Lapin Kulta Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Høres spennede ut.. Noen som har omprogramert E34?
alfheim Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Eneste jeg er veldig usikker på, er hvordan man skaffer Bluefin til Norge, uten å betale moms, toll og tull .. Den blir jo fryktelig dyr, om man først skal ut med 4500,-, så 1150,- i moms, og så er det vel noe toll-greier på toppen.. 7000,- give or take - det er jo fort prisen man betaler hos en VELDIG seriøs tuner. Så ille er det vel ikke. Prisen hos Bluefinn var vel ca. £450,- ink VAT og frakt i UK. Det burde bety at du kan trekke fra UK VAT (17,5%) og burde ikke trenge å legge på så mye mer for frakt til Norge. MVA og tollbehandlingsgebyr blir det i norge så 1000 totalt i tillegg til det du betaler til Bluefinn blir det nok. Noe Toll er det ikke på produktet
Kjennern Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Jeg hefter meg også ved at noen mener at man øker turbotrykket ved å chippe. Dette tror jeg ikke er korrekt. Hvis jeg har forstått prinsippene riktig endrer man kun på motorens fyllningsgrad ved at bl.a blandingsforholdet mellom luft og diesel endres. Noe av usikkerheten i denne sammenhengen knytter seg til hvor skadelig en tilsvarende øket termisk temperatur påvirker motorens levetid. På denne bakgrunn er det trolig også tvilsomt om katalysatoren og partikkelfilteret kan overholde de lovlige grenseverdiene etter chipping. Jeg er nok litt pessimist ang chip/tuning men det har sin bakgrunn i en dyr 530d jeg hadde. Tar nok litt i også når jeg snakker om Chip, er mest fordi jeg ikke unner noen de kostnadene jeg hadde ved EVT problemer etter chip. På en annen side sikkert flere 1000 som har chippa bilene sine uten problemer i det hele tatt, så skal ikke ta alle over en kam. Min var chippet når jeg kjøpte den og vet dermed ikke om den ble chippet av en seriøs aktør eller en jalla montør. Men pga de problemene jeg hadde, så snakket jeg med ganske mange som mente mye og kan mye om bil og de fortalte at man gjør ganske mye med motoren ved en chipping. Jeg tror ikke dagens biler "tåler" dette i lengden da produsenter av biler har så høyt krav på utnyttelse av motor at de faktisk ligger veldig nærme maks av hva de tåler på enkelte komponenter(Synser litt nå så si fra om jeg tar feil). Skal man chippe bilen vil jeg hvertfall tro det krever mye oftere oljeskift osv for at motor/komponenter skal holde lenge. Lite utdrag fra BR-motor.no sin Chip faq: Hva gjør Chiptrimming med motoren? Det er i hovedsak turbo motorer som har mest å hente på chip trimming, bensin og diesel.. Motorer uten turbo kan vi også chippe, men der vil ikke effektøkningen bli like stor. Det chip tuning gjør er å optimalisere fabrikkens generelle program, over flere 1000 parametre i programmet, uten å forringe sikkerhetsmarginen motoren må ha for å beholde holdbarheten! Programmet vi da legger inn, passer blant annet på å gi bensin/diesel til eksakt rett tid og mengde, flytte tenningstidspunkt, øke turbotrykk på turbomotorene ++ Link til siden: http://www.br-motor.no/?side=chip Uansett så ønsker jeg trådstarter lykke til med valget. Med eller uten chip
aottesen Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Skrevet Februar 24, 2010 Jeg takker erbødigst for det Jeg setter også STOR pris på at du forteller DIN historie, og ikke om naboen til "Ola N." sin historie. - Det var akkurat derfor jeg startet tråden, for å få begge sider av saken. Jeg kommer nok mest sansynlig til å få bilen remappet, men da hos/med en seriøs aktør, som kan vise til driftssikkerhet fremfor maksimalt hester (les: 147hk/330Nm vs. 158hk/360Nm). Men, jeg er også VELDIG interessert i å høre om noen som har remappet akkurat samme motor-pakke som står i min. Det er jo GODT mulig at girkasse her er overdimensjonert i forhold til effektuttaket, men som du sier - godt mulig motor/gir er tunet til siste dråpe fra BMW..
Hpi Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Var en interessant diskusjon/meningsutveksling dette og kjekt å få høre litt forskjellige erfaringer rundt trimming/tuning. Angående turbotrykk så har jeg fått omprogramert Ecu og hos meg mener jeg turbotrykk har økt fra originalt ca 1.1 Bar max til nå ca 1.20-1.25 Bar max så det er en ganske moderat økning. Det er nok heller tidspunkter og slikt som justeres tror jeg også ja. Uansett lykke til med valget du tar, bestemmer du deg for å trimme så gå for en skikkelig omprogrammering og ikke en jallabox som får bilen til å røyklegge hele nabolaget, det er endel av de ute på veien og det ser ikke bra ut.
RoyC Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Må få si at ordet "Chipping" ikke lenger omhandler å sette inn eller bytte en fysisk del i ECU. I dagens moderne motorer og styringer er det hovedsakling omprogramering som gjelder... Der er heller ingen tvil om at en mer omfatende og dyrere omprogramering/chipping er generelt sett bedre en en powerbox.... Spørsmålet er kansje (Ihvertfall for min del) hvor mye dårligere er disse powerboxene og hvilke kompromisser må man godta om man vil gå for den noe rimeligere løsninger en powerbox er... PS! Ryktene sier at GS jobber med en egen powerbox som kansje kan komme for salg om de er fornøyde med resultater av testing slik jeg skjønte det.... Så får vi se hva det innebærer
aottesen Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Skrevet Februar 24, 2010 Må få si at ordet "Chipping" ikke lenger omhandler å sette inn eller bytte en fysisk del i ECU. I dagens moderne motorer og styringer er det hovedsakling omprogramering som gjelder... Der er heller ingen tvil om at en mer omfatende og dyrere omprogramering/chipping er generelt sett bedre en en powerbox.... Spørsmålet er kansje (Ihvertfall for min del) hvor mye dårligere er disse powerboxene og hvilke kompromisser må man godta om man vil gå for den noe rimeligere løsninger en powerbox er...PS! Ryktene sier at GS jobber med en egen powerbox som kansje kan komme for salg om de er fornøyde med resultater av testing slik jeg skjønte det.... Så får vi se hva det innebærer Sånn jeg har forstått det, gjennom informasjonen som har kommet gjennom denne tråden, er vel at powerboxer bare overkjører alle sensorer og signaler, samtidig som den gruser til med ekstra diesel og luft. Men, GS er jo en relativt stor (og kan man si seriøs?) leverandør til BMW i Norge, at kanskje det er på bedringens vei?
RoyC Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Må få si at ordet "Chipping" ikke lenger omhandler å sette inn eller bytte en fysisk del i ECU. I dagens moderne motorer og styringer er det hovedsakling omprogramering som gjelder... Der er heller ingen tvil om at en mer omfatende og dyrere omprogramering/chipping er generelt sett bedre en en powerbox.... Spørsmålet er kansje (Ihvertfall for min del) hvor mye dårligere er disse powerboxene og hvilke kompromisser må man godta om man vil gå for den noe rimeligere løsninger en powerbox er...PS! Ryktene sier at GS jobber med en egen powerbox som kansje kan komme for salg om de er fornøyde med resultater av testing slik jeg skjønte det.... Så får vi se hva det innebærer Sånn jeg har forstått det, gjennom informasjonen som har kommet gjennom denne tråden, er vel at powerboxer bare overkjører alle sensorer og signaler, samtidig som den gruser til med ekstra diesel og luft. Men, GS er jo en relativt stor (og kan man si seriøs?) leverandør til BMW i Norge, at kanskje det er på bedringens vei? Ja disse boksene er egentig bare en elektronisk manipulering av et signal fra ECU på vei til dieselpumpen slik jeg har skjønt det. Den settes på slik at signalet fra ECU til pumpen må gå via denne boksen slik at den kan endre visse signaler som igjen resulterer i en (trolig) noe usofistikert økning av drivstoff. Uten at jeg har bevis for min uttalelse på dette, men jeg tror sinalet som går via denne kabelen hovedsaklig dreier seg om mengden drivstoff pumpen skal i... ANdre signaler som luftmengde osv tipper jeg går i andre ledninger som da ikk blir manipulert på samme måte. Så det blir en veldig "grov" form for tuning som beviselig fungerer greit for de fleste. Det jeg skulle likt å fått bevist er effekt og dreiemoment på hele registere samt drivstoff forbruk. Egentlig må der da være en av disse som selger produktene som kan gi en mer konkret beskrivelse av hva som skjer? Virker jo ok siden der ikke dukker opp feilmeldinger osv fra motor verken på luft eller drivstoff? Effektuttaket er også tilsvarende ca som for eks bluefin sin løsning.
aottesen Skrevet Februar 24, 2010 Forfatter Skrevet Februar 24, 2010 Skudd i blinde her, men kan det tenkes at de aller fleste av disse boksene kommer ut fra samme fabrikk i Kina, på lik linje med uorginale HID-ballaster og ymse andre produkter som somregel leveres uten de helt store produktarkene?
