Gå til innhold

Bilen koker, og kommer ikke noe varm luft inne i bilen


lamerman1991
 Share

Anbefalte innlegg

Velkommen til Bimmers.no

Kan selfølgelig være termostat, skal ikke utelukke noenting da jeg ikke har sett bilen selv, men jeg setter en finger på at det fortsatt er luft i systemet som forårsaker dette.

Bruk søkefunksjonen her så finner du flere tips om hvordan du lufter motoren din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjønt det der med å løfte opp i front og starte. Lufta mange BMW (og ekstremt mye annet) og aldri behøvd noen av delene...

Les litt her du/dere :wink:

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=105814

det sa jeg og helt til jeg skulle det på min gamle 320, måtte jekke opp i fronten da var den ferdig lufta på 5min, stått et par timer å kødda før det, men med en gang jeg jekka opp så ble den luftet på null komma niks.

ivaffall den enkleste løsninga om man har jekk er å jekke den opp i fronten, eller bare parkere i en oppoverbakke da, så lufte, sparer gjerne litt kødding da siden luft vil naturlig gå til det høyeste punktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det sa jeg og helt til jeg skulle det på min gamle 320, måtte jekke opp i fronten da var den ferdig lufta på 5min, stått et par timer å kødda før det, men med en gang jeg jekka opp så ble den luftet på null komma niks.

ivaffall den enkleste løsninga om man har jekk er å jekke den opp i fronten, eller bare parkere i en oppoverbakke da, så lufte, sparer gjerne litt kødding da siden luft vil naturlig gå til det høyeste punktet..

1+ :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ingen tenker på vannpumpa her da... Etter erfaring kan jeg fortelle at jeg hadde samme problemet med min e36. Skovl-hjulet på disse pumpene er av kompositt og har en tendens til å løsne fra akslingen. Dermed liten sirkulasjon, bilen koker, og heller ingen varme i kupe.

Kan jo legge til at på min bil trenger ikke termostat å åpne før jeg får varmluft i kupeen. Vet ikke om dette er noe spesielt ved akkurat min bil eller om det er modell-basert.

Men er enda en ting å nevne i tillegg til det andre som også er nevnt. Sirkulasjons-pumpa. Noen av BMW'ene har elektrisk sirkulasjonspumpe i tillegg til vannpumpa. Dette er ikke noe som er modell-basert, men etter mye trøbbel med BMW's vannpumper og dårlig sirkulasjon, ble dette montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janerik171187, Antar at du da snakker om 320 med karosseri variant E30. Hvorfor tror du E30 ikke er opført i guiden?

E34 med M20 går, men den er ikke lik som en E30. Mtp plassering Høydemessig av komponenter i motorrom. E30 kan være noe ful.. Men jeg har benyttet denne metoden på flere E30'r med M20 også. M10 derimot, det er en helt annen historie. Selvluftende, fantastisk system : )

I overskriften står det nevnt "osv. " . Jeg kunne selvfølgelig skrevet " og nyere modeller " men slik ble det ikke når jeg laget guiden, og slik blir det fortsatt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er enda en ting å nevne i tillegg til det andre som også er nevnt. Sirkulasjons-pumpa. Noen av BMW'ene har elektrisk sirkulasjonspumpe i tillegg til vannpumpa. Dette er ikke noe som er modell-basert, men etter mye trøbbel med BMW's vannpumper og dårlig sirkulasjon, ble dette montert.

Å ? Litt mer fakta rundt dette. For i mitt hode, så høres dette ut som tull. Alle bmw'r har elektrisk sirkulasjonspumpe, som skal hjelpe til å dra igjennom vann til varmeregisteret.

Om man har skrudd av varme reguleringspanelet / vridd (skrudd) temperaturen på iskald, så går ikke pumpen i det hele tatt. Men vannet strømmer fortsatt igjennom pga trykket til vannpumpem som blir drevet at multireimen på motor. Sirkulasjonspumpen er til for å hjelpe til pga. man vil da ha varme i kupè så raskt som mulig, vil du ikke? ; )

Hvis vannpumpe hadde vært problemet, da hadde BMW fikset det istedenfor å produsere enda flere drittpumper (?) og ha denne ekstra pumpen, pga. de ikke klarte å lage en ordentlig vannpumpe, logisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er enda en ting å nevne i tillegg til det andre som også er nevnt. Sirkulasjons-pumpa. Noen av BMW'ene har elektrisk sirkulasjonspumpe i tillegg til vannpumpa. Dette er ikke noe som er modell-basert, men etter mye trøbbel med BMW's vannpumper og dårlig sirkulasjon, ble dette montert.

Å ? Litt mer fakta rundt dette. For i mitt hode, så høres dette ut som tull. Alle bmw'r har elektrisk sirkulasjonspumpe, som skal hjelpe til å dra igjennom vann til varmeregisteret.

Om man har skrudd av varme reguleringspanelet / vridd (skrudd) temperaturen på iskald, så går ikke pumpen i det hele tatt. Men vannet strømmer fortsatt igjennom pga trykket til vannpumpem som blir drevet at multireimen på motor. Sirkulasjonspumpen er til for å hjelpe til pga. man vil da ha varme i kupè så raskt som mulig, vil du ikke? ; )

Hvis vannpumpe hadde vært problemet, da hadde BMW fikset det istedenfor å produsere enda flere drittpumper (?) og ha denne ekstra pumpen, pga. de ikke klarte å lage en ordentlig vannpumpe, logisk?

Men hvis alle BMW'er har elektrisk sirkulasjonspumpe som du skriver, så har du nok ikke vært borti alle BMW'er. For jeg har det ikke. Av de som er kjøpt nye i Norge, har nok de fleste det. Men av de som er brukt-importert, har ikke alle disse det. Men nå snakker jeg om en 91-mod. Dette var noe jeg fikk vite ved BMW Norge, og de er da seriøse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis alle BMW'er har elektrisk sirkulasjonspumpe som du skriver, så har du nok ikke vært borti alle BMW'er. For jeg har det ikke. Av de som er kjøpt nye i Norge, har nok de fleste det. Men av de som er brukt-importert, har ikke alle disse det. Men nå snakker jeg om en 91-mod. Dette var noe jeg fikk vite ved BMW Norge, og de er da seriøse?

BMW Norge er seriøse å fine vet du, men det blir feil å si at vannpumpen er ett problem på BMW'r, så derfor man har montert en elektrisk sirkulasjonspumpe (på eldre modeller). Nordiske utgaver kommer f.eks med fester oppborret for motorblokkvarmer, det gjør ikke Tyske. Varmen i kupè kommer raskere om man har en pumpe til som hjelper til.

Nå vet jeg ikke om du egentlig tenker på Webasto ?

Ordbruken min blir noe feil, da modeler fra E36 og E34 har noe som heter vannventiler. Dette er en ventil som åpner for at vann skal strømme igjennom varmeapparatregisteret. Og hadde man ikke hatt 2 stk, så kunne man ikke variert på temp på henholdsvis høyre og venstre side i kupè.

Mange nyere BMW modeller blir nå levert med Webasto, dette er da ett ekstra system for kalde vinterdager. Og der har du rett, svært få importerte biler har dette, for det er ikke behov for det. Men alle har sirkulasjonsumpe/vannventiler.

Beklager min upresisitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...