Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

par ting jeg lurer på angående vask av bil, og regner vel med at de finnes en og annen her inne som sikkert kan komme med et godt svar.

Avfetting --> vil det ta voks og polish på bilen slik at man må polere igjen etter å ha brukt det?

Voksen som ligger i de fleste bilsåper, holder den så godt at det holder med å polere en gang før vinteren og så en gang til våren igjen? Bilen vaskes selvfølgelig jevnlig gjennom vinteren.

Imitt tilfelle da enten i vaskemaskin eller for hånd.

Skrevet

Avfetting er jo selfølgelig litt sterkt, men så lenge du polerer to ganger i året så er det vel ikke noe problem. Og det å bruke vokssåpe hjelper jo på.

Jeg starter da med avfetting, men ikke hele bilen. Tar kun opp til ca dørlister og skyller det fortløpende.

Skrevet

Viss du broka vaskeprogramma sjølvasken på statoil,shell,eller andre.. So Rens eller motor vasken eller kva det no skall ver, teke det gradvis litt og litt, men broka du reint avfettningstoff teke det poleringa ja..

Når ej he polet broka ej berre dei "lette avfetningstoffa" i ettertid som er i automatane til sjølvspylinga..

Intill det er påtide å polere igjen, då er det full avfetting og ny polerings omgang;)

Men her er vell monge meininga om ka so er rett og galt.. Alt ette kor reint å fint det skall vere;)

Vintern, Spyl OFTE me høytrykk reint vann so godt det er 0 grader og oppåver;)

Vask en gong i blant me lett avfetning når det er ekstra skjete;)

Skrevet

Avfetting sliter litt på voks/lakkforsegling, men har du preparert bilen skikkeligt før voks/lakkforsegling og hatt på skikkeligt voks/lakkforsegling, skal dette holde ein stund.

Voksen i dei fleste bilsåper varer sikkert i 3 sekunder.

Du gir jo ikkje akkurat mykje opplysninger om produktene du bruker.

Skrevet

det finnes jo maaange typer avfetting. mange er harde mot wox osv, men finnes jo klart mildere typer.

jeg bruker nesten aldri avfetting på min, men jeg vasker veldig ofte og da, så det slipper å sette seg.

les litt på www.detailers.com der står det mange tips om sånne ting

Skrevet

Det er veldig ulikt hvor kraftig avfetting er, og hvor mye det sliter på beskyttelsen som ligger på lakken. Har avfetting som fjerner alt av voks etter en påføring (Bilt Hamber Surfex HD) og avfetting som fjerner mye dritt men fremdeles er veldig mild mot beskyttelsen (f.eks. Mac124 Prickbort, selgs hos Statoil.)

Også når det gjelder såper som inneholder voks er det selvsagt forskjell på hvor lenge det holder. Bruker for tiden Chemical Guys Extreme Bodywash + Wax, og den etterlater hvertfall beskyttelse fra vask til vask (vannet preller pent av, selv når det går opp mot 2 uker uten vask.) Et alternativ kan være å bruke en sprayvoks/quick detailer etter at bilen er vasket. Et eksempel på en slik er Meguiars Ultimate Quick Wax.

Litt usikker på hva du legger i "polering", men hvis det er ripefjerning/lakkrens du tenker på så er det nok med to ganger i året. I mellom disse intervallene kan du legge på et nytt lag med voks, slik at du får ny beskyttelse på lakken hver 3. mnd.

Avfettinga som er i børsteløse vaskeautomater er veldig sterk forresten. De prøver jo å få bilen like ren som med børster, og da må de bruke sterke midler for å få det til :wink:

Skrevet

Ok

har hørt en del om prickbort så kanskje prøve den.

Når jeg tenker polering så tenker jeg vel den typiske wax on wax off jobben. Bruker stort set autoglym og forseiling etter det igjen.