RoyC Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 En liten Review av bluefin til 320d 150hk http://www.superchips.co.uk/roadtest/bmw320d.pdf
alfheim Skrevet Februar 24, 2010 Skrevet Februar 24, 2010 Hartge løsningen ser for meg ut til å være mye av det samme og leverer omtrent samme effekt som de andre seriøse leverandørene. Ryktene sa at dette kunne gjøres med fortsatt garanti fra BMW, men så vidt jeg kan se er dette en garanti utstedt av Hartge selv. Om den er bedre eller dårligere en det andre (feks. superchips) utsteder aner jeg ikke. Det jeg vet er at de er ca 3-4 ganger så dyre som noen andre. Noen som har noen erfaringer eller meninger om dette? Er det noen grunn til at de er så vidt mye dyrere? Er det verdt det?
RoyC Skrevet Februar 28, 2010 Skrevet Februar 28, 2010 Hartge løsningen ser for meg ut til å være mye av det samme og leverer omtrent samme effekt som de andre seriøse leverandørene. Ryktene sa at dette kunne gjøres med fortsatt garanti fra BMW, men så vidt jeg kan se er dette en garanti utstedt av Hartge selv. Om den er bedre eller dårligere en det andre (feks. superchips) utsteder aner jeg ikke. Det jeg vet er at de er ca 3-4 ganger så dyre som noen andre. Noen som har noen erfaringer eller meninger om dette? Er det noen grunn til at de er så vidt mye dyrere? Er det verdt det? Jeg tipper det neppe er verdt prisen...Men det kan jo være at det ved salg høres noe bedre ut?
RoyC Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Jeg driver å få sammen en test av de forskjellige tuningsløsningene vi har til dieselbilene våre. Vil ta å teste forskjellen på en "powerbox" kontra løsningen en Bluefin gir med omprogramering. Det er hovedsaklig de som er interesange da andre løsninger vil kreve at man kjører innom firmaet for å få ting gjort.... Så disse "Plug and Play" løsningene vil vi teste i skikkelig Dynobenk e plann på min 320diesel 150hk/330Nm... Har fått posetive tilbakemeldinger fra Biltuning.no (DTK boks) og forhandleren av Bluefin (Som også har fullverdige løsninger for programering, powerboxer osv...). Disse har meldt interesse for å være med. SKal få med noen til før vi setter i gang. Det jeg er spent på er hvor forskjellige kurvne vil være mellom en powerboks løsning kontra en mer avansert programering av ECU. Toppeffekt og dreiemoment er mindre interesangt da jeg tror de vil levere noenlunde likt. Kjørbarheten er mer interesangt og hvor jevn effekten vil være over hele registeret.
aottesen Skrevet Mars 7, 2010 Forfatter Skrevet Mars 7, 2010 Ser veldig frem til denne testen din, RoyC! Holdbarhet er definitvt det viktigste, rett etter effekt/pris Ser at TM Chiptuning (i Sverige/Gøteborg) kjører kampanje nå, 2500,- for omprogrammering. Har gode erfaringer hos han .. Men, det som frister med Bluefin, er muligheten til bare å legge tilbake orginal-softwaren før et evt. salg.
RoyC Skrevet Mars 7, 2010 Skrevet Mars 7, 2010 Ser veldig frem til denne testen din, RoyC!Holdbarhet er definitvt det viktigste, rett etter effekt/pris Ser at TM Chiptuning (i Sverige/Gøteborg) kjører kampanje nå, 2500,- for omprogrammering. Har gode erfaringer hos han .. Men, det som frister med Bluefin, er muligheten til bare å legge tilbake orginal-softwaren før et evt. salg. Ja jeg må innrømme jeg har store forventninger til Bluefin selv også... Når det gjelder holdbarhet på produktene tror jeg den er lik ovr det hele. En slik powerbox inneholder svært få komponenter og er etter min mening en "evigvarende" sak om den er uten produksjonsfeil da... Men tenker du heller på varighet for din bil, som jeg tipper du var mer opptatt av, tror jeg nettopp en slik test som dette vil kunne gi litt mer "kjøtt på benet" slik at man eventuelt kan resonere seg frem til eventuelle problemer i fremtiden. Tenker da på blandingsforhold diesel/luft på hele registeret. Også om der er områder i kurven hvor man får en plutselig ujevnhet effekt/moment.... Jeg tror de fleste vil levere ca den samme økningen av effekt og moment. Men det jeg er spent på er om begge løsninger vil gi lie jevn levering av effekt og med gunstig AF forhold.... Her trenger jeg forøvrig tips fra "spesialister" på hva dere mener er bra eller dårlig hva AF gjelder og hva som anses som ideelle forhold. Slik jeg skjønner det er det ikke så kritisk som det er på en bensinbil hva AF forhold angår? Stemmer dette... Uansett så er målet å ha målebrev fra dynobenk som kan legges ved testen og så kan man selv ta stilling til tallene som kommer fram. BLir sikkert mangen formeninger undt dette.. Går alt i boks håper jeg at testen kan gjøres i april mnd....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå