Joachim Lie Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Noen her som var eller vurderte dette treffet? Det dukket opp ca 25 biler på lørdagen og 15 biler på søndagen, er det ikke noe interesse for å kjøre på isbane? Er det fordi man må ha bur for å kjøre med ispigg? fare for å knekke noen plastdeler? jeg vil påstå at det er høyere risiko for å bulke på sommertreffene. Selv kjørte jeg med halvslitte piggfri dekk på en e30 325 og den høyeste hastigheten jeg fikk på nålen var 150, så det går mer enn fort nok! Det var overraskende godt feste. Det kostet ikke all verden heller, kjøringen kostet 700kr for 2 dager og overnattingen på eggedal borgstue var rimelig med god middag og god stemning! Det ligger noen bilder i denne tråden: http://www.bmwccn.no/nor/kapittel3/fora ... ?Id=577675
Otis Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Jeg skulle ønske jeg kunne ha vært med å kjørt med diesel heksa mi! Men avstanden til Sigdal for meg, er altfor lang.
oddis Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Burkravet til ispigg gjør det ekstra vanskelig for oss, siden man ikke har lov til bur i gateregistert bil, som betyr at man ofte må ha en bil dedikert for bane som ellers ikke er lovlig. Selv har jeg ingen interesse av å kjøre på isbane uten ishjul pga av tempoet blir som etter veien. Og når jeg hverken får plass til hjelm på hodet i E30n blir det ganske anstrengt. Da kjører jeg heller på min lokale isbane uten bur og hjelm, med kort vei, lav pris og ingen restriksjoner. Vi var nå ca 60 stk der i går. Samt at det var stor isbaneevent på Lillehammer i går. Men som Frederick pressierer på BMWCCN forumet så tror jeg ikke det er nettopp burkravet der skoen trykker for de fleste, siden det var mange på Antilla før uten ispigg.
Joachim Lie Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Skrevet Februar 8, 2010 Jeg skulle ønske jeg kunne ha vært med å kjørt med diesel heksa mi!Men avstanden til Sigdal for meg, er altfor lang. Skjønner at distansen er en faktor, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor folk vil leke seg på isen med BMWen sin det er jo så gøy!
Joachim Lie Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Skrevet Februar 8, 2010 Men som Frederick pressierer på BMWCCN forumet så tror jeg ikke det er nettopp burkravet der skoen trykker for de fleste, siden det var mange på Antilla før uten ispigg. ja, kanskje det hadde vært en ide å lage ett løp som det var på Antilla?
oddis Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Et løp? Håper vi aldri vender tilbake til Antilla, banen der er knøttliten og smal. Nei takk! Da finnes det andre muligheter. Tror Sigdal er og blir det beste alternativet, du får det nesten ikke mer sentralt i forhold til det sentraliserte østlandet. Om noen år, hvis NMK Engerdal (Drevsjø) får gjennom sin reguleringsplan vil det kunne være et godt alternativ. Nære svenskegrensa, og 4 km bane med 18m bredde. Har flere ganger hatt lyst til å legge ut invitasjon til vår lokale isbane her oppe i Våler, Hedmark også, men er redd påtrykket kunne blitt noe massivt for hva banen klarer. Noen ønsker en sosial setting, mens andre ønsker så mye "bang for the bucks"-tid som mulig. Dere får gjøre en analyse opp mot Antilla-tiden og se hva som har endret seg mest i forhold til pris, type folk som kommer (hva deres ønsker er) etc.
Joachim Lie Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Skrevet Februar 8, 2010 Hvis det hadde vært muligheter for ett lite billøp på isbanen, så kunne kanskje det skapet større interesse? Jeg har ikke kjørt på Antilla, men banen på sigdal er bred og ganske lang, morsom bane
oddis Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Billøp innebærer masse regler og restriksjoner, samt redegjørelser til offentlige innstanser og NBF. I Sverige kjører de SM i Israce, noe som er en stor slager der oppe. Så hvis dere ønsker å begi dere ut på det opplegget er jeg meget positiv, og jeg kan omtrent love at jeg er bankers på startstreken.
Joachim Lie Skrevet Februar 8, 2010 Forfatter Skrevet Februar 8, 2010 Billøp innebærer masse regler og restriksjoner, samt redegjørelser til offentlige innstanser og NBF.I Sverige kjører de SM i Israce, noe som er en stor slager der oppe. Så hvis dere ønsker å begi dere ut på det opplegget er jeg meget positiv, og jeg kan omtrent love at jeg er bankers på startstreken. Det er noen som jobber med å lage en BMW-cup, kanskje det kunne vært noe å kjøre en runde med BMW-cupen på isen NBF har gitt ok, men det må sendes en søknad først. Det blir ganske identisk som Corsa Italiana cup
NA Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Skulle gjerne vært på isen, men ga opp håpet om å ha bilen klar til denne vintersesongen for heller å prioritere å ha den ordentlig klar til sommeren. Må si jeg storkoste meg på sigdal for 2 år siden, den bana er utrolig morsom. Men tror jeg nå ei helg med det første får dra på isen med stasjonsvogna eller noe sånn for har så lyst på istreff før denne sesongen er over
m5_klaus Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 skulle gjerne møtt opp, men raste motoren sist jeg kjørte der hehe, rakk ikke få det i orden til treffet desverre:( Møter gjerne opp neste gang. Lag sladde/drifte konkurranse med et dommer panel 2-3 dommere, hadde vært kult. Litt sånne små ting som skjer på treff trekker folk..
