Gå til innhold

Hvilken bil skal jeg velge?! :D


Julianv
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har et lite dillemma :P

Skal ha meg en ny bil som er billig i drift, og står nå mellom to biler. E36 318 og e30 318 :P

Samme motor i begge, begge er gått rundt 250 000, og begge koster det samme. Ingen er eu ok, men begge har mangellapp. E30en må bytte eksosanlegg og hjullager bak, e36en må bytte katalysator og feste resten av eksosanlegget..

Begge motorer tikker like mye ca :P

Er ikke lett... E30 er jo mye kulere en e36 etter min mening, men hva er å anbefale? :D

Håper noen kan hjelpe meg å bestemme meg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 har bedre comfort da. Men E30 kommer til å være lettere å selge etterhvert. Får sikkert mere igjen for den også :) Så hvis det er en bil du vurderer å bruke som oppusingsobjekt senere, så hadde jeg valgt E30. Men hvis det er en bruk-å-kast bil. så hadde jeg tatt E36,n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt planer om å få den i god stand. Har nå sjekket opp i e30en og den er så og si rustfri under (alt tatt i høst), er 4 dørs uten takluke, svart, alle bærearmer med foringer i forstilling byttet. 2 byttet bak. Er shortshift, sportsstoler og bilstein dempere på eibach fjører. Så temmelig fint ut mtp stand og sånn. Må byttes før eu: Indre endeledd h.f, hjullager venstre framme og feste eksosanlegg/sveise igjen ett ledd som var sprekk i pga dårlig sveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på bilene det. En gammel E36 uten motor og utstyr er jo en rimelig tragisk og trist bil imo.

Som en rein bruksbil er nok en E36 et bedre valg, men har du planer om å oppgradere litt og ha det som et lett prosjekt syns jeg E30 er en mye morsommere bil med tanke på kjøreegenskaper osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mellom fornuft og følelser. Forutsatt at begge bilene er i nogenlunde lik teknisk tilstand når det gjelder rust og kjørbarhet velger du E36. Er målet derimot en artig veteranbil med et godt investeringspotensiale velger du E30. Jeg ville ikke ha valgt E30 som en bruksbil idag... den er for gammel og for lite sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjerne litt dyrere med endel deler til E30, men det er overhode ingen problem å ha det som bruksbil.

Det farligste med de er rusta, så er denne tatt er det fine bruksbiler. Bør dog kunne skru litt da mye på bilen er 20-30 år gammelt...

Kræsje bør man ikke gjøre med noen av modellene.

Har man sett bilde av en E36 som har fått seg en i siden forstår man hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E30 ble hovedsakelig utviklet i årene 1980-81. E36 ble hovedsakelig utviklet i årene 1988-89. E46 ble hovedsakelig utviklet i årene 1994-96. Dette betyr at E30/E36/E46 er bygget etter sikkerhetsmessige prinsipper som er hhv. 30, 20 og 15 år gamle. Selv E90 er ikke helt moderne på dette området lenger iom. at den er bygget etter sikkerhetsmessige prinsipper som er minst 7 år gamle.

Jeg er derfor enig med deg... man bør ikke komme ut for en kollisjon med hverken E30, E36 eller E46. Det er verdt å merke seg at E46 nå etterhvert også begynner å bli en gammel bilmodell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå er det ikke kollisjonssikkerhet jeg har i prioritet akkurat nå, men en billig pendlerbil. Ser ut som det blir e30en, pga ingen farlig rust, bare noe på skjermer og med antennen. Ingenting på kanaler som er verdt å nevne ;) Takk for gode svar, selv om det tok litt av mtp sikkerhet ved krasjing :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...