Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg driver også å leker litt med tanken på å importere fra Tyskland! Men det jeg lurer på er hvordan du gjorde det med betaling av bilen?

Kjøpte du bilen usett(altså kun ut ifra bilder på nettet) eller var du nede å så på den?

Slik gjorde jeg det:

Fant bilen jeg skulle ha, ringte ned til selger i Tyskland, fikk utstyrlisten og bekreftelse på modell via mail. Forhandlet prisen litt , overførte deretter det tyske beløpet på bilen inkludert den tyske momsen.

Kontaktet Transportfirmaet og bestilte transport av bilen til norge (koster fra 6000 - 10000, kommer an på hvor bilen befinner seg )

Transportfirmaet hentet bilen og ga meg regning på henting og registrering av bil, importavgiften og norsk moms. Jeg kunne da hente bilen etter cirka 10 dager etter jeg kjøpte den fra Tyskland.

Til slutt sendte tolldeklarasjonen fra Tyskland til forhandleren i Tyskland slik at jeg fikk den tyske momsen tilbakeog denne var på kontoen i løpet av noen dager.

Jeg kjøpte bilen usett pågrunnlag av at bildene så bra ut, fikk garantert utstyrslisten/modell/tilstand av bil og det faktum at det var BMW Premium Selection fra en BMW forhandler.

Bruktbiler fra BMW Premium Selection.

"BMW setter nye standarder for kjøp av bruktbil. Sertifikatet BMW Premium Selection gir deg et eksklusivt utvalg av BMW-modeller samt et førsteklasses servicetilbud. Alle biler fra BMW Premium Selection tilfredsstiller kvalitetsorienterte produktstandarder og vil dermed oppfylle selv dine høyeste krav. I tillegg byr BMW på en omfattende pakke av utvalgte servicetjenester og garantier. Det å kjøre en BMW er en stor opplevelse. Selve kjøpet skal også være det. Gjennom BMW Premium Selection får du både en stor opplevelse og trygghet."

Skrevet

Sperre:

Stemte beløpet på avgifter og moms som du fikk krav på fra transportøren overens med det du hadde regnet ut på forhånd? Tenker da prisen på 6000-10000 som transportøren skal ha for jobben slik at det ikke ligger skjult provisjon i avgifter og moms.

Skrevet

Ble en del tilhengerfeste snakk her men..=p

Har et spørsmål til Sperre:

Du anbefaler sterkt å kjøpe igjennom BMW da, da dem garanterer utstyrslisten/modell/tilstand av bilen?

Det jeg er redd for, er det at om jeg betaler for en usett bil, fra en vanlig bruktbilselger eller en privatperson å disse er drittsekker å jeg aldri ser noe til bilen eller at bilen ser ut som en dass..

Jeg har nå planer om å reise ned selv, og titte på bil før jeg kjøper.. Men om jeg finner drømmen hos en BMW forhandler, som har denne garantien sin, så kan jeg heller la et transportfirma gjøre jobben.. Men, betyr det at jeg kan sove godt om nettene, uten å bekymre da? Er jo mye penger det er snakk om.. :-)

Skrevet
Sperre:

Stemte beløpet på avgifter og moms som du fikk krav på fra transportøren overens med det du hadde regnet ut på forhånd? Tenker da prisen på 6000-10000 som transportøren skal ha for jobben slik at det ikke ligger skjult provisjon i avgifter og moms.

Det beløpet stemte veldig godt. Tror neppe det ligger noen skjulte provisjoner i det beløpet. Det skal dekke administrasjon, transport, sjåfør osv. Grunnen til at det litt spenn i det er pga at Tyskland er et forholdsvis stort land. Kjøper man en bil som befinner seg lengst nord i landet sier det seg selv at transporten blir billigere enn en bil som befinner seg lengere sør i landet.

Og desuten er ikke denne provisjonen så dyr når man tenker på utgiftene når en skal hente den selv.

Har et spørsmål til Sperre:

Du anbefaler sterkt å kjøpe igjennom BMW da, da dem garanterer utstyrslisten/modell/tilstand av bilen?

Det jeg er redd for, er det at om jeg betaler for en usett bil, fra en vanlig bruktbilselger eller en privatperson å disse er drittsekker å jeg aldri ser noe til bilen eller at bilen ser ut som en dass..

Jeg har nå planer om å reise ned selv, og titte på bil før jeg kjøper.. Men om jeg finner drømmen hos en BMW forhandler, som har denne garantien sin, så kan jeg heller la et transportfirma gjøre jobben.. Men, betyr det at jeg kan sove godt om nettene, uten å bekymre da? Er jo mye penger det er snakk om.. :-)

Driver jo ikke reklame for BMW forhandlere i Tyskland, eneste jeg gjør er å forklare hvordan jeg importerte min bil. Tvinger ingen til å gjøre som meg :)

Dette var den første bilen jeg importerte, forhørte og snakket med mange personer før jeg tok min endelige beslutning og jeg sjekket og ti talls biler før jeg fant den jeg valgte. Ringte og snakket med mange forhandlere der nede og noen virket totalt tilbakstående, andre prøvde å lure meg trill rundt og det var derfor jeg valgte merkeforhandler. Denne forhandleren snakket tilnærmet flytende engelsk, hadde god greie på eksport/import og var serviceinnstilt.

Det som hjalp meg var at transportfirmaet, Ojt, var serviceinnstilte og ga meg utrolig mye god informasjon om levrandører og ikke minst hvordan importeringen skjedde osv. De hadde også mange referanser de stolte på og som de hadde hentet biler fra før som de anså som seriøse, deriblant de jeg kjøpte ifra.