Gunnar Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Nå var jeg bortreist denne helga, men uansett så har jeg ikke bil jeg vil ofre på slike treff. Brøytekantene har en tendens til å bli for harde til at jeg liker å dundre inn i de enten det er 7eren eller A4en. Hørte også at den ene E28en delvis "gikk gjennom" isen (med vekt på hermetegnene).
hagenisse Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Jeg har ikke bil om vinteren, men når jeg engang får meg vinterbil med drivhjula på riktig plass så skal jeg være med å snurre! Selv har jeg ingen interesse av å kjøre på isbane uten ishjul pga av tempoet blir som etter veien.. Og etter veien kan du kjøre sidelengs lovlig og uten fare for andre...? Jeg satt på med Ove Kvam noen runder og det virket veldig moro å kjøre der, selv med piggfritt. Litt av poenget er jo at det skal være glatt. Å ikke kunne kjøre uten ispigg virker litt som samme argumentasjonen som disse som ikke kan kjøre på bane uten 500hk...
Just-turbodiesel Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Jeg har ikke bil om vinteren, men når jeg engang får meg vinterbil med drivhjula på riktig plass så skal jeg være med å snurre! Selv har jeg ingen interesse av å kjøre på isbane uten ishjul pga av tempoet blir som etter veien.. Og etter veien kan du kjøre sidelengs lovlig og uten fare for andre...? Jeg satt på med Ove Kvam noen runder og det virket veldig moro å kjøre der, selv med piggfritt. Litt av poenget er jo at det skal være glatt. Å ikke kunne kjøre uten ispigg virker litt som samme argumentasjonen som disse som ikke kan kjøre på bane uten 500hk... Hagenisse, misforstår du med vilje eller? neida, men når banen er godt oppkjørt av biler med ispigg så er det overraskende bra grep, men man må helst holde seg på isen og ikke komme uti løssnøen på bane, da angrer man litt på valget av dekk, da bærer det rett i brøyta og deretter langt uti løssnøen, noe som kan være litt skummelt om man går rundt på taket og frontruta løsner, da bør man ikke ha klaustrofobi
oddis Skrevet Februar 8, 2010 Skrevet Februar 8, 2010 Og etter veien kan du kjøre sidelengs lovlig og uten fare for andre...? Dum formulering ser jeg. Lovlig nei, men det går helt fint å holde det innenfor trygge rammer. Husk på, jeg bor på bygda, eller rettere sagt - i skogen! På hovedveiene er det dessverre bart og lokale isdannelser. Jeg satt på med Ove Kvam noen runder og det virket veldig moro å kjøre der, selv med piggfritt. Litt av poenget er jo at det skal være glatt. Å ikke kunne kjøre uten ispigg virker litt som samme argumentasjonen som disse som ikke kan kjøre på bane uten 500hk... Problemet er at når det kjøres mye med vanlige vinterdekk blir det veldig polert utpå der, og man bare seiler til slutt, uten noe mål å mening. Og det har jeg gjort nok av. Av relevanse til direkte glattkjøring langs vei er det kun nedbremsingstenikk jeg liker å øve på. For det er ofte der problemene skapes ved at bilen får sleng og man er sjakk matt uten innøvd teknikk. Uten ABS kreves det også en litt annen approach enn med ABS. Det avhenger mye på situasjonen, men jeg liker ennå best uten ABS, siden det gir meg full råderett over bilens bevegelser. Man har de lille 2 sekundene før det smeller til å improvisere med en skrensemanøver når man ser at man ikke kan unngå sammenstøt. Det er dessverre lagg ved oppslipp på mange ABS system, som ikke gjør dette mulig. Men ja, det er nok litt som du sier med at man "må ha 500hk". For har man først prøvd ishjul vil man aldri tilbake til piggfritt. På en annen side, man kan fort gjøre på seg de første ruindene i en bil med ishjul om man ikke har opplevd det før Men jeg er nok litt for kjøre-fort-på-sladd-orientert til å bry meg med glattkjøring som pedagogikk. For meg er det bare om å få mest mulig tempo på mest mulig bred sladd og så sene innbremsinger som mulig i "heng-sladden". Jeg vokser det vel fra meg og joiner deg i idealsporet om noen år tenker jeg... hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå