Gjest Skrevet Februar 25, 2010 Skrevet Februar 25, 2010 Dette er ikke en tråd om hvorfor, eller hva resultatet skal bli, eller andre alternativ. Spørsmålene går til dere med god erfaring på ledningnettet på e39, evt dere som har bygd om en del av disse. Saken er som følger: bilen som skal brukes er en e39 530d, manuell gear, 2001 mod. delene som skal inn i denner er: motor gear og forstilling fra 1998 525tds aut. bilen skal etter planene bygges tilbake med 530d motor og gear osv etterhvert. Bilen må starte og kjøre med tds motor og gear. fordel om instrumeter virker og ikke alt for mye varsellys. Begge bilene er komplette før ombygging. hva er beste måten å gjøre dette på? er det stikk som er så like at dette blir plug and play? jeg har et alternativ ved å gå utenom hele elektronikken, wire gass osv. satser på at girakksen går i gir uten at elektronikken er koblet opp? men altså, det beste er om jeg kan koble opp dde, egs, nøkler, kombi og alt som det skal være. noen som kan gi noen råd eller del noen erfaringer her?
Gjest Skrevet Februar 27, 2010 Skrevet Februar 27, 2010 kødder du med meg? les første post. trivelig med svar, men jeg trenger svar på det jeg lurer på.
Robin L Skrevet Februar 28, 2010 Skrevet Februar 28, 2010 vil egentlig tro det er endel forskjell på 3l og 2,5l. 3literen er jo en mye nyere (moderne) motor. kanskje du kan ringe gs og høre med de? har hatt god erfaring med å ringe dit om jeg har lurt på noe
Fredrik Skrevet Februar 28, 2010 Skrevet Februar 28, 2010 Motorene tilhører to helt forskjellige motorserier og det tror jeg er helt vesentlig når det gjelder en slik ombygging. M51D25 motoren er en mye eldre motorkonstruksjon enn M57D30 motoren. M51D25 motoren kom allerede i 1991 i E34 525tds og jeg vil derfor tro at ledningsnett og ulike tilkoblinger ikke er helt identisk når det gjelder M57D30 motoren som kom i 1998. I tillegg har du utfordringen med drivlinjens utvekslinger. M51D25 motoren yter kun 143 HK/280 Nm og det er noe helt annet enn M57D30 motorens 184 HK/380 Nm. Jeg tror ikke at en slik ombygging bare er plug & play.
Gjest Skrevet Mars 1, 2010 Skrevet Mars 1, 2010 drivlinje ol er ikke noe problem.. bilen skal ikke brukes, bare startes og kjøres noen få meter. litt feil diff utveksling har da ikke noe å si. det jeg lurer på er ikke kontaktene på motor siden, men mellom bil og motorledn nett. for å si det sånn, er dde kontakten noen lunde lik? har ikke sett dem opp mot hverandre og husker faktisk ikke. det brukes vel dde 2,ettellerannet på e39 med m51 og dde 3/4 på 530d. kombi kontakt? osv.. ombyggingen vil skje, men jeg trenger litt råd vedr det elektriske, fint å være litt forberedt når du bare har noen dager å gjennomføre det på. takker for svar
en325ic Skrevet Mars 1, 2010 Skrevet Mars 1, 2010 fløtt over alt... dra innom bmw og få utskrift på kobling skjema på begge motorene eller kansje du finner det på nett?! før og si det sånn så er det utrulig MYE jobb dette! da 530d har kansje dsc og tds asc dette er koblet via DDE`n bare får og nevne noe! men det letteste er vel og bytte over alt før og ikke få feilmellinger osv.. er bare nyskjerrig! hvorfor skal du sette inn tds motoren? regner med at det er flere en meg som lurer
-Vegard- Skrevet Mars 1, 2010 Skrevet Mars 1, 2010 fløtt over alt... dra innom bmw og få utskrift på kobling skjema på begge motorene eller kansje du finner det på nett?!før og si det sånn så er det utrulig MYE jobb dette! da 530d har kansje dsc og tds asc dette er koblet via DDE`n bare får og nevne noe! men det letteste er vel og bytte over alt før og ikke få feilmellinger osv.. er bare nyskjerrig! hvorfor skal du sette inn tds motoren? regner med at det er flere en meg som lurer må ikke spørre om det, da blir`n sur
Gjest Skrevet Mars 2, 2010 Skrevet Mars 2, 2010 å flytte over "alt" ville jeg gjort om jeg skulle bygge om for at det skulle vare. er ikke noe problem å nappe ut hele interiøret og flytte over hele ledningsnettet.. MEN det er ikke aktuelt å gjøre så mye utav det når den ikke skal brukes med tds motor..den skal starte og kjøre inn i hallen, så ut av hallen igjen.. thats it. om jeg begynner å forklare hvorfor så renner denne tråden ut i en diskusjon om karosseribytte, hvilket er noe man kan lese om andre steder. dsc/asc står vel på motor siden i ledn nett, og er kobla opp mot kombi, som det meste fra dde.. koblingsskjema er flott og vel det, finner man på wds, men jeg lurer litt på erfaringer fra e39 og ledn nett.. det store spennende temaet om hvorfor, blri avslørt når jeg er ferdig for de som ikke allerede har skjønt det..
The_transporter Skrevet Mars 2, 2010 Skrevet Mars 2, 2010 nå ble jeg temmelig nysgjerrig onde onde menneske som skal leke med hjernen min på den måten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå