lamerman1991 Skrevet Februar 17, 2010 Share Skrevet Februar 17, 2010 Har en bmw e36 sedan Bilen koker nesten med engang når jeg begynner å kjøre, har fylt på frostvæske, lufta vannrøra. Ingen tegn til lekkasje. Kommer heller ikke noe varmluft inne i bilen. Hva kan dette være? Kan det være termostaten min? Noen forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breitling Skrevet Februar 17, 2010 Share Skrevet Februar 17, 2010 Velkommen til Bimmers.no Kan selfølgelig være termostat, skal ikke utelukke noenting da jeg ikke har sett bilen selv, men jeg setter en finger på at det fortsatt er luft i systemet som forårsaker dette. Bruk søkefunksjonen her så finner du flere tips om hvordan du lufter motoren din Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lamerman1991 Skrevet Februar 17, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2010 Okey, men vi har jo lufta lenge, har fylt på 5 flasker 1.5l med vann, rart at det fortsatt er luft i systemet da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sigerfjord-karosseri Skrevet Februar 17, 2010 Share Skrevet Februar 17, 2010 velkommen til bimmers du må ha kjøle veske på også,, vis ikke så kan du risikere å sprenge frostpluggen eller sprekke raddisn, men ja mulig termostat er gåen, jekk bilen opp i front å start, da ska all luft komme rimelig greit ut om skruen er open,, håper noe av dette kan hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Februar 17, 2010 Share Skrevet Februar 17, 2010 Aldri skjønt det der med å løfte opp i front og starte. Lufta mange BMW (og ekstremt mye annet) og aldri behøvd noen av delene... Les litt her du/dere http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=105814 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lamerman1991 Skrevet Februar 17, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2010 Okey takker : ) Skal prøve dette imorgen å se om det fungerer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Februar 18, 2010 Share Skrevet Februar 18, 2010 Aldri skjønt det der med å løfte opp i front og starte. Lufta mange BMW (og ekstremt mye annet) og aldri behøvd noen av delene...Les litt her du/dere http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=105814 det sa jeg og helt til jeg skulle det på min gamle 320, måtte jekke opp i fronten da var den ferdig lufta på 5min, stått et par timer å kødda før det, men med en gang jeg jekka opp så ble den luftet på null komma niks. ivaffall den enkleste løsninga om man har jekk er å jekke den opp i fronten, eller bare parkere i en oppoverbakke da, så lufte, sparer gjerne litt kødding da siden luft vil naturlig gå til det høyeste punktet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iv3rs3n Skrevet Februar 18, 2010 Share Skrevet Februar 18, 2010 det sa jeg og helt til jeg skulle det på min gamle 320, måtte jekke opp i fronten da var den ferdig lufta på 5min, stått et par timer å kødda før det, men med en gang jeg jekka opp så ble den luftet på null komma niks.ivaffall den enkleste løsninga om man har jekk er å jekke den opp i fronten, eller bare parkere i en oppoverbakke da, så lufte, sparer gjerne litt kødding da siden luft vil naturlig gå til det høyeste punktet.. 1+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Februar 18, 2010 Share Skrevet Februar 18, 2010 Merkelig at ingen tenker på vannpumpa her da... Etter erfaring kan jeg fortelle at jeg hadde samme problemet med min e36. Skovl-hjulet på disse pumpene er av kompositt og har en tendens til å løsne fra akslingen. Dermed liten sirkulasjon, bilen koker, og heller ingen varme i kupe. Kan jo legge til at på min bil trenger ikke termostat å åpne før jeg får varmluft i kupeen. Vet ikke om dette er noe spesielt ved akkurat min bil eller om det er modell-basert. Men er enda en ting å nevne i tillegg til det andre som også er nevnt. Sirkulasjons-pumpa. Noen av BMW'ene har elektrisk sirkulasjonspumpe i tillegg til vannpumpa. Dette er ikke noe som er modell-basert, men etter mye trøbbel med BMW's vannpumper og dårlig sirkulasjon, ble dette montert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 18, 2010 Share Skrevet Februar 18, 2010 janerik171187, Antar at du da snakker om 320 med karosseri variant E30. Hvorfor tror du E30 ikke er opført i guiden? E34 med M20 går, men den er ikke lik som en E30. Mtp plassering Høydemessig av komponenter i motorrom. E30 kan være noe ful.. Men jeg har benyttet denne metoden på flere E30'r med M20 også. M10 derimot, det er en helt annen historie. Selvluftende, fantastisk system : ) I overskriften står det nevnt "osv. " . Jeg kunne selvfølgelig skrevet " og nyere modeller " men slik ble det ikke når jeg laget guiden, og slik blir det fortsatt ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 18, 2010 Share Skrevet Februar 18, 2010 Men er enda en ting å nevne i tillegg til det andre som også er nevnt. Sirkulasjons-pumpa. Noen av BMW'ene har elektrisk sirkulasjonspumpe i tillegg til vannpumpa. Dette er ikke noe som er modell-basert, men etter mye trøbbel med BMW's vannpumper og dårlig sirkulasjon, ble dette montert. Å ? Litt mer fakta rundt dette. For i mitt hode, så høres dette ut som tull. Alle bmw'r har elektrisk sirkulasjonspumpe, som skal hjelpe til å dra igjennom vann til varmeregisteret. Om man har skrudd av varme reguleringspanelet / vridd (skrudd) temperaturen på iskald, så går ikke pumpen i det hele tatt. Men vannet strømmer fortsatt igjennom pga trykket til vannpumpem som blir drevet at multireimen på motor. Sirkulasjonspumpen er til for å hjelpe til pga. man vil da ha varme i kupè så raskt som mulig, vil du ikke? ; ) Hvis vannpumpe hadde vært problemet, da hadde BMW fikset det istedenfor å produsere enda flere drittpumper (?) og ha denne ekstra pumpen, pga. de ikke klarte å lage en ordentlig vannpumpe, logisk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
blast Skrevet Februar 19, 2010 Share Skrevet Februar 19, 2010 Men er enda en ting å nevne i tillegg til det andre som også er nevnt. Sirkulasjons-pumpa. Noen av BMW'ene har elektrisk sirkulasjonspumpe i tillegg til vannpumpa. Dette er ikke noe som er modell-basert, men etter mye trøbbel med BMW's vannpumper og dårlig sirkulasjon, ble dette montert. Å ? Litt mer fakta rundt dette. For i mitt hode, så høres dette ut som tull. Alle bmw'r har elektrisk sirkulasjonspumpe, som skal hjelpe til å dra igjennom vann til varmeregisteret. Om man har skrudd av varme reguleringspanelet / vridd (skrudd) temperaturen på iskald, så går ikke pumpen i det hele tatt. Men vannet strømmer fortsatt igjennom pga trykket til vannpumpem som blir drevet at multireimen på motor. Sirkulasjonspumpen er til for å hjelpe til pga. man vil da ha varme i kupè så raskt som mulig, vil du ikke? ; ) Hvis vannpumpe hadde vært problemet, da hadde BMW fikset det istedenfor å produsere enda flere drittpumper (?) og ha denne ekstra pumpen, pga. de ikke klarte å lage en ordentlig vannpumpe, logisk? Men hvis alle BMW'er har elektrisk sirkulasjonspumpe som du skriver, så har du nok ikke vært borti alle BMW'er. For jeg har det ikke. Av de som er kjøpt nye i Norge, har nok de fleste det. Men av de som er brukt-importert, har ikke alle disse det. Men nå snakker jeg om en 91-mod. Dette var noe jeg fikk vite ved BMW Norge, og de er da seriøse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
1and0nly Skrevet Februar 19, 2010 Share Skrevet Februar 19, 2010 Er gaaaanske sikker på at det er vannpumpen! Hadde samme problemet.. de orginale vannpumpene er av plast, så de sprekker etter noen år. her er bilde av min vannpumpe, etter samme problem; Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet Februar 19, 2010 Share Skrevet Februar 19, 2010 Men hvis alle BMW'er har elektrisk sirkulasjonspumpe som du skriver, så har du nok ikke vært borti alle BMW'er. For jeg har det ikke. Av de som er kjøpt nye i Norge, har nok de fleste det. Men av de som er brukt-importert, har ikke alle disse det. Men nå snakker jeg om en 91-mod. Dette var noe jeg fikk vite ved BMW Norge, og de er da seriøse? BMW Norge er seriøse å fine vet du, men det blir feil å si at vannpumpen er ett problem på BMW'r, så derfor man har montert en elektrisk sirkulasjonspumpe (på eldre modeller). Nordiske utgaver kommer f.eks med fester oppborret for motorblokkvarmer, det gjør ikke Tyske. Varmen i kupè kommer raskere om man har en pumpe til som hjelper til. Nå vet jeg ikke om du egentlig tenker på Webasto ? Ordbruken min blir noe feil, da modeler fra E36 og E34 har noe som heter vannventiler. Dette er en ventil som åpner for at vann skal strømme igjennom varmeapparatregisteret. Og hadde man ikke hatt 2 stk, så kunne man ikke variert på temp på henholdsvis høyre og venstre side i kupè. Mange nyere BMW modeller blir nå levert med Webasto, dette er da ett ekstra system for kalde vinterdager. Og der har du rett, svært få importerte biler har dette, for det er ikke behov for det. Men alle har sirkulasjonsumpe/vannventiler. Beklager min upresisitet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Danniboy Skrevet Februar 20, 2010 Share Skrevet Februar 20, 2010 bobler det i radiatoren når bilen sviver? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå