Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

så var vel tiden inne for å kjøpe seg ny bil da..

jeg tenkte å reise å se på en 2003 e46 330cd, og lurte på om det var noe spesielt jeg burde se etter.. vanlige feil og lignende ting som kan komme overraskende på senere..

moderatoredit(mAZE): Forandret litt på overskriften din, så man slipper klikke inn på linken for å se hva saken gjelder.

Skrevet

Kan vere lurt å få tatt ein kikk på undersida av bilen (hvis det lar seg gjere såklart) hvis den er/har vore senka. Kjedelig å få seg ein ubehagelig overraskelse eller tre når dei så ein gong får den opp på ein bukk.. Men dette gjeld vel generelt sett alle bilar..

Dersom du følger Lars89 sitt råd om NAF-test eller sjekk på BMW-verksted vil jo dette komme for ein dag uansett.

Skrevet
Kan vere lurt å få tatt ein kikk på undersida av bilen (hvis det lar seg gjere såklart) hvis den er/har vore senka. Kjenner ein del som har brent seg på dette med bil som har vore senka og så bytta tilbake til originalt, å fått seg ein ubehagelig overraskelse eller tre når dei så ein gong får den opp på ein bukk.. Men dette gjeld vel generelt sett alle bilar..

Og hva er det man skal se etter da?

Skrevet
Kan vere lurt å få tatt ein kikk på undersida av bilen (hvis det lar seg gjere såklart) hvis den er/har vore senka. Kjenner ein del som har brent seg på dette med bil som har vore senka og så bytta tilbake til originalt, å fått seg ein ubehagelig overraskelse eller tre når dei så ein gong får den opp på ein bukk.. Men dette gjeld vel generelt sett alle bilar..

Og hva er det man skal se etter da?

...

Skrevet

det er vel for det meste rust, skader, hull, lekkasjer i understellet ein bør sjå og kjenne etter. kan vere masse som er gjemt vekk og som plutselig dukker opp den dagen du skal under å sjekke/ bytte deler.

så visst det er ein bil i litt høgere prisklasse så kan det vere ein fordel å ta ein naf test, evt visst bilen nettopp har vert inne på eu godskjenning (er ikkje like grundig som naf da) , så har du ein viss ide om kva som venter

Skrevet

Når han han spør om hva han skal se etter så lurer han vel på "Hva" han skal se etter?

Jada, jeg kan se under en bil. Men hvis jeg ikke vet hva jeg leiter etter kommer jeg ikke langt :)

Skrevet
Facelift du tenker på? Disse er vel mer skuddsikre enn gammeltypen ihvertfall rustmessig og i bakstillingen.

I følge kjøpeguiden til autopower gjorde ikke bmw noen tiltak eller forandinger på E46 i dens levetid for å bedre rustproblemet, men siden facelift modellene er nyere i seg selv så har vel ikke tidens tann fått slite like lenge på bilen :wink:

Både for og bakstilling har fått små utberdinger fra 2002.

Nå er jeg ikke godt kjent med 330cd men har hørt om en som måtte bytte clutch og hardyskive på ganske lav km.

Trenger ikke å være noe annet en et engangstilfelle, men er jo litt moment i den motorn :wink:

Skrevet
Det er vel denne motoren som "ofte" har turbohavari fra 100 000km og opp?

Hvor får du "ofte" fra? Synes mange klager uforholdsvis mye på at BMW diesel har mye turboras, noe jeg tror er en myte uten sidestykke.

Ser du antall diesel-biler som er solgt siste årene kan det ikke være mange % eller promille som har røket! Noen vil det alltid være men tror dissa motoren har fått uforholdsvis mye pepper uten grunn.

Skrevet
Det er vel denne motoren som "ofte" har turbohavari fra 100 000km og opp?

Hvor får du "ofte" fra? Synes mange klager uforholdsvis mye på at BMW diesel har mye turboras, noe jeg tror er en myte uten sidestykke.

Ser du antall diesel-biler som er solgt siste årene kan det ikke være mange % eller promille som har røket! Noen vil det alltid være men tror dissa motoren har fått uforholdsvis mye pepper uten grunn.

Det var en grunn til at jeg uthevet "ofte" i hermetegn. Det var nettopp for å skrive mellom linjene i posten min om at det nettopp er mange som klager på turbohavari på disse motorene, selvom det nødvendigvis ikke forekommer ofte. Men når det er sagt, så er det trolig større grunnlag for havari dersom bilen chippes. Jeg snakket også med en bekjent som hadde hatt turbohavari i sin 320d, og han fortalte (jeg vet ikke om det stemmer men) at akslingen i turboen ikke er like lang på trykk siden som eksos siden, slik at det er en ubalanse, og at det derfor var best å bytte til en uorginal turbo.

Men når alt kommer til alt er vel turbo, orginal som ettermontert et kritisk punkt som ofte havarerer etter langtids bruk og som er sensitiv for lange oljeintervaller. Likevel tror jeg at det er en viss sannhet i at de er litt problematiske. Det har jo trossalt vært en del oppstyr rundt dette. Også langt mer enn subframe-disaster og rust. Men dette blir jo bare synsing fra min side. I forhold til hvor mye en 330d koster i forbruk og avskivninger, så skal vel ikke et eventuelt turbobytte være særlig kritisk for eieren, da det må være en uhyre morsom bil å kjøre..

Skrevet

Vedlikehold er alfa omega på diesel. Mye oftere oljeskift en bensin biler for eks. Hver 10-15K km bør man ta oljeskift på diesel biler.

Er man flink med vedlikehold tror jeg disse diesel bilene går "evig" sånn ca :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...