Sier ikke at du bør bruke det på noen som helst måte, men siden jeg ikke så god greie på dette var det en god støtte for meg. Til slutt koker det ned til at du som kjøper skal føle deg trygg på kjøpet og det gjorde jeg kort og greit så da var det ikke noe porblem å sove for min del :)

Skrevet

Jøss!!! Det var dyrt for monering av hengerfeste! På Bavaria (Haava bil) på Stoa så monterte de avtagbart hengerfeste på min E39 for 9200 kr!

Det var nøyaktig der jeg sjekket på pris :?

Og dette var med "betydelig rabatt" for det var "en heldagsjobb". Svindel og bedrag? :)

Var forøvrig ettermontering på en av deres egne biler som jeg ville handle fra bruktbilhallen deres.

Skrevet

Jøss!!! Det var dyrt for monering av hengerfeste! På Bavaria (Haava bil) på Stoa så monterte de avtagbart hengerfeste på min E39 for 9200 kr!

Det var nøyaktig der jeg sjekket på pris :?

Og dette var med "betydelig rabatt" for det var "en heldagsjobb". Svindel og bedrag? :)

Var forøvrig ettermontering på en av deres egne biler som jeg ville handle fra bruktbilhallen deres.

Det var rart, jeg fikk også dette montert da jeg kjøpte bilen min brukt der :roll:

Nå har jeg regnet litt på import av 05-06 BMW 525d med km fra 50 000 til 100 000 km og med transport å alt så lønner det seg overhode ikke for meg. Nå har jeg kun sett på biler fra BMW forhandlere da dette er tryggest og jeg sparer mye mer på å kjøpe en tilsvarende bil av en privatperson her i Norge!

Man må jo slenge på ytterligere 10 000 kr for vinterdekk på brukbare felger, samt 15 000 kr for ordentlige sommerfelger da tyskerene tydeligvis gir faen i hva slags felger de har. Tror jeg nok en gang på parkere importtanken ja :roll:

• 1 year later...
Skrevet

Hei sann!

Jeg driver også med planlegging av import av tysk bmw. Valget står mellom 3-serie bmw eller Audi A4 (kan man si sånt på dette forumet? :) ) Plassen i baksetet er vel ikke altfor stor med tanke på barnesete, og grunnen til at min samboer og jeg skal kjøpe ny bil, er nettopp at det blir en ekstra liten en i familien over jul. Dermed er bakseteplassen litt viktig! Hva mener dere, er det mulig å ha et bakovervendt sete uten å ødelegge all bmw-komforten til madammen i fremsetet? En 5-serie er neste alternativ, men det baller fort på seg prismessig.

Men vi vil ikke over 300 tusen i pris, ferdig importert, og etter de søkene jeg har foretatt, ser det ut til at man sparer mer på å importere enn bmw 3-serie fra tyskland enn en audi a4, sammenligna med å kjøpe her til lands. Vi har også vært inne på tanken om å kjøpe en mitsubishi asx, men disse asiatiske modellene sparer man jo ingenting på å importere fra tyskland, eller i alle fall svært lite. Og så var det denne kjørekomforten, da.. :P

Skrevet
Hei sann!

Jeg driver også med planlegging av import av tysk bmw. Valget står mellom 3-serie bmw eller Audi A4 (kan man si sånt på dette forumet? :) ) Plassen i baksetet er vel ikke altfor stor med tanke på barnesete, og grunnen til at min samboer og jeg skal kjøpe ny bil, er nettopp at det blir en ekstra liten en i familien over jul. Dermed er bakseteplassen litt viktig! Hva mener dere, er det mulig å ha et bakovervendt sete uten å ødelegge all bmw-komforten til madammen i fremsetet? En 5-serie er neste alternativ, men det baller fort på seg prismessig.

Men vi vil ikke over 300 tusen i pris, ferdig importert, og etter de søkene jeg har foretatt, ser det ut til at man sparer mer på å importere enn bmw 3-serie fra tyskland enn en audi a4, sammenligna med å kjøpe her til lands. Vi har også vært inne på tanken om å kjøpe en mitsubishi asx, men disse asiatiske modellene sparer man jo ingenting på å importere fra tyskland, eller i alle fall svært lite. Og så var det denne kjørekomforten, da.. :P

Hvilke årsmodeller ser du på?

Vi har hatt E46 touring med bakovervendt barnesete i 2,5 år nå. Bytta til 5-serie nå pga. at barnesete nummer to snart skal byttes fra minste type til litt større og det blir trangt for fører. Med et sete ala Izi Combi X3 (eller hva det nå heter), satt jeg veldig ubehagelig i passasjersetet framme, fikk nesten ikke plass. Jeg er 185cm og har lange bein. Fruen er ganske normal på ca 170cm og satt ok, men ikke like godt som hun gjorde før vi satte inn sete. Samme sete montert i E91 er en helt annen verden (svigers har hatt setet i sin bil da de passer ungene). A4 sies å skal være noe større enn 3-serie, men jeg synes ikke det var god plass i A4 (2003) som mor og far hadde med setet der. Vesentlig bedre i A5-en de nå har :)

Og trinnet opp til 5-serie som du tenkte på? Det er utrolig bra :) Veldig god plass, og man merker at det er en helt annerledes og mer påkostet bil enn 3-serie. Og jo, du finner lett en 2007-2008-modell til 300.000,- om du ikke har krav om M-tech og kan klare deg med en 520d.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...