Har hatt bilen igjennom vaskemaskin med børster noen ganger i år, og der blir det vel ofte lagt på et lite vokslag igjen i etterkant. Pleier å vaske minst engang i uken så voksen ser ut ut til å holde i mellomtiden. Vet at dere ikke er så glade i børstevaskemaskin, men liker at bilen er ren i stedet for møkkete og da er det nå på vinteren mye letter å kjøre igjennom maskin en å stå ute i minusgrader og vaske for hånd.

Får ta meg en tur innom en butikk å handle prickbort og et hurtigvoks som jeg kan bruke.

Hva bruker man på felgene?

Dekkfyren jeg kjenner sier at typisk felgrens som bare skal ligger på i noen minutter er fy fy.

Skrevet

Det er gaaaanske mye en kan gjøre for og gjøre bilvasken mer effektiv og mer skånsom. Anbefaler alle som er litt glad i lakken sin og lese disse to artikkelene:

http://www.detailersclub.no/artikler/guide/11-guide-bilpleie-for-dummies

http://www.detailersclub.no/artikler/guide/46-guide-bilpleie-for-dummies-20

Og så ta en god titt på forumet(http://www.detailersclub.no/forum/) etterpå :)

Skrevet
Det er gaaaanske mye en kan gjøre for og gjøre bilvasken mer effektiv og mer skånsom. Anbefaler alle som er litt glad i lakken sin og lese disse to artikkelene:

http://www.detailersclub.no/artikler/guide/11-guide-bilpleie-for-dummies

http://www.detailersclub.no/artikler/guide/46-guide-bilpleie-for-dummies-20

Og så ta en god titt på forumet(http://www.detailersclub.no/forum/) etterpå :)

Der sto det mye nyttig! :D

Skrevet
Ok

har hørt en del om prickbort så kanskje prøve den.

Når jeg tenker polering så tenker jeg vel den typiske wax on wax off jobben. Bruker stort set autoglym og forseiling etter det igjen.

Har hatt bilen igjennom vaskemaskin med børster noen ganger i år, og der blir det vel ofte lagt på et lite vokslag igjen i etterkant. Pleier å vaske minst engang i uken så voksen ser ut ut til å holde i mellomtiden. Vet at dere ikke er så glade i børstevaskemaskin, men liker at bilen er ren i stedet for møkkete og da er det nå på vinteren mye letter å kjøre igjennom maskin en å stå ute i minusgrader og vaske for hånd.

Får ta meg en tur innom en butikk å handle prickbort og et hurtigvoks som jeg kan bruke.

Hva bruker man på felgene?

Dekkfyren jeg kjenner sier at typisk felgrens som bare skal ligger på i noen minutter er fy fy.

Hvis du mener at du legge på en voks først, og deretter lakkforsegling, er dette motsatt av anbefalt. Først legges lakkforseglingen så den får bra feste, og voksen etterpå som "prikken over i'en."

Når det gjelder børstevask synes jeg egentlig ikke at det finnes noen unnskyldning hehe Bare å kjøre inn i oppvarmede selvvaskehaller :wink: Går heller en ekstra uke uten vask, enn å sende den gjennom vaskemaskinen. "Voksen" som blir lagt på i automatene er jo noe lignende en quick detailer/quick wax.

På felgene bruker jeg som regel enten Bilberry eller P21S (fås på scandicshine.no og autobahn-bilpleie.no) Ingen av dem er syrebasert, altså er det ikke fullt så farlig om de blir liggende litt på felgene, selv om det ikke akkurat er anbefalt. Begge to kan blandes ut i vann, slik at de ikke er så sterke. Normalt sett går det i Bilberry 1:3-1:5, men er felgene ekstremt skitne brukes det rent.

Kan forresten være lurt å legge på voks, lakkforsegling eller en spesiell voks som er ment for felger. Da går renholdet mye lettere enn ellers, og mye møkk kan bare spyles av.

Når han sier at de som bare skal ligge på noen minutter er fy, så mener han kanskje syrebaserte felgrenser (typisk slike man får på bensinstasjoner, biltema osv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...