noen si noe om denne kabelen og om det kan være årsaken? Legger ved bilde for illustrasjon. 

IMG_0596.HEIